Danckaert schaaf/vandiktebank

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Iemand positieve of negatieve ervaringen/opmerkingen met deze machine?
9707740.jpg

Groeten, Christof.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Chris, dit is een oud beestje, maar wel goed.
Hoe heb je die op de kop getikt.
Een houtleverancier bij mij in de buurt, waar ik wel eens rest hout ga halen, heeft er precies de zelfde in zijn werkplaats staan. Ik denk dat je deze planer wel goed schoon moet maken als ik zo zie.
Veel plezier er mee.
Ad
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb machine nog niet aangekocht, is trouwens niet die op de foto, is hetzelfde type maar staat iets properder. Ben wat informatie aan het inwinnen voor ik tot aankoop overga. Nog iemand tips/tests die ik zeker moet doen als ik de machine ga bekijken?

Groeten, Christof.
 

tuoh

Oud hout
Machines van Danckaert staan bekend als onverslijtbaar, die machines gaan 100 jaar mee.
Het enige punt om te controleren is de schaafas, sommige van deze oude machines zijn nog uitgerust met een schaafas waar de (meestal twee) messen opgeklemd worden met bouten belast op trek, dit is een totaal achterhaalde en gevaarlijke manier van bevestigen.
Bij machines van jongere datum is dit opspansysteem vervangen door de nu alom bekende manier met zwaluwstaartvormige keerbeitels voorzien van bouten belast op druk.

Bij één van mijn vorige werkgevers hadden we ook een oude Danckaert staan met een vlaktafel van 2,5m
deze machine was zo goed dat ze niet vervangen werd door een nieuwe machine, maar dat er enkel een nieuwe schaafas van het merk Tersa werd geplaatst.

Onderhoud beperkt zich enkel tot het regelmatig smeren van de lagers en alle andere beweegbare delen, voor de rest: een gouwe oude.

Mvg,

André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Na lang zoeken eindelijk een schaafbank aangeschaft.

371173033.jpg


371173039.jpg


371173034.jpg


371173030.jpg


371173139.jpg


Merk Gebr DeCock, Motor voor de schaafas is 4pk, schaafas heeft 2 messen en een diameter van 9cm.

Motor voor de aandrijving van de vandikte, heeft 2 verschillende snelheden.

Schaafbreedte is 40cm, max hoogte voor de vandikt 20cm.

Ben nog wat aan het prutsen met de elektrische aansluiting maar zou hem graag binnen enkele dagen testen.

Kostprijs was 420 euro, duur of koopje?
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
Chris_belgium zei:
Na lang zoeken eindelijk een schaafbank aangeschaft.

371173033.jpg


371173039.jpg


371173034.jpg


371173030.jpg


371173139.jpg


Merk Gebr DeCock, Motor voor de schaafas is 4pk, schaafas heeft 2 messen en een diameter van 9cm.

Motor voor de aandrijving van de vandikte, heeft 2 verschillende snelheden.

Schaafbreedte is 40cm, max hoogte voor de vandikt 20cm.

Ben nog wat aan het prutsen met de elektrische aansluiting maar zou hem graag binnen enkele dagen testen.

Kostprijs was 420 euro, duur of koopje?
ik heb nog net dezelfde machine staan ,ik dacht hem af te voeren naar de oud ijzer boer .
vader is overleden en hij staat in de weg ,
mischien kan ik er iemand hier een plezier mee doen voor driehonder euro mag dat ding weg
hij staat op een europalet
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
Woodworker zei:
Dag Dunlop,

Heb je er misschien een foto van? Dan kan ik hem wat beter beoordelen op roest enzo. Ik heb onder voorbehoud wel belangstelling.
ik zal er een dezer dagen foto's van maken maar roest zit er niet op ,na het overlijden van mijn vader vier jaar terug stond de machine daar al die tijd werkloos in de weg .
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
Woodworker zei:
Weet iemand of hier nog schaafbeitels bij te krijgen zijn? Zijn er nog schaafbeitels op de markt die op deze machine passen?
kan je nog steeds kopen bij toeleveranciers van houtbewerkingsmatrialen.
en er zitten messen op de machine moeten wel geslepen worden en er zijn er hier ook nog twee paar messen die nog zo een 10 tal slijpbeurten aankunnen en nog eens twee paar die nog wel een 2a3tal slijpbeurten aankunnen .
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
de machine is verkocht . als prof schrijnwerker net als mijn vader kan ik zeggen wel zwaar maar zeer stabiel en heel fijn schaafwerk mee te maken is.
ik heb spijt dat ik geen plaats meer heb der voor want anders was hij niet weg gegaan ,
maar mijn hobby is metaaldraaien en frezen en gereedschapsmaken en daar staat mijn atelier met machienen heel vol mee .
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
dunlop zei:
maar mijn hobby is metaaldraaien en frezen en gereedschapsmaken en daar staat mijn atelier met machienen heel vol mee .

Hé, dat is interessant. Ondanks dat we op een houtforum zitten, zou je wat foto's kunnen maken van je werkplaats/machines/werkstukken/gemaakte gereedschappen? Ikzelf vind metaalbewerken ook prachtig, ben ook vast nog eens van plan om een draai- en freesbank aan te schaffen, maar tja, t geld he : :cry:
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
Woodworker zei:
dunlop zei:
maar mijn hobby is metaaldraaien en frezen en gereedschapsmaken en daar staat mijn atelier met machienen heel vol mee .

Hé, dat is interessant. Ondanks dat we op een houtforum zitten, zou je wat foto's kunnen maken van je werkplaats/machines/werkstukken/gemaakte gereedschappen? Ikzelf vind metaalbewerken ook prachtig, ben ook vast nog eens van plan om een draai- en freesbank aan te schaffen, maar tja, t geld he : :cry:
zal morgen eens wat foto,s van gereedschapswerkstuken en van mijn werkhuis en machines maken
maar hier zijn al enkele foto om je even te laten proeven van een van de vele machines die ik indertijd heb gemaakt voor houtbewerking en een hele grote passie voor heb
http://img690.imageshack.us/g/20031212image0018.jpg/
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Twee messen in de as is toch zeer weinig vindt ik.
Zelf heb ik een as met vier messen, en deze schaaft enorm zuiver. Bij mijn baas staat er één met een as van 3 messen, en deze schaaft direct een stuk ruwer dan mijn as met vier messen. Wat voor een resultaat krijg je dan wel niet met twee messen....
Maar om mee te beginnen zal het wel zijn tijd doen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.