werkplaats >> verwijderen boomstronk??

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Worden de tegels de werkvloer of komt daarop nog een houten vloer?

als did de werkvloer wordt dan maar kaplaarzen kopen want hij is wel erg laag, oppassen voor onverstromingen, wel kaplaarzen met bondvoering want die vloer wordt ijskoud
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Maten Fundering: 510 bij 310.
De tegels binnen de betonbanden liggen 6 cm hoger dan het maaiveld, dus dat komt wel goed.
Verder komt er op termijn een houten vloer in, geisoleerd :)
Woensdag komen de balken, dan kan ik starten met een deel van het geraamte, hopen dat het droog blijft.
Oja, kreeg de tip om de eerste balkenlaag op het beton op een soort van compriband te plaatsen, wordt morgen gehaald.
Heb de kozijnen nu nog in de gang staan, deze worden ook met compri band gemonteerd.
Dakbalken worden 16 hoog; lijkt mij voldoende.
Al met al gaat er toch meer geld in zitten dan ik in eerste instantie dacht, maar we gaan lekker door :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Vandaag is het hout voor de constructie gekomen, de balken dus.
Neemt best wel wat ruimte in trouwens :)
Zaterdag komen de rabbat delen en de osb platen, daar moet ik het voorlopig mee doen, want de centjes zijn op :)
Gelukkig zijn alle ijzerwaren en bevestigings materialen in tha house, dus dat gaat helemaal goed komen.
Alvast wat staanders gezaagd, als het morgen nog licht, ga ik na het werk alvast een aantal wanden in elkaar schroeven.
Keep u all posted.

P.S: dit gaat geen hoogstaande schuur met mooie verbindingen worden, daarvoor ontbreekt het mij aan tijd, gereedschap , en, geduld.
Voor het begint te vriezen mot ie wind en water dicht zijn.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
P.S: dit gaat geen hoogstaande schuur met mooie verbindingen worden, daarvoor ontbreekt het mij aan tijd, gereedschap , en, geduld.

Ze zeggen ook wel eens dat als je weinig geld hebt je je geen slecht gereedschap of geen niet hoogstaand werk kunt veroorloven. Met andere woorden, goedkoop is duurkoop. Je kunt beter iets minder doen en dan de basis goed zetten dan nu half werk doen wat je binnenkort moet vervangen.

Je basis moet goed zijn, de luxe kun je steeds beetje voor beetje toevoegen
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Scheppie: je hebt helemaal gelijk :)
E.e.a. wordt echt wel deuigdelijk in elkaar gezet hoor, maak je daar geen zorgen over.
Het punt is een beetje dat we niet nog tot het voorjaar wilden wachten, gezien het gebrek aan ruimte in ons huis.
Gereedschap heb ik wel, circelzaag decu, handzaag en wat dies meer zij.
Mijn punt is dat la barn in elkaar geschroefd gaat worden, waar nodig komen ijzerwaren, een simpele deur er in , en thats it.
In het voorjaar is er weer meer budget, het plan is dan ook om er voor te zorgen dat la barn voor de zomer een houten vloer heeft, en geisoleerd is.
Dus: we zetten nu een basis neer, van waar uit we later verder bouwen.
 

WR1944

Oud hout
Het lijkt wel wat op de Amerikaanse framebouw. Daar worden wanden gemaakt van 2"x4" met een tussenafstand van 16" (ca. 40 cm). Dan wordt er rondom OSB-plaat aan de buitenkant tegenaan getimmerd en worden er ramen en deuren ingezaagd. Die OSB-plaat geeft het geheel de stijfheid.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Begint all wat te worden - heb je de balken geschroefd of met spijkers?

Heb je een rubber tussen de onderste balk en de fundering gedaan

Ik zou de bovenste balk dubbel doen als betere gewichts verdeling van het dak.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Aloha:)
Heb van een gerenomeerde huttenbouwer het advies gekregen om geen rubber tussen de onderste balk en de tegels te doen.
Alle balken zijn geschroefd met rvs schroeven, mijn schoonpa wees mij op woodies rvs flonder schroeven, deze staan nu op tafel om gebruikt te worden.
De woodies schroeven een stuk sneller, en splijten zonder voorboren het hout niet, dat scheelt dus weer een handeling.
Helaas is het donker als ik thuis kom, dus de bouw leg stil.
Laat ik nu ook geveld zijn door de griep...bummert.
De bovenste balkenlaag wordt dubbel uitgevoerd, en wel zodanig dat de haaks op elkaar staande elementen met elkaar verbonden worden.
Op de lange wanden komen dan nog balken van 16 bij 4 hieruit wordt het dak ook opgebouwd, stevig zat lijkt mij.
De wandhoogte is nu inclusief de balken 225, als ik in de hut sta, is dat best wel hoog :)
Hier gaat ongeveer 10cm af voor de in de toekomst te leggen vloer.
De minimale wandhoogte komt dat op 215, en dat is een mooie maat.
Best wel lachen: de hele buurt komt af en toe kijken, er worden foto's gemaakt door buurmannen en vrouwen, dus ik zal her en der wel op gezichtboek verschijnen.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Aloha:)
Heb van een gerenomeerde huttenbouwer het advies gekregen om geen rubber tussen de onderste balk en de tegels te doen.
.

Dit is onbegrijpelijk, en fout.

De andere dingen PEFECT.

ps is de onderstebalk die op de tegels ligt geimpregneerd (pressure treated)?

de reden waarom 99% van de mensen die een schuur bouwen uit hout een stenen randje maken (of een rand van beton maken) is om er voor te zorgen dat er geen to weinig vocht optrek optreed. door de eerste balk zo laag teheben zal deze tijdens een regenbui nat (drijfnat) worden, ook je tegels nemen water op

dat water blijft dan staan tussen de onderste balk en de tegel - je ondeste balk zal niet gemakkelijk uitdrogen - gevolg HOUTROT
 

WR1944

Oud hout
Ook de Amerikaanse bouwcode schrijft voor dat tussen een funatie en de houten opbouw een niet-waterdoorlatende laag moet zitten. Dit is meestal een strook op bitumen of plastic basis. De fundatie dient afhankelijk van de bekleding 100 tot 150 mm boven de grond uit te steken. Verder dient de bekleding van de erboven liggende wand naar beneden over de top van de fundatie heen te steken om regenwater te weren. De omliggende grond dient over de eerste 3 m minimaal een 150 mm af te lopen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gadver, dat was dus een waardeloos advies van de huttenbouwer :(
De onderste balk is druk geimpregneerd, dat dan weer wel.
Mischien dat de montage van een regenscherm aan de buiten kant, dus tussen het rabbat en de balken op vloerhoogte nog een soort van noodoplossing kan zijn??
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hou Wupsie,

Ik heb er niet echt veel verstand van maar denk niet dat dat helpt, vooral tegen optrekkend vocht.
Maar staat alleen geraamte er en nog geen rabat er tegenaan?
Dan zou ik er ff tijd aan besteden om balken losmaken van beton en per wand een beetje optillen en rubber ertussen.
Beter nu een dag extra werk dan later alles slopen om je balken te vervangen.

Succes
Berton
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Wupsie,

Pak die dag extra werk en doe er rubber ertussen. Is wel ff balen maar veel beter.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je zoals Jan van der Ploeg geadviseerd heeft de betonbanden waar de wanden op staan 5 cm boven het straatwerk hebt staan, en je onderste regel kan niet natregenen (doordat de gevelbekleding ervoor zit?), dan zou ik me niet zo druk maken over optrekkend vocht. Als je wand op metselwerk staat heb je volgens mij veel meer kans op optrekkend vocht, een betonband is lang niet zo'n spons als metselwerk:).
Ik zou de onderste regel liever wat hoger boven het maaiveld hebben, ivm regen en spatwater, maar daar helpt een epdm of rubberfolie ook niet tegen
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen: allereerst wil ik jullie toch even bedanken voor al deze input, echt super.
Und jetst,
De geimpregneerde balk is met 12 cm slagpluggen op de betonbanden gemonteerd, en, ik ben niet zuinig geweest met de slagpluggen.
De wanden zijn eerst gemonteerd, en na het stellen met elkaar en de geimpregneerde balk verbonden middels rvs schroeven, ook hier ben ik niet zuinig geweest met de schroeven.
Helaas heb ik gekozen voor pozidrive, dat doen we de volgende keer dus niet weer, heb nu woodies, torx, en die zijn echt super.
Het nadeel van lange dikke rvs schroeven is, dat ze zich als het ware vast vreten, dwz je krijgt ze er bijna niet meer uit, de kop draaid kappot.
Ik ga nu een koorts verlagende borrel drinken, en morgen de hele situatie eens rustig in ogenschouw nemen.
Alle wanden staan nu, en zijn gesteld en aan elkaar gekoppeld, de pest is een beetje dat ik alle reststukken heb gebruikt om verstevigingen aan te brengen op diverse plaatsen, met als doel de constructie stijf te maken................ ach , morgen laat ik een kerel kijken naar het geheel, ben er nu een beetje klaar mee.
Snap niet waarom een huttenbouwer mij een dergelijk advies zou geven, als het niet zou werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.