Sommige mensen...

D

DervishD

Guest
Ik werk sinds enige tijd bij een scheepstimmerbedrijf, we zijn met z'n 4en, de eigenaar, ik en nog 2 timmermannen, vrij klein dus. Nou heb ik recent een andere kant van de eigenaar te zien gekregen waar ik best wel mee zit. Hij is namelijk heel erg bekrompen. Het komt er in het kort op neer dat je in zijn ogen minder waard bent als je geen blanke, westerse, heteroseksuele man of vrouw bent. Mijn vriendin is van oorsprong Indische en ze is biseksueel. Ik heb ook hele goede vrienden die homoseksueel zijn en hij heeft mijn vriendin en die hele goede vrienden met sommige van zijn uitspraken zwaar beledigd. ik heb hem daar op aangesproken en toen kreeg ik het stompzinnige antwoord dat er ook wel een paar goede tussen zitten. Voordat de crisis toesloeg zou ik m'n kist hebben gepakt om de volgende dag op een andere werf aan de slag te gaan maar nu gaat dat niet zo makkelijk. We kunnen mijn inkomen niet missen dus ik moet toch doorgaan tot ik ergens anders aan de slag kan. En dat ik niet blijf staat vast nu ik weet hoe hij is.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Daar zou ik idd ook heel erg moeilijk mee om kunnen gaan, moest ik het weten. Je werkt om te leven en niet omgekeerd. En het is al erg genoeg (tenzij je werk je hobby is natuurlijk) dat je daaraan meestal het merendeel van je dag/leven aan besteedt.
Als daar dan bijkomt dat je met zo'n individu moet samenwerken... nee dank je.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Heel vervelend als je zoiets moet slikken. Vrienden van mij maken ook weleens opmerkingen waar ik boos over word, maar gelukkig kan ik dan wél wat zeggen. En "er zitten ook goeie tussen"? Datzelfde geldt voor bazen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Erg knap, sterk en moedig dat je je baas op een fatsoenlijke manier weerwoord hebt gegeven. Vaak zijn dat soort opmerkingen van je baas een vorm van grootspraak, die je meer "onder mannen" of "op de steiger" aantreft. Van "zo praten wij daarover". Eigenlijk sust hij zichzelf om er niet over na te denken, dat er mensen zijn met andere of meerdere gevoelens rond sekse en seksualiteit. Misschien weet hij in zijn hart wel beter en is het een houding "om er vanaf te zijn". Blijf daar gewoon en met plezier in dit mooie houtvak met de gedachte, dat je je baas een vroeg kerstcadeau hebt gegeven: nadenken over zijn medemens. Als een druppel water holt ook bezinning de hardste en domste gedachten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Mooie woorden van Jan, maar vooral een compliment voor Dervish. Uit ervaring weet ik dat confrontatie de enige manier is om aan dit soort rare opmerkingen een einde te maken.
 
D

DervishD

Guest
Uit ervaring weet ik dat confrontatie de enige manier is om aan dit soort rare opmerkingen een einde te maken.

Als iemand racistische en homofobe opmerkingen maakt dan ga ik altijd de confrontatie aan want het zijn niet alleen mijn vriendin en die goede vrienden die hij zwaar heeft beledigd maar ook mijn hele schoonfamilie. In zijn ogen zijn die allemaal minder waard alleen maar omdat ze een ander kleurtje hebben. Hij kent ze niet eens, hij ratelt gewoon hersenloos zijn indoctrinatie op.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Raak Jaap!!!
Met de laatste reactie van Dervish krijg ik de indruk, dat hij de essentie van mijn eerste reactie niet heeft begrepen: bezinning over de medemens geldt voor iedereen. De tweedeling van Zij-Wij (hoe praat je over elkaar) krijgt zo al mooi gestalte met al het daarbij behorend woordgebruik. Zoals iemand hersenloos noemen. Trouwens iemand die hersenloos is kan niet geïndoctrineerd worden. Hoe je praat over een ander zegt namelijk heel veel over jezelf. Respect kun je niet eisen - alleen geven en hopen dat je het terugkrijgt. Net als bij voorrang: je kunt het alleen maar verlenen.
Einde pastoraat:):):) keep smiling.
vr.gr. Jan Pranger.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Jan Pranger: je hebt wel een beetje gelijk, maar bekijk het ook eens van de andere kant.

In de grondwet staat:
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan

Ik kan me goed voorstellen dat je er op enig moment genoeg van hebt om steeds maar weer genuanceerd stelling te nemen. Vergis je niet, Nederland is niet meer het tolerante land dat we dachten dat we waren. 'Hersenloos' is misschien een beetje sterk, maar als je voor de zoveelste keer een vervelende opmerking moet aanhoren kan de maat wel eens vol zijn.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Haastjetik je hebt helemaal gelijk. Ik begrijp best hoe de situatie ligt. Dat je soms str.ntflauw bent van die racistische opmerkingen. Mijn punt is dat je dit soort domheid nauwelijks kunt bestrijden. Zeker niet door er maar bovenop te knallen met gelijke munt. Het heeft alles te maken met een vorm van wij-zij denken (dichotomie). Je ziet het overal: over je "vijand"/"de ander" wordt met grove woorden gesproken, anders dan over onaangepast gedrag in eigen kring. Intolerantie kun je daarom ook niet bestrijden met geweld - hoe je handen soms ook jeuken dit wel te doen. Anders gezegd: met geweld kun je een stad afbreken maar nog geen huis bouwen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Lastige situatie, heb het zelfde wel eens mee gemaakt met een getinte kolega.
Directe kolega's begonnen met het maken van hele flauwe opmerkingen, en gaande het project begon dit wat uit de hand te lopen.
Het probleem in deze is, dat andere mensen dit allemaal ook zien en beleven, met alle gevolgen van dien.
Op een gegeven moment tekende iemand een hakenkruis op een bord.
Onacceptabel natuurlijk, hier is dan ook werk van gemaakt, en de betreffende persoon kreeg een stevig gesprek en aantekening in zijn dossier.
Nu heb ik met alle kerels gepraat, omdat ik mij afvroeg wat de reden was van deze pesterijen.
Mij vielen een aantal dingen op:
De meeste jongens hadden op hun eigen manier, respect voor de getroffen collega, sympatie en prima kollega waren woorden die ik vaak heb gehoort.
Het schoolplein principe, in combinatie met haantjes gedrag leek in beginsel aanleiding te zijn geweest voor het incident.
Onwetendheid/domheid en achtegrond spelen ook een belangrijke rol natuurlijk.
Vond het wel mooi dat de mannen terplaatste op hun plek zijn gezet, wel is het dan weer jammer dat een aantal het probleem niet begrijpen.

Aan de andere kant: het zijn medewerkers, je hoeft er geen vrienden mee te worden natuurlijk.
 
D

DervishD

Guest
als je voor de zoveelste keer een vervelende opmerking moet aanhoren kan de maat wel eens vol zijn.

Je wil niet weten hoe vaak mijn vriendin en ik nog steeds nagekeken worden als we hand in hand over straat lopen. Iemand heeft me zelfs een keer niggerlover genoemd. Dat heeft er voor gezorgd dat mijn tolerantie voor racistische opmerkingen op een absoluut nulpunt zit. En waarom zou ik begrip moeten opbrengen voor iets dat zo door en door fout is?

En die vrienden waar ik het eerder over had zijn zelfs een keer uit het niets aangevallen omdat ze hand in hand over straat liepen. Moet ik dan begrip opbrengen voor een homofobe denkwijze? Dacht het niet.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dervish ik kan me voorstellen dat je echt kwaad wordt. Dat snap ik ook wel. Ik vraag ook niet om begrip voor afkeurenswaardig gedrag of uitspraken. Ik beschrijf alleen hoe je met zoiets om kunt gaan. Dus meer een analyse hoe je naar dit gedrag kunt kijken.
vr.gr. Jan Pranger.
 
D

DervishD

Guest
Hoe ik er mee om ga is heel simpel. Als ik denk dat diegene open staat voor een andere visie dan zal ik proberen diegene te veranderen. Ook al verander ik maar 1 iemand ten goede dan is dat de moeite waard. Staat diegene niet open voor een andere visie dan verwijder ik diegene uit m'n leven. En heel soms zijn er momenten dat ik helemaal geen enkele zin heb om te kijken of ik diegene kan veranderen. Dit nu met m'n werkgever is zo'n moment.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
helaas gebeuren dat soort dingen, en is heel vervelend, vooral als je het persoonlijk raakt, gelukkig is er geen geweld bij, hoewel...
ik wil je iniedergeval succes en sterkte wensen, en vooral; jezelf blijven, en heerlijk genieten van elkaar.
het is ook wel heel vervelend als je met lood in je schoenen naar t werk moet, sterkte daarmee, er komt ooit een verandering, houd moed.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dervish, even advocaat van de duivel , heb getwijfeld vanwege het onderwerp, je bent nu heel verbolgen over de botte wijze waarop iemand zich uitdrukt (en terecht!), Jan heeft sommige uitspraken en met name de manier waarop je je uitdrukt al proberen te nuanceren. Ben jij zelf altijd even begripvol geweest hier op dit forum:

Je schrijft nu:

Staat diegene niet open voor een andere visie dan verwijder ik diegene uit m'n leven

Zouden mensen hier dit ook over jou zelf kunnen denken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.