bovenfrees

red-wood

Nieuw lid
9 nov 2012
6
0
nijmegen
Hallo, Ik heb nu een bovenfrees van 1200 watt (een oude metabo) voor het zwaardere werk en een 1010 voor het lichtere. Ik wil nu sleutelverbindingen maken in masief eiken van 50 mm. Iemand ervaringen welke machine hiervoor geschikt zou kunnen zijn? M'n metabo red het niet.

mvg

Hugo
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
de festool OF 2200 zou zeker mijn voorkeur hebben.. als je het geld er voor over hebt, denk ik dat dat je beste keus kan zijn
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik denk eigenlijk dat beide machines die je hebt kunnen voldoen. Gewoon kwestie van meer dan 1 keer te passeren. Minder kracht wil gewoon zeggen dat je hetzelfde parcours meerdere keren zal moeten afleggen, telkens iets dieper.
 

red-wood

Nieuw lid
9 nov 2012
6
0
nijmegen
Ha Samponette,

't probleem van de sleutel verbinding is dat moet werken met een omgekeerde kegel-frees, dus elke keer wat dieper is geen optie. Ik zou natuurlijk wel eerst een groeven frees er door kunnen halen maar dan vind ik het risico op oneffenheid te groot.

Bedankt voor de Reackties,

Hugo
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik denk dat een omgekeerde kegelfrees gewoon een zwaluwstaar frees is?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik zou dan ook eens gaan kijken naar de Mafell LO65Ec voor ongeveer dezelde prijs als de Festool.
en voor een lager budget zou een Triton TRB 001 met 2400w een optie kunnen zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik denk dat technisch gezien een sleutel een soort pen is die een verbinding blokkeert, zoals een deuvel door een pen en gat steken. Maar hier gaat het volgens mij over een soort enkele zwaluwstaart, of een half hout verbinding waar de pen breder word naar het uiteinde toe zodat ze geblokkeerd is.
 

red-wood

Nieuw lid
9 nov 2012
6
0
nijmegen
RVB slaat de spijker op de kop, inderdaad een xl zwaluwstaart frees,

Ik ga denk ik voor de 2200 van Festool,

Allen bedankt voor't reageren.
 

tuoh

Oud hout
Ik heb bij het lezen van dit topic toch enkele bedenkingen bij alle goedwillende adviezen hierboven, en dit is zeker ook geen kritiek op de vraagsteller in dit topic., elk is baas in eigen huis:D

Maar waarom altijd meteen één van de duurste merken aangeprezen moet worden als de beste machine voor een bepaalde klus daar kan ik niet bij. Andere fabrikanten die meestal een stuk goedkoper zijn leveren ook geen rommel, maar knappe allrounders.
Dewalt, Bosch, Makita, Hitachi, Trend, etc. zijn technisch zonder meer evenwaardig aan dat groen grijs of rood spul.
Ik heb in de loop der jaren al een hele schare merken in handen gehad, waaronder ook Festool. Dat is zonder meer een goede bovenfrees, maar die andere merken voldeden even goed. Elk merk heeft wel zijn eigenaardigheden, daar moet je als gebruiker even aan wennen maar dat is dan ook alles.
Festool machines zijn inderdaad altijd onderdeel van een groter geheel, rails, spanners, verstelbare freesmal, etc. Die verstelbare freesmal bijvoorbeeld, knap stuk werk, maar voor de helft van de klussen kan je er niks mee aanvangen omdat er bijvoorbeeld ronde hoeken moeten mee gefreesd worden, of de mal past niet in de beschikbare ruimte, of .... er zijn meer uitzonderingen dan reëel nut. Die rails van hetzelfde laken een pak, ofwel te lang of te kort, of geen plaats om te spannen, of je werkstuk is te klein voor het gebruik van een rail, etc. Dat zijn dan een dure hoop spullen die enkele stof liggen te verzamelen op een schab.

Ik ken de situatie in Nederland niet voldoende, maar in Vlaanderen zijn de beroeps die alles van Festool hebben op één hand te tellen. De overgrote meerderheid heeft daarentegen bijna altijd Japanners in gebruik:D Waarom, omdat de meerprijs van Festool er in het werk niet uitkomt, met andere woorden een klus uitvoeren met een Festool of met een goedkopere Hitachi duurt juist even lang. Waarom dan wel een paar honderd Euro meer uitgeven? Voor de kleur?

Anders is het gesteld met specifieke machines van Festool, Mafell, Lamello,Fein, etc. De Domino, de Duo, de Zeta, etc. dat zijn machines die wel tijdbesparend zijn, of die gewoon uniek zijn in hun prestaties. Hier is de aankoopprijs zonder meer verantwoord. Deze machines vind je dan ook in elke klusbus terug.

Ik vind dus dat er meer genuanceerd zou moeten geadviseerd worden bij dergelijke vragen, en niet altijd meteen het duurste aanprijzen als ultieme optie. Er is meer onder zon dan enkel Festool, alhoewel het ontegensprekelijk goede machines bouwt. Maar daar is iedereen hier het wel over eens zo te lezen:D:D


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als (oud) verkoper en liefhebber van goed gereedschap moet ik zeggen dat touh het bij het juiste eind heeft. Vaak is het grootste voordeel veel toebehoren en makkelijk te verkrijgen voor de prof een voordeel. Maar of een bovenfrees van Festool beter is dan van De walt heb ik in de praktijk (lees reparaties) niet gemerkt.
Voorheen was de Mof Elu de top machine. Dit is volgens mij het geval met vele prof machines.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
@tuoh.. Het is niet zo dat ik niet met andere merken werk of
deze niet bezit. Ik weet niet of je ooit wel eens met de Festool OF
2200 hebt gewerkt? Deze is toch echt wel uniek in zijn soort door
de superieure power, stofafzuiging is fenomenaal!, toepassingsmogelijken
heden door wisselbare zolen, en de ergonomie, de hele machine staat onder
een hoek tov de zool, hierdoor heel prettig werken..

Ik heb vele bovenfrezen in mijn handen gehad, maar de of2200 is er een
die vanuit mijn oogpunt met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt.
Laat nog staan het feit dat er een cms systeem voor is, de snelrem superveilig is en
de machine zo rustig en stabiel loopt..

Het feit dat het een festool is en dat het duur is etc, wil niet zeggen
dat het er niet uit dte halen is voor voor een doorsnee timmerman..
Een paar driepuntsluitingen per jaar en wat groter freeswerk vergoeilijkt mij
de prijs icm de 3 jaar volledige garantie,gratis diefstal verzekering en ga zo maar door!!

Iedereen zijn eigen smaak, maar ik zal altijd mensen adviseren zoals ik het zie, en niet
perse vanuit economisch standpunt kiezen voor een goedkoper alternatief, gewoon omdat ie
goedkoper is, en 'ook heus wel voldoet'..


Gr rick
 

WR1944

Oud hout
Ik denk niet dat de originele poster erg geholpen wordt met deze wending van z'n vraag. Deze discussie is al eerder aan de orde geweest en ik denk niet dat er een éénduidig antwoord uit zal komen. En ik ben bang dat die discussie wel weer op een andere plaats zal opduiken.
Maar om op de originele vraag terug te komen, ik had geen flauw idee wat er gevraagd werd.
Het is belangrijk om ten minste te proberen een vraag zo duidelijk mogelijk te stellen. Om een zo breed mogelijk advies te krijgen moet je de vraag van achteren naar voren stellen. Dit klinkt vreemd maar als je kan omschrijven wat je eindresultaat moet zijn laat je alle mogelijkheden open om tot dat resultaat te komen. In tweede instantie geef je je beperkingen op in materiaal, gereedschappen en handvaardigheden. In een vorig leven werd ik regelmatig met problemen geconfronteerd en vertelde men mij ook hoe ze het wilden oplossen. Alleen dat lukte dan op een raadselachtige wijze niet. Door dit tunneleffect zie je andere mogelijkheden niet. Vandaar dat ik altijd vroeg wat ze wilde bereiken en niet hoe ze het wilde bereiken. Als ik dan doorvroeg over dat probleem en meer details te horen kreeg ging soms het lampje branden en vond de vraagsteller de oplossing zelf.
 

tuoh

Oud hout
Het lijkt me toch duidelijk uit de vraagstelling dat de poster op zoek is naar een zwaardere bovenfrees om een bepaalde klus te klaren. Een machine van 1200W kan de klus niet aan, en in meerdere gangen frezen gaat ook niet (zwaluwstaartfrees) Oplossing is dus gaan voor een machine met meer vermogen, 2000 à 2200W dus, die gaan door alles heen.

Ik weet niet of de vraagsteller veel werk heeft voor een bovenfrees, is dat maar occasioneel, dan is een Festool zwaar overkill. Daarom ook mijn reactie.
Om het werk te kunnen uitvoeren is er nood aan een bovenfrees van 2000W, nu is mijn opmerking, moet dat persé een machine zijn van 900€ ? Als er al een gelijkaardige freesmachine is voor 250€ die de klus even goed klaart. Oké, op die laatste machine zitten wat minder toeters en bellen, maar is dat een gemis?

Er is in mijn ogen maar één machine waar je wel waar krijgt voor de hoge kostprijs en dat is die rooie rakker, Mafell dus, hier zit een zware motor in van 2700W. Hier krijg je tenminste power in de plaats.


Ik werk bijna dagelijks met bovenfrezen, maar voor mij geen Festool van 900€, ik heb al jaren een blauwe Bosch GOF2000 en daar doe ik de meest uiteenlopende klussen mee. Waarom dan 400€ meer uitgeven? voor wat? voor wie? Aankopen van machines of ander gereedschap benader ik altijd heel rationeel, ik zet op een rijtje wat ik er mee wil gedaan krijgen en maak aan de hand hiervan een keuze. Het eindresultaat is zeker niet altijd de goedkoopste machine, maar wel de diegene waar ik mij goed mee voel.

Al dit bovenstaande is vanzelfsprekend niet van tel als men gewoon liefhebber is van het merk, men wil gewoon dat merk, ja, dan stopt het rationele hé.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als de uiteindelijke bedoeling is een lange zwaluwstaartgroef, dan is dat ook met een lichtere machine te bereiken. Maak eerst een groef met een rechte frees met een opwaartse spiraal, eventueel in meerdere stappen. Dan is het meeste materiaal al weg. Maak een laatste run met de zwaluwstaartfrees en je bent klaar. Of zie ik iets essentieels over het hoofd?
 

tuoh

Oud hout
Neen, dat is een mogelijke oplossing, die de poster trouwens zelf ook al even aangehaald heeft. Voor een éénmalige klus zou dit de makkelijkste oplossing zijn, geen nood aan een zwaardere machine, het kost enkel wat meer tijd.
In plaats van met een rechte frees aan de gang te gaan, kan je evengoed op een tafelzaag eerst een wat smallere groef zagen en er nadien met de bovenfrees nog eens doorlopen. Er zijn altijd wel meerdere oplossingen voor een probleem.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.