Nieuw en nieuw gereedschap

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Na een aantal dagen op dit forum te hebben rond gezworven en veel gelezen tijd om mijn identiteit vrij te geven ;) Huib reeds in de herfst van zijn leven en interesse voor alles en nog wat. Ooit als twintigjarige (noodgedwongen door gebrek aan pecunia) zelf al mijn meubels gemaakt. Gewoon met de schaaf, hamer, zaag, bijtel, een van der Heem boor tolletje, guts , ander klein spul en als luxe een stanley pompschroevendraaier. Nu nog in mijn bezit als monument en na jaren trouwe dienst vervangen door 9.6V Makita. Ja die ouwe met dat lange handvat.

Door de welvaart verwend nog wat elektrisch gereedschap aangeschaft en een boel hardware om aan motoren te sleutelen. De motor is inmiddels verleden tijd. Dit geheel terzijde Maar als je iets over jezelf schrijft dan mag er best wat zinloze info bij, die niets met hout te maken van doen heeft. Er vanuit gaande en in de veronderstelling dat het hier voornamelijk over hout gaat:rolleyes: Acteer zelf op het niveau van beginnend/herintredend houtbewerker en voor de meer gevorderde direct een vraag. Het is van hout en houdt ervan:confused: Das Pineukio de grote broer van Pinokkio. Grapje uit mijn jeugd. Naast de serieuze kant van mijn karakter is er ook een ventje dat graag lacht en de wereld wat luchtiger opneemt. Hetgeen in deze tijd van recessie een welkome eigenschap is.

Spontaan als ik ben heb ik naast het reeds in mijn bezit zijnde gereedschap( bosch groen cirkelzaagje, mulittool pmf 250 ces, bovenfrees pof 1400 ace en de niet te versmade boorhamer pbh300fre) vandaag spontaan een Festool TS55rebq-pl (is een bek vol) aangeschaft.

Na deze keuze van de in mijn ogen prima invalzaag sta voor de keuze om nog wat ander gereedschap te kopen cq te vervangen. Mijn decoupeerzaag een oude metabo die ik zo goed als verkracht heb na het zagen van 5mm aluminium en wellicht ook nog een wat mindere grove bovenfrees. Dacht zelf aan de Makita multi frees rt0700cx3 omdat deze compatibel is met de de festool rail.

Echter nu ik de weg van Festool ben ingeslagen wringt de vraag of het verstandig is om deze verder te bewandelen en uit te breiden met de OF1010 EBQ bovenfrees in plaats van Makita multi. Doelend om er vooral wat minder grof werk mee te frezen zoals een plint, sier deurprofielen etc.. De bosch 14OO ace is best lomp. Zo ook de ps300 decoupeerzaag en werkbank mtf3 in het vizier. Nog even gedacht aan mafell maar de marketing cq testen rondom dit merk roept vraagtekens op dus ben ik maar op mijn gevoel afgegaan.
 
Laatst bewerkt:

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
dag huib!

welkom op dit mooie forum! Veel plezier met je mooie gereedschappen! Als je er info over zoekt, dan ben je hier aan het goede adres.

PS: zelf heb ik ook een pof 1400 ace gehad.. prima machine maar wel een beetje lomp.. heb hem aan mijn broertje gegeven, en ik heb toen ook
een OF 1010 EBQ gekocht.. Ben er nu aan het denken om de OF 2200 erbij te kopen.. lijkt zomaar een logische keus.. :D

Gr Rick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een gevaarlijk moment Huib, je kunt nog terug en de Festool catalogus gauw ritueel verbranden. Jouw verhaal lijkt een beetje om het mijne, veel aan motoren gesleuteld en weer met hout begonnen. De Festool catalogus lag op mijn nachtkastje en ze maken over het algemeen prachtig spul. Het enige ding wat ik wat minder vind is de bandschuurmachine, maar die komt ook uit de Holzner nalatenschap. Maar ik beleef nog meer plezier aan handgereedschap, ik kan je van harte aanraden daar naar te kijken. In onze filmpjes verzameling staat b.v. wel Paul Sellers, die nu ook met een online cursus begint, prachtig om te zien, ook al, omdat het niet altijd het duurste hoeft te zijn. Weten hoe het werkt, kunnen slijpen en afstellen maakt van oud (maar wel goed) ijzer weer prachtig bruikbaar gereedschap. Houdt ons op de hoogte en ik ben benieuwd wat je gaat maken.

jaap

ps wat voor motoren betrof het?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
laatste was de 749 met termignoni voor de sound en getuned door Biggelaar. Na een vervelende crash (total loss) nog een jaar op een BMW 1200 adventure gereden maar door blessure leed uiteindelijk de pijp aan maarten. Totaal off topic maar als duc liefhebber ken je duc alie toch wel?

Terug naar het hout. Eerst een vloer leggen in de woonkamer etc. Daarna een kastwand boven vitrine en onder kastdeurtjes. Nog op zoek naar het juiste hout en een adres waar je bijvoorbeeld gerecycled teak kan kopen. Tips welkom.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gisteren de multifunctionele tafel mft3 gekocht en vandaag de midi stofzuiger ophalen. Voor het eerst met de TS55 wat proef gezaagd en direct genezen van het stof happen. Vandaar de aanschaf van midi.

Ga wel terug met de gradenboog (weet niet of dit het juiste woord ervoor is) want de maatverdeling is er slordig ingezet en wijkt een mm af van het aanwijspunt. Kan d.m.v. twee inbusboutjes de zaak wel bij stellen om het op 0 te krijgen maar dan staat dat blokje scheef en daar erger ik me aan. Vind het overigen wel slordig dat ze de gradenboog er niet juist in hebben gezet. Je zou voor je 700 euro's toch wel iets goeds en zuiver mogen verwachten. Dit werkbankje uit pure nood gekocht omdat ik geen ruimte heb voor permanente opstelling.

Voorlopig gaat Festool in de wachtstand.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Huib, welkom hierzo

even 2 tipjes

*OF1010
als je wat lichter freeswerk wilt gaan doen, dan raad ik je de OF1010 aan, superfijne machine. Het overgrote voordeel boven alle andere frezen is dat je deze frees EENHANDIG kunt bedienen!!! Met je andere hand kun je bijv. goed druk houden op je freeszool of als je een MFS sjabloon gebruikt deze begeleiden om een radius/cirkel te frezen. Voor ploegwerk (nog geen ervaring) kun je beter zwaarder kiezen, of, in meerdere stappen je freesgang doen.

ergo: ik ben happy met mijn 1010tje

*Midi
ik vind de Midi toch wat beperkt in zuigkracht. Vooral met frezen waarbij je de frees diep steekt merk je dit. Ik heb de Midi verkocht en nu een CTL26. DIng werkt echt super en heeft beduidend meer zuigkracht.

groet

Maarten
BMW R1150GS Adventure :cool:
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
en ik ga wsl mijn OF1010 terug verkopen en een zwaardere triton kopen :) Ik vind dat handvat na een paar jaar gebruik niet veelzijdig genoeg en eigenlijk ook niet echt prettig werken. Voor mijn gevoel is die bovenfrees geweldig voor kantenwerk en houdt het dan op wat vrij en gecontroleerd werk betreft (figuren enzo).

Dus als er iemand interesse heeft in een zo goed als nieuwe festool OF1010 in systainer... ;)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt doen met dat ding.

ik ben een beginner en werk nu vnl met MDF, de OF1010 is een uitermate geschikte lichte machine om mee in te stappen.

zuilen.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoi Huib, welkom hierzo

even 2 tipjes

*OF1010
als je wat lichter freeswerk wilt gaan doen, dan raad ik je de OF1010 aan...


*Midi
ik vind de Midi toch wat beperkt in zuigkracht. Vooral met frezen waarbij je de frees diep steekt merk je dit. Ik heb de Midi verkocht en nu een CTL26. DIng werkt echt super en heeft beduidend meer zuigkracht.

Je mag de 1010 niet onderschatten hoor, hij kan zonder klagen een 10x20mm groef frezen in beuk, of potscharnieren infrezen met een 35mm frees! om kanten te frezen is hij ideaal (eenhands) maar hij kan veel meer, ik frees er bijvoorbeeld ook zwaluwstaarten mee waar je in een keer de volledig diepte moet weghalen.

Het hele CTL stofzuiger gamma van Festool heeft nu dezelfde maximale zuigkracht, van MINI tot CTL 48 (al hebben de mini en midi een ZEER lichtjes lager debiet van 3900L naar 3700L)
tenzij de jouwe een oude was waar er nog een verschil was, maar om te frezen of te zagen moet je ideaal een 36mm slang gebruiken, dat geeft een dag en nacht verschil want de standaard 27mm slang verstikt de stofzuigers erg sterk!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
bedankt voor je aanvulling en correcties BW!

ik heb alleen ervaring met de 1010 in MDF en min Midi is dan idd een oude geweest, de onderdruk lag een stuk lager dan de CTL26 die ik ervoor in de plaats heb gekocht zo'n 1,5 jaar terug.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@MaartenS Dat ziet er heel erg akoestisch uit zeg! Mooi project.

Toch voor de midi gekozen. De CTL26 even er naast gezet maar die is me te groot. Zit echt met ruimte gebrek en een teveel aan hobby spul. Dat ik nu vaker een stofzak moet wisselen, leg ik me maar bij neer. Ben tenslotte geen pro. Wellicht brengt een 36mm slang uitkomst als mocht blijken dat het met frezen echt niet gaat. Als het dan nog niks is dan maak ik er een rijdend bijzet tafeltje van hahahaaha.


Edit; De aanschaf van de 1010 kan wachten. Heb nog de Bosch ace 1400 bovenfrees en die heeft genoeg spierballen. Decoupeerzaag is een ander verhaal. Naast de Festool ps 300 ook gecharmeerd van de Bosch gst 140/150. Verschil tussen die twee is me nog niet duidelijk. Doelend op de zaagprestaties.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Ook ik heb de OF1010 en ben er erg tevreden over. Ik doe veel deuren afhangen e.d.. alleen bij het frezen van de sluitkommen voor 3-puntssluitingen merk ik dat ik wat in kracht tekort kom. Ik heb het dan wel over een 22mm frees bij een diepte van 5mm per freesgang. Maar om mijn OF1010 niet te zwaar te belasten hiermee ga ik de OF1400 erbij kopen.

Als afzuiging ga ik voor mijn festool gereedschap ook de CTL26e kopen. Ik heb deze stofzuiger een keer geleend van een bedrijf dat mij inhuurde, en ik moet zeggen ik had bij het frezen van de groef in de deur voor een 3-puntssluiting nagenoeg geen rommel meer op de grond liggen. Alles werd netjes afgezogen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Na eerst het nodige handgereedschap te hebben aangeschaft, vandaag de ps300 gekocht. Veel getwijfeld tussen de bosch gst 140 maar toch gekozen voor de ps300 omdat dit beter aansluit bij de reeds aanwezige festool tools, zoals geleiderail, stofafzuiging en systainers.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.