werkplaats >> verwijderen boomstronk??

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dat heb je met die feestdagen...... Maar het is toch te koud om te werken dus je kunt ook zeggen dat je je even terugtrekt ivm de kou (tenslotte rijden er ook minder treinen).
Maar al met al wordt het wel wat. Ziet er echt mooi en vakkundig gemaakt uit. Daar ga je nog veel lol aan beleven! Ik ben vooral benieuwd hoe je de verdere inrichting aanpakt. Waar ga je wat hangen en waarom. Zou het geweldig vinden (en ik denk ik niet alleen) om dat eens vanaf het begin te kunnen volgen. Waar liggen je prioriteiten, waar kun je niet zonder en wat is van minder belang c.q. kan op een later tijdstip ook.
Ik ben er zelf ook mee bezig maar heb nog te weinig ervaring met houtprojecten om op al deze vragen het antwoord te weten. Anders gezegd: ik ben nog zoekende.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zijn we niet allemaal zoekende??
Voorlopig is mijn mft het stralend middelpunt van de schuur in aanbouw.
Op het moment timmer ik de binnenkant af, een plekje is reeds gereserveerd voor een aantal lijmklemmen>> ruimte op de wand achter de rechter deur.
Verder komen er, als je binnenkomt, op het stukje wand tussen de twee ramen een mooi aantal ondiepe planken.
Waarom ondiep??
Heb ik mn kleine hok diepere planken gebruikt, en daar zet je gewoon te veel op, waardoor het lastig is om items te pakken zonder eerst spullen te verwijderen.
Onder een aantal dakbalken heb ik wat latten geschroefd om wat langere items, die niet direct mijn aandacht behoeven op te bergen.
Verder komt er op ongeveer 190 cm hoogte langs drie wanden een plank waar eventuele systainers en kratjes opgeborgen kunnen worden, dat is toch al bijna 13 meter bergruimte, zonder dat daarvoor vloeropppervlakte ingeleverd hoeft te worden, deze planken hang ik middels draadstangen aan de dakbalken.
verder ga ik een kast maken waar de mft op komt, met wielen, gezien het huidige financiele klimaat denk ik dat ik eerst iets eenvoudigs om de poten heen construeer om e.e.a. werkbaar te houden.
Plannen zat, maar door een onverwachte wending in de prive hoek staat alles effe on hold.

Dat heb je met die feestdagen...... Maar het is toch te koud om te werken dus je kunt ook zeggen dat je je even terugtrekt ivm de kou (tenslotte rijden er ook minder treinen).
Maar al met al wordt het wel wat. Ziet er echt mooi en vakkundig gemaakt uit. Daar ga je nog veel lol aan beleven! Ik ben vooral benieuwd hoe je de verdere inrichting aanpakt. Waar ga je wat hangen en waarom. Zou het geweldig vinden (en ik denk ik niet alleen) om dat eens vanaf het begin te kunnen volgen. Waar liggen je prioriteiten, waar kun je niet zonder en wat is van minder belang c.q. kan op een later tijdstip ook.
Ik ben er zelf ook mee bezig maar heb nog te weinig ervaring met houtprojecten om op al deze vragen het antwoord te weten. Anders gezegd: ik ben nog zoekende.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Je opening dekt niet (helemaal) de lading. Je hebt al een behoorlijk beeld voor ogen hoe je het wil aanpakken. Maar wat bedoel je precies met je mtf?? Is dat misschien een Multi Functionele Tafel of zit ik er helemaal naast en is het een een of andere duistere machine.
Het voordeel van jouw werkplaats is de hoogte. Mijn werkplaats meet maar ca. 2m en met een blad er onder op een hoogte van ca. 80cm blijft er niet zo veel over. Ik heb gelukkig een leuke werkkast (voor weinig) op de kop kunnen tikken en ik verwacht dat ik daar al veel in kwijt kan. Voor mijn lijmklemmen heb ik op Internet al een paar leuke oplossingen voorbij zien komen en dat ga dat zeker ook zo maken. Je brengt me wel op een idee met je ondiepe planken! Ik denk dat ik ook zoiets ook ga fabriceren. Daar kan ik dan mijn schuurapparaten, boren en andere kleinere machines op kwijt. Voor mijn zagen heb ik ook al een idee hoe die op te hangen alhoewel dat wel weer veel ruimte inneemt. Doordat ik maar 1 kant kan gebruiken van de werkplaats zal ik moeten woekeren met de ruimte. Vooral de houtopslag is nog een probleem, m.n. voor de grotere planken (steigerhout, 5m) waar ik nog geen goede oplossing voor heb gevonden. Ik heb nu steunen aan de wand gemaakt waar ik ze op heb liggen. Niet ideaal, maar ik ben ze even kwijt van de grond.
Zo rommelen we (ik dus) maar wat aan. Er zal ooit een moment komen waarop ik min of meer tevreden ben. Alleen moet het dan wel minder koud worden.
Succes met je verdere voortgang en ik zie ga graag de verdere ontwikkelingen!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De MFT is inderdaad een multi functionele tafel :)
Mooi trouwens dat je metabo zaagtafel goed bevalt, happy woodworking!!!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, vandaag het plan opgevat om van resthout een aantal lijmklem rekken te maken, so far, so good.
Eerst maar eens de mft, het oude type, afstellen, net als de zaag de ts55, die nog steeds niet helemaal 90 graden zaagt.
Het installeren van de mft was in een half uurtje gepiept, je kunt het makkelijk en moeilijk doen.
Ik kies dan voor makkelijk :)
Eerst de lineaal plaatsen, en deze mbv benchdoggs 100% recht monteren, vervolgens mbv een grote winkelhaak de fence uitrichten en gaan met die banaan.
Nu lijkt ons huis op het moment nog steeds op een oorlogs gebied, dus mn grote winkelhaak is for the time being effe zoek :)
Geen nood, met een kleiner exemplaar lukt het ook, alleen 3 extra proefstukjes gezaagd, en nog een beetje fine tunen, hoppa, minder dan 0.1 afwijking, mooie score, en voor het doel; lijmklemrekken maken, voorlopig nauwkeurig genoeg.
Hatsee, op naar de ts55, het ding eens goed bekeken, en er achter gekomen dat er eigenlijk geen goede referentie vlakken zijn, hmmmmm.
Toen maar mn stalen lineaal op de mft gelegd, de kap van de ts55 af geschroed, et voila, het meten kan beginnen.
M.b.v. een winkelhaakje en een torx schroef e.e.a. netjes afgesteld zodat zowel de voorkant als achterzijde van het zaagblad een hoek maken van 90 graden.
Helaas was mn locktight ook zoek, dus dat gaan we morgen effe halen, dit om de twee stelschroeven te fixeren.
So far, so good.
Proefstukje gezaagd, en aan het einde van de zaagsnede zit op het hout welke onder de lineaal lag, een hele kleine afwijking, alsof het achterdeel van het zaagblad tijdens het zagen iets onder spanning staat.
Verder viel mij op dat het deel rechts van de lineaal mooi haaks en vlak was, maarrrrrr, als je de gezaagde delen tegen elkaar legde, sloot de kant die je tijdens het zagen kunt zien, niet helemaal 100 procent naadloos aan, hmmm
De onderzijde hed dit probleem niet.
Vervolgens nog een keer de haaksheid gecontroleerd, en gecorrigeerd.
Nog een proefstukje gezaagd, en het euvel was bijna verholpen.
Verhip, heb eigenlijk nooit de zaag geconytoleerd op het evenweidig lopen met de zaagsnede.
Dus hupperde hup, vier schroeven gelost, en terwijl de zaag op de lineaal stond, de zaag tegen de lineaal aan gedrukt.
Schroeven weer vast, klaar!!!!!
Nog even een laatste tjek met de winkelhaak, dus de aanslagdiepte op maximaal ingesteld, en gecontroleerd: spot on!!
Was helemaal in mijn nopjes, en hasteflatste direct het eerste stuk multiplex op de m.f.t., aanslag ruiter ingesteld, en gaann!!!!!
Verrek: was ik dus helemaal vergeten om de zaagdiepte aan te passen op de dikte van het multiplex...dom he :)
Resultaat: zowel aan de voor als achterzijde het aluminium profiel ingezaagd, en de mdf plaat bestaat nu uit twee delen.
Er is wel 1 troost: de zaag zaagt nu fantastisch, zowel boven als onderzijde sluiten mooi aan, en de zaagsnede is exact 90 graden.

Het gevolg van mijn ondoordachte actie is nu dat ik dus met een kappotte mdf plaat zit.
Bij een lichte belasting voel je de plaat doorzakken, en dat is balen.
Weten jullie of er voor de mft 1080 nog bladen gelevert worden?

Alvast bedankt voor de input.

Oja: twee rekjes zijn klaar, ben nu bezig met rekje nummer drie, hierin komen de zwaardere lijmklemmen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hoi Berton: het punt is dat de precisie van de gatenrijen een belangrijk deel zijn van de functionaliteit van deze tafel.
Je kunt mbv deze gaten exacte hoeken zagen van bv 90 en 45 graden, het gebruik van benchdoggs is voldoende.
De gaten zijn met een cnc aangebracht.
Aangezien ik op dit moment geen 100 euro heb voor een nieuw blad, gaat een reparatie poging de moeite waard zijn hoop ik.
Morgen fixeer ik de twee helften mbv beuken strips en lijmklemmen, en wel zodanig, dat de helften mooi vlak tov elkaar zijn.
Dan ga ik de zaagsnede aan de onderzijde dichtmaken met een hardhouten lat, vervolgens ga ik de zaagsnede opvullen met iets als mdf filler oid, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Tips aangaande deze filler zijn natuurlijk meer dan welkom
Wel balen, zat niet echt te wachten op een financiele tegenslag.

Aan de andere kant: marktplaats even in de gaten houden, en nu ga ik effe kijken wat de harde waren voor een mft 800 kosten, kleiner blad heb ik al, woohahahaha, gekheid, geld is eerst op, eerst Rick betalen , bij hem ga ik nog wat hout halen :)
 

WR1944

Oud hout
Jammer dat je de bovenplaat ingezaagd hebt. Je moet goed opletten als je de zaag op een andere diepte of schuinte zet. Daar kan ik van meepraten. Ik heb ook een paar lidtekens in het aluminium van de tafel zitten, gelukkig niet al te diep. Door het zachte aluminium had ik het niet eens in de gaten.
Misschien kan je de oude bovenplaat als mal gebruiken en een nieuwe plaat maken. Met een freesbit van 20 mm in de bovenfrees zou het moeten lukken. Anders wordt het een Forstnerboor maar dat wordt wat lastiger. De Festool-kwaliteit geldt ook voor het MDF dus zou je een goede kwaliteit plaat moeten zoeken.
In ieder geval succes bij het oplossen van het probleem. Ik heb jarenlang gedacht dat ik het zonder MFT kon stellen maar nu ik hem eenmaal heb wil ik er niet meer vanaf.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@wr1944: Toen ik de mft net had, kon ik er niks mee worden: veel te weinig geduld, net niet goed gecalibreed, linealen met zaag van iemand anders rubberstrips ingezaagd, met als gevolg dat aanleggen op de maat niet werkte.
Na de nodige zen momenten de rust herwonnen, en sindsdien ben ik helemaal weg van mn tafel en ts55.
Het enige minpunt van de ts55 is het geringe vermogen, met dilke harde houtsoorten grijpt de electronica wel eens in.
Maar goed, dat zaag ik sporadisch, dus voorlopig voel ik nog geen behoefte om een ts75 aan te schaffen.
Wat ook lastig is, is het zagen van kleine delen, dat wil zonder kunst en vliegwerk eigenlijk niet, om deze reden zou ik dus een zaagtafel willen hebben.

Het feit dat ik niet de enige ben die onbewust zijn plaat en profielen inzaagt is een troost :)
Bij de weg: heb je het oude type of het nieuwe type??
Geloof dat de mft3 iets groter is dan de 1080, en de plaatsing van de fence, haaks op de lineaal zorgt ook nog eens voor extra ruimte.
Voorlopig bevalt de 1080 mij heel goed.
 

WR1944

Oud hout
Wat ook lastig is, is het zagen van kleine delen, dat wil zonder kunst en vliegwerk eigenlijk niet, om deze reden zou ik dus een zaagtafel willen hebben.

Bij de weg: heb je het oude type of het nieuwe type??
Geloof dat de mft3 iets groter is dan de 1080, en de plaatsing van de fence, haaks op de lineaal zorgt ook nog eens voor extra ruimte.
Voorlopig bevalt de 1080 mij heel goed.

Voor het zagen van kleine onderdelen maak ik meestal een mal of houder. Vooral bij seriewerk is dit aan te bevelen.
Ik heb de MFT/3. En het grote voordeel is dat ik zaken van de MFT en de CMS onderling uit kan wisselen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@hermantB: Jawel joh, deze staat nu in de kleine berging, staat allemaal spul voor, als de schuur klaar is, ga ik er mee aan de slag.
@WR1944: Die cms kan zich op mijn aandacht verheugen, vooralsnog is er echter geen budget :)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dat ziet er goed uit! Ondanks de kou lekker opgeschoten. Ben benieuwd naar de opstelling van je Scheppach, waar en hoe (verplaatsbaar of vast). Ik probeer nu zo veel mogelijk alles "op wielen" te krijgen. Geeft wel meer mogelijkheden maar op de een of andere manier ook een gevoel van rommelig. Ben er nog niet helemaal uit.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@mcluma: Een bevriende timmerman heb twee mooie platen triplex voor mij appart gelegd, deze zijn nu effe niet bereikbaar ivm mogelijke aanwezigheid van asbest.
Het is de bedoeling dat er nog een laag piepschuim op de deuren komt, daarna mooie lat er omheen, en daarop dan het triplex.
Wat de drempel betrefd: zolang ik nog aan het hakken, zagen en schuiven ben, wacht ik daarmee, ook gezien het feit dat er nog geen vloer in zit, is het qua verplaatsen van spullen en schoonvegen ook wel praktisch gebleken.
Op termijn komt dat wel goed.

@HermantB: van wielen ga je absoluut geen spijt krijgen, helemaal niet als je een beperkte ruimte tot je beschikking hebt.
Als je e.e.a netjes tegen een wand schuift gaat het er niet rommelig uit zien hoor :)
Vind het zelf wat lastig om e.e.a. een definitieve plek te geven, vandaar mijn keuze voor de wielen. de mft gaat een centrale plaats innemen, dus dat staat vast, de wielen zijn gemonteerd om flexibel te blijven met de mft, je weet tenslotte nooit wat er in de toekomst aangeschaft gaat worden.
Alle kasten zijn ook verreidbaar, heb drie verschillende breedte maten, dus combis qua lengte genoeg, ook hier zit ik nog te dubben over een "vaste "plaats, mijn eerste gedachte is onder het raam met de lijmklemmen, das eigenlijk een verloren hoek, kan er ook een werkbank boven, zodat eventueel mn lief er met haar edelsmeden aan de slag kan.
Heb nu twee kasten van 1 meter op wielen staan, en heb er nog een van 60cm en 80cm, wou deze eerst aan de wand hangen, maar de ervaring heeft mij geleerd dat je dergelijke kasten toch vol gaat proppen, met als gevolg dat, als je iets nodig hebt, het bijna per definitie achter in staat, op de bovenste plank.
Deze plaats ik dus ook op wielen, en op een komt de scheppach ts2000 te staan.
Verder staan er wat ondiepe kasten tbv gereedschap in de planning, waarbij het spul zowel in de kast als aan de deuren hangt, leek mij een mooie oplossing: mooi overzichtelijk, en qua ruimte zeer efficient.
Het enige wat er qua machienes nog bij zou komen, is een vlakvandiktebankje en eventueel een bandzaag.
Eerst maar eens verder met het maken van opbergruimte voor het gereedschap, dan kan er ook EINDELIJK spul uit de woonkamer en voormalige hobby ruimte.
En wat het dak betrefd: epdm schijnt met deze temperaturen niet verwerkt te kunnen worden, als het te lang duurt gaat het toch conventioneel dakleer worden :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Van hout en schanieren, gered uit een container een kast gemaakt om mijn gereedschap in te bergen.
Konstruktie wijze: quick and dirty :)

Bij deze wat plaatjes :
IMG_0004.JPG

IMG_0005.JPG
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De kast is opgebouwd uit 18mm berken multiplex, ook de achterwand heeft deze dikte, en zorgt dus voor meer dan voldoende stevigheid.
De zijkanten en boven en onderkant zijn geschroefd: het is te koud om te lijmen :)
Per deur heb ik 4 schanieren gebruikt, heb ze in overvloed, en qua gewicht dat ze moeten torsen lijkt mij dat meer dan voldoende.
Het voordeel van deze schanieren is dat de deuren meer dan 180 graden kunnen draaien.
Alle dragende componenten tbv het gereedschap zijn ook uit 18 en 22 mm berken multiplex gemaakt.
Voor de schroevendraaiers heb ik gaten geboord onder een lichte hoek, zodat je boven de heften met zo weinig mogelijk ruimte kunt volstaan.
De dopschroevendraaiers heb ik anders opgehangen: 1mm dikker dan de schachten heb ik zaagsnedes gemaakt, en met een fostner boor het achterste deel uitgeboord,
Om te voorkomen dat de dopschroevendraaiers er tijdens het openen van de kast uitvallen, heb ik met een verzinkboor van de juiste diameter aan de bovenzijde de geboorde gaten een vlink eind verzonken, even getest met het spul er in, en het blijft allemaal mooi zitten.
Verder komen op de achterwand in ieder geval mijn doppensets; heb al stroken berkenply gezaagd, en hierin mbv een fostner boor van de juiste maat gaten geboord, zodat al mijn speciale doppen staand kunnen worden opgeborgen.
De normale doppen heb ik aan schroeven opgehangen, werkt goed, maar het ziet er alleen niet uit, dus ik denk dat dat morgen verandert gaat worden.

De kast zelf heb ik met french cleats opgehangen, een geweldig systeem, ga er de rest van de wanden mee volschroeven op taktische hoogtes, zo ben je zeer flexibel met het plaatsen van allerlei opbergpluraria.
Morgen meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.