Kastje

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Opdracht van jongste dochter: iets om de TV op te zetten, niet te groot, mat wit en graag een beetje ouderwets.
Smaak is nogal veranderlijk op haar leeftijd, dus voor een economische aanpak gekozen. Restje vuren voor het frame, stukje bouwhout voor de balusters (is dat de correcte benaming voor de gedraaide poten?), reststukken MDF voor deuren en panelen en multi- en triplex voor de lade.
Een overgebleven terrazzo vloertegel als kras- en vlekbestendig blad. De scharniertjes waren over van een vorig project, evenals de verf: twee lagen alkyd grondverf geeft mooi mat wit. Toegegeven, de knoppen heb ik moeten kopen.

HxBxD = 66x66x40. De tegel ligt los in het raamwerk en kan via een vingergat worden opgetild als de lade is uitgetrokken. De ruimte onder de lade is niet verdeeld.

Kastje 1.jpg

Kastje 2.jpg



Na het maken van de foto’s zijn de messing scharniertjes alsnog zwart gemaakt, past beter bij de knoppen en het blad.
Dochter is er blij mee, dus ik ook.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kannonen, die is leuk gemaakt. Dat simpele kan je trouwens wel weglaten vind ik. Hoe heb je de poten door midden gezagen?
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad knap werk. Een zeer geslaagd ontwerp, proportioneel klopt het als een bus, en dat zie je direct.
Alle details kloppen, van knoppen tot blad, en nog mooi strak afgewerkt ook.
Het kastje komt wel mooier tot zijn recht met bloemen erop dan met een TV vind ik.

Ps: het zijn geen balusters, maar kolommen, balusters vind je aan een trapleuning.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@Renault: dank voor de leuke reactie. De poten zijn niet gezaagd maar samen "69" gedraaid:
Je neemt 2 balkjes, lengte = 1 complete poot + 1 voet. Teken de maten af met aan beide uiteinden een voet. Lijm de balkjes op elkaar, de lijm komt alleen ter plaatse van de beide voeten. Je houdt de lijm binnen de perken door vooraf een ondiepe dwarse zaagsnede op de overgang poot / voet te maken, hierbij in ieder balkje 1 zaagsnede en dus vooral niet beide voeten aan dezelfde balk inzagen (been there, done that...). Tijdens het draaien kunnen de balkjes wel wat extra steun gebruiken, tape rond de delen waar je niet bezig bent, eventueel een bril, en ik vond het erg geruststellend om nog wat extra lengte aan beide kanten te nemen voor een groter lijmoppervlak. Het ontwerp van het middendeel moet uiteraard geschikt zijn om 180° te draaien, je draait immers "69".
Na het draaien zaag je beide voeten los van het balkje waar in het binnenvlak al een zaagsnede zit, wel weer even opletten dat dit niet aan dezelfde kant gebeurt...

@André: mijn dank is groot! Ik denk dat ik onbewust wat extra aandacht aan het ontwerp heb besteed om het El Cheapo materiaalgebruik te compenseren ;).
Ik ben het volledig met je eens wat die bloemen betreft. Mijn echtgenote ook trouwens, dus er zal nog wel een vervolg op komen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@Spaander: dankjewel. De plint had ik uiteraard vooraf opgemeten, vind het nogal storend als kasten niet gewoon tegen de muur kunnen staan.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Aha een slimme manier dus. Maar je hoeft toch niet persee hem180 graden te draaien? Je kan hem namelijk toch ook ''open'' klappen als je de poot gedraaid hebt? Of zie ik dat verkeerd?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@Wim Kluck: dank je, dochter was inderdaad erg blij.

@ Renault: Ja, openklappen zou ook kunnen, maar niet als je onder een half-dik been een vol-ronde voet wilt hebben. Zie de eerste foto.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
@Renault: dank voor de leuke reactie. De poten zijn niet gezaagd maar samen "69" gedraaid:
Je neemt 2 balkjes, lengte = 1 complete poot + 1 voet. Teken de maten af met aan beide uiteinden een voet. Lijm de balkjes op elkaar, de lijm komt alleen ter plaatse van de beide voeten. Je houdt de lijm binnen de perken door vooraf een ondiepe dwarse zaagsnede op de overgang poot / voet te maken, hierbij in ieder balkje 1 zaagsnede en dus vooral niet beide voeten aan dezelfde balk inzagen (been there, done that...).

In plaats van lijmen boven en onder kan je hem ook volledig lijmen met een laag papier er tussen. Gewoon over de volle lengte persen en dan later opdelen over de lijmnaad.
Zou die bolletje er dan later onder zetten met een deuvel stok.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@Jeroentje: splitsen op tussengelijmd papier is waarschijnlijk de beste manier om de delen tijdens het draaien samen te houden, geeft meer zekerheid dan omwikkelen met tape. Ik heb het wel overwogen maar was bang bij het splitsen grote splinters uit het nogal grofvezelige hout te trekken.

Het bolletje er later onder zetten? Tsjaaa.... Vele wegen leiden naar Rome, maar de gemakkelijkste is niet per se de leukste. Houtdraaien is geen utiliteitsbouw, het is een creatief proces waarbij (voor mij) een groot deel van de lol ligt in het vinden van een manier om iets een beetje elegant / inventief / ingenieus op te lossen. Waarmee ik zeker niet wil beweren dat de hier gebruikte methode door mij is bedacht. De uitdaging was in dit geval: 2 identieke kolommen, halve dikte over de hele lengte maar met een volle voet. Dan toch het leukst / meest bevredigend om dat in 1 bewerking klaar te spelen? Uitgeholde vormen met een nauwe hals worden door houtdraaiers afgewaardeerd zodra duidelijk wordt dat ze via de veel bredere bodem zijn uitgeruimd. Uiterst subjectief en absoluut niet rationeel, maar blijkbaar toch een algemene opvatting; zie de forse prijzen die worden betaald voor hulpstukken om het uithollen via die kleine halsopening te kunnen doen. Een lijmnaad is wel weg te werken, maar je weet dat hij er zit...
Neemt niet weg dat je praktisch gezien volledig gelijk hebt en dat ik jouw methode zonder schroom zal toepassen als mijn gezin er ooit van moet eten :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.