werkplaats >> verwijderen boomstronk??

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Aloha allemaal; vandaag is er een begin gemaakt met de werkzaamheden voor mn werkplaatsje.
Oud tegelwerk is verwijderd, en mn meisje heeft planten, die niet overreden mogen worden door een mini kraan overgeplaatst naar een veilige lokatie.
Nu is er een klein probleempje: een boomstronk van een berk, ongeveer 70 cm diameter.
Heb er 40 cm diepe gaten in geboordvan 20mm, met een bijl bezig geweest, ketting zaag er op stuk laten lopen, en, in totale wanhoop het ding in de hens gestoken.
Om een lang verhaal kort te maken: hij zit er nog, ook na bijna drie uur branden :)
Zijn er, afgezien van een hobbestobbefrees nog andere methodes om deze stronk te verwijderen???
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Met de minikraan hem uitgraven en er uit trekken. Al zal die na al die mishandelingen wel moeilijker zijn om her in 1 keer er uit te krijgen.
 
Rondom de stobbe een ruime geul graven en de wortels die je tegenkomt aan beide zijden van de geul doorhakken. Dit tot je geen wortels meer tegenkomt. Tot slot de stobbe er met de minikraan uit tillen. Het is jammer dat de stam van de boom weg is. Die had je - als die er nog had geweest- kunnen gebruiken als hefboom om te zien of er al voldoende wortels zijn door gehakt om de stam om te halen. Hoewel dat met een boom diameter 70 cm niet mee zal vallen. Bij elkaar een rotklus dus.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Graaf om de stronk gaten en ga rond om. hierbij elke keer de wortel doorzagen of met de bijl. Ik doe het meestal met een klein handschepje, een klein hand harkje en een schroevendraaier om de aarde los. een grote schep kun je in het begin ook wel gebruiken. op een gegeven moment kun je een ijzeren buis gebruiken om hem om hoog te wippen en de eventuele pen wortel door te hakken. met stronken is het probleem dat grof geweld niet zoveel helpt. Een kleine wortel ter dikte van een vinger kan de stronk al vasthouden. Dus hand werk:)

succes
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Morgen de bijlen slijpen, effe in de handen spugen en gaaaan :)
Bedankt voor de tips.
Er lopen echt enorme wortels vanuit de stronk de grond in, en deze zijn knetter hard.. :(
We zullen zien waar de noeste arbeid ons zal brengen :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gelukkig,: het verwijderen van de stronk is een feit :)
De wortels waren el aan het rotten, een meevallert dus.
Groot gapend gat in de tuin.
Bijkomende schade: stukkie schutting gesneuveld, jammer dan.
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
René,

Heb eens bij een vriend op deze manier een cypres uit de grond willen trekken. Doe dit dus nooit :eek: !
Het was met een bestelwagen en ik moet zeggen dat de koppeling nooit meer hetzelfde is geweest :eek:

Brecht
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb zoiets eens geprobeerd met een dikke stalen ketting en een vrachtwagen. Het was snel klaar maar of het echt slim was ?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Precies, better to be save then feel sorry, geloof ik :)
Alle zand en tegels zijn geleverd, meeste ligt nu in de tuin gelukkig.
Komend weekend komt de stratenmaker de fundering en tegels leggen, jihah.
Blokhut komt op 15/20 betonbanden welke 1 a 2 cm boven het tegelwerk uitsteken.
Rondom deze banden komen ook weer tegels, welke in worden gesloten door 10/15 bandjes.
Op de 15/20 banden komen hardhouten balken, 20cm hoog, vanaf hier gaan we verder met sls en rabbat.
Op termijn wordt de hut geisoleerd, dus voor de koude kant is er miofol 125G besteld.
Dit komt dus aan de koude kant, hierover latten van 4/1, waarop het rabbat dan weer geschroefd wordt.
Binnenkort meer.
Oja: heb drie mooie kozijnen met HR glas en ventilatie op de kop kunnen tikken veur weinig :)
 
Laatst bewerkt:
Laat de betonbanden zo'n 5 cm boven de bestrating uitsteken. Dit om het hout zo veel mogelijk droog te houden. Hoe minder water er tegen het hout opspat hoe meer je verrotting (ja ook van hardhout voorkomt. Leg ook tussen de betonbanden en het hout een strook dik kunststoffolie blijft het hout nog beter droog.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Jan: bedankt voor de tip, moet wel zeggen dat de menigen over kunstof tussen de betonbanden en de hardhoutenbalk verdeeld zijn.
Maar goed: heb nog een volle week, dus het kan nog alle kanten op gaan.
Bij de weg: ik moet 3 meter overspannen tbv het dak, nu wou ik daar om de 30cm 9/4 balken voor gaan gebruiken, het word een zadeldak, waarbij het dak afloopt naar de korte, 3 meter brede zijde's
Is dit dik genoeg, of kan ik beter 4/16 o.i./d. gebruiken?
Het dak gaat bestaan uit osb3, pirplaten en wat regel/raggel werk, plus natuurlijk folie.
 
Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ha wupsie,

Als ik zo de tegels tel wordt je werkplaats 270 cm breed, en hoe lang?
Ben benieuwd naar de foto's van het vervolg van de bouw.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.