Lintzaag of zaagtafel

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Beste forumleden,

Ik ben wellicht van plan een uitbreiding van mijn gereedschap aan te kopen.
Waarom? Omdat ik bij het zagen van smallere stroken en kleine stukjes enz niet goed uit kom met de geleiderrail (bij de invalzaag).
Dus ik dacht aan een zaagtafel of lintzaag. Maar krijg geen goed beeld wat nou voor mij het beste zou kunnen zijn....

Waarom een lintzaag? Compacter, kleine garage.. Veelzijdig te gebruiken?
Zaagtafel? Betere zaagsnit? rechter/stabieler?

Wat nu mijn vraag nog is, Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb het idee bij een lintzaag dat de zaagsnede niet altijd recht is. Dus dan krijg je weer een ander luxe probleem dat er een vlakbank moet komen.
Een zaagtafel kan natuurlijk ook compact zijn. Maar die is weer minder veelzijdig inzetbaar.

Ben aan het kijken naar een Hammer N4400, reactie van Felder op bovenstaande vraag (recht zagen): "Het is natuurlijk altijd een combinatie van de juiste machine, het juiste gereedschap en de een gebruiker die weet waar hij mee bezig is. Wanneer de machine juist is afgesteld, het juiste lint(dikte) en de juiste mal gebruikt worden en de gebruiker alles op de juiste manier toepast kan er met de Hammer lintzaag in de diverse houtsoorten een rechte zaaglijn gemaakt worden."


Hoor graag jullie ervaringen of tips.

Groet
Dave
 
neem ze gewoon allebei:)

een lintzaag is juist erg goed om hoge planken en balken mee te zagen terwijl je dat met een zaagtafel weer niet kunt

ik ben zelf ook nog op zoek naar een lintzaag
ik heb al een zaagtafel maar er zijn genoeg dingen die ik daar niet mee kan zagen
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ervaring met een lintzaag heb ik niet zo heel veel, maar het hangt er denk ik ook van af wat je er mee doen wilt. Bij werken met massief hout, pennen zagen, hout op dikte zagen ed denk ik dat een lintzaag makkelijk is. Bij werken met plaatmateriaal (waarbij je dus niet vaak grote diktes moet opdelen) is een zaagtafel makkelijker. Sponningen en groeven zagen gaat ook niet met een lintzaag. Zelf heb ik een goede mobiele zaagtafel en ik zou best een lintzaag willen hebben, maar ik heb er denk ik niet zoveel werk voor.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Wegens ruimtegebrek had ik gekozen voor de lintzaag. Ik mis een zaagtafel echt wel. Ben nu een zaagfreestafel aan het bouwen met mijn festool ts 55 eronder.
Een en ander zaagt recht (afwijking op een meter 0.05mm) freest goed. Alleen het afkorten gaat nog kilo utrecht tango. Ik kom hier nog op terug met foto's e.d.
Mijn zaagfreescombi staat op een ander adres dus dat is niet altijd handig.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Het hangt er helemaal van af wat je wilt zagen, wat Bjorn al zei.
Je hebt een beperking in de uitlading (bij de N4400 42 cm) dus voor plaatmateriaal is 't niet de ultieme zaag.
Wat voor (het gebruik van) een lintzaag van belang is:
1) Scherp zaaglint
2) Doorvoersnelheid: Hard duwen => scheef zagen
3) De spanning op het zaaglint.
Je keuze: Hammer N4400 is goed, 'k wou dat ik er een had. Daarmee wil mijn Scheppach HBS 32 niet afvallen, maar Hammer is gewoon klassen beter.
Ik kan met mijn lintzaag een keurig plakje van 1 mm van een 10 cm dikke balk afzagen.
Maar een plaat MDF in de lengte doorzagen doe ik er niet mee.

Succes met het oplossen van je dilemma.
Peter
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Van de twee machines is de tafelzaag het meest nuttig, ik moet wel zeggen dat sinds ik een fatsoenlijke Lintzaag heb (N4400) dat ik mijn paneelzaag nu enkel gebruik om af te korten en om plaatmateriaal te zagen. je kan er met een goed zaaglint recht mee zagen maar het is niet zo evident als bij een tafelzaag. Om te schulpen is ze echt ideaal, maar het gaat daarna altijd nog door de schaafbank
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Bedankt alvast!

Voor het plaatmateriaal gebruik ik gewoon mijn ts55, geen probleem. Maar zodra een plank smaller is, of moet worden dan de geleiderail dan wordt het moeilijk! voor die gevallen zoek ik dus een oplossing. Daarnaast ook af en toe balkjes en hoge planken halveren enz. Dus ik neig naar een lintzaag. ook door wat jullie er over zeggen. Maar ik ben bang dat ik straks die lintzaag heb, ga zagen en dan er achter kom dat een vlakbank ook wel makkelijk is omdat de planken niet 100% haaks van de lintzaag komen.. oftewel, dan krijg je zn domino effect, koop je het een heb je het ander nodig....

Ik ben er nog niet uit. Wellicht is een eigenbouw zaagtafel ook wel een optie! dus ben wel benieuwd naar de foto's Wim!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.