welke lintzaag??

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo medehoutbewerkers,

ik ben op zoek naar een lintzaag. tot op heden nog niet in mijn bezit gehad. mijn nieuwe hobby blijkt ook een enorme behoefte met zich mee te brengen om allemaal handige machine's aan te willen schaffen(of ben ik de enige?)

werkzaamheden : rondzagen van schijven tbv draaiwerk(ook onder 45 graden) , zagen dunne strips voor lamineren,

machine zal hobbymatig gebruikt worden

heeft iemand aanraders wat te kopen?


bvd

rick
 

tuoh

Oud hout
Het merk heeft weinig belang bij een lintzaagmachine, enkel een degelijke zaagbladgeleiding is belangrijk, ook een kantelbaar blad en gietijzeren wielen en tafel zijn een pro.
Enkele heel goede machines zijn o.a. Felder en Meber, ook Jet heeft een kleine maar goede machine in het gamma, er zijn ook een paar heel goede Italiaanse merken van lintzaagmachines maar deze zijn voornamelijk voor de professionele gebruikers.
Tweedehandse oudere zaagmachines zijn doorgaans een goede koop, maar meestal voorzien van krachtstroom motoren.
Omkasting van de zaag ontbreekt hier wel eens, aan deze machines is dus werk aan, maar meestal is de prijs dan ook maar een schijntje van een nieuw exemplaar.
Bij deze machines is ook de staat van het loopvlak heel belangrijk, bij ernstige slijtage sta je voor een bijkomende kostenpost.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Hallo Rick,

Als je een nieuwe lintzaag wilt aanschaffen is de Hammer N4400 het overwegen waard. Die is in verschillende testen goed uit de verf gekomen zie ook: http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=595

Voor tweedehands denk net zoals Andre aan een Meber of Minimax lintzaag. Ik heb zelf een oude Meber via marktplaats aangeschaft, na het vernieuwen van de loopvlakken een erg stabiele machine Alleen het blad is niet geheel vlak, dat kun je echter met een goede rei controleren voordat je koopt. (had ik moeten doen: leergeld :oops: ) Overigens wordt door Meber lintzagen gemaakt die onder andere merknamen zoals Panhans worden verkocht.

Succes en groet van Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,
allemaal bedankt voor de info. het budget voor de lintzaag is niet enorm groot. ik hoop voor een kleine 200 euro klaar te zijn. iemand nog tips voor een strak zagende lintzaag?

bvd

rick
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Misschien is dit iets voor je:http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=12&t=695 ?

Ik denk dat je met jouw budget zeker beter voor een tweedehands kan gaan, omdat nieuwe, van goede kwaliteit, voor die prijs bijna niet te koop zijn.

Mocht je een tweedehandsmachine op het oog hebben: koop hem nooóóóit ongezien, maar ga kijken en neem een paar stukjes hout mee die je thuis al hebt afgetekend zodat je gelijk kan proberen of hij goed zaagt.
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
rickkoorman zei:
hallo medehoutbewerkers,

ik ben op zoek naar een lintzaag. tot op heden nog niet in mijn bezit gehad. mijn nieuwe hobby blijkt ook een enorme behoefte met zich mee te brengen om allemaal handige machine's aan te willen schaffen(of ben ik de enige?)

werkzaamheden : rondzagen van schijven tbv draaiwerk(ook onder 45 graden) , zagen dunne strips voor lamineren,

machine zal hobbymatig gebruikt worden

heeft iemand aanraders wat te kopen?


bvd

rick

Ik heb ooit deze gekocht: http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...jet/jwbs-9-lintzaagmachine/1-4-13-1-5007-1-0/
Deze mini lintzaagje van Jet was echt troep. Niet goed af te stellen, trilde als een gek, niet recht mee te zagen, niet genoeg kracht etc.
Ik heb in de VS met grotere en veel oudere Jet zagen gewerkt en die waren wel iets beter.

Daarna heb ik een tweedehands Scheppach gekocht voor rond de 200 euro (HBS vario 32 uit 1988)
Hier toevallig te koop aangeboden: http://link.marktplaats.nl/265075770
Deze heb ik jarenlang gebruikt en ik ben er heel tevreden mee. Het is geen topzaag maar ik denk niet dat je snel een betere kunt vinden voor rond de 200 euro. Ik heb er vaak 17 cm (!) dik hout mee gezaagd en je kunt er redelijk recht mee zagen en redelijk goed afstellen. Ik denk dat hij voor jouw toepassingen heel geschikt zou zijn.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hoe groot zijn de stukken die je er mee wilt zagen? Met andere woorden, wat moet de minimale zaaghoogte en breedte tussen lint en kolom (uitlading) zijn? Als je maar een zaaghoogte van ongeveer 17 cm nodig hebt, kun je misschien het best een nieuwe kopen, de kleinere types zijn nog niet zo heel duur. Heb je een zaaghoogte van meer dan 20 cm nodig, dan worden de machines snel duurder, dus dan is tweedehands misschien een goede keus.

Maar persoonlijk zou ik een nieuwe kopen, als het om een kleiner type ging.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste woodworker

ik denk dat ik stukken zal zagen tot z'n 12 cm dikte. in de praktijk blijkt meestal dat ik meer nodig heb omdat bepaalde machines weer meer mogelijkheden geven. ik koop het liefst nieuw maar mocht ik een goede tweedehandse tegenkomen dan neem ik die.

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
heren van het forum

momenteel druk aan het bieden op een aantal lintzagen. ik hoop jullie binnenkort de foto's te kunnen laten zien van mijn laatste aanwinst voor mijn zolder.

rick
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
rickkoorman zei:
heren van het forum
momenteel druk aan het bieden op een aantal lintzagen. ik hoop jullie binnenkort de foto's te kunnen laten zien van mijn laatste aanwinst voor mijn zolder.
rick
Tipje van de sluier Rick? Welke merken/typen bijvoorbeeld?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
momenteel druk in onderhandeling voor een elektra beckum lintzaag. bod staat momenteel op 200 euro. nu maar hopen op een reactie!!!

ik hou jullie op de hoogte
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.