Probleem met scharnier voor deuren in verstek

-Wim-

Nieuw lid
11 nov 2012
5
0
Heusden Zolder
Ik ben een tv kast aan het maken met eerst een soort 'binnenkast' uit melamineplaat en aan de buitenkant komen gelakte Mdf panelen die allemaal in verstek gezaagd zijn.
Dus rondom is de kast in verstek en de deurtjes zijn ook in verstek zodat er eigenlijk maar een fijne naad is als de deurtjes dicht zijn.

Nu zit ik met het probleem dat ik geen juiste scharnier vind om deze deurtjes te laten openen.
Heb momenteel voor de 2 buitenste deurtjes volledig opdekscharnier met openingshoek van 155° gebruikt maar het lukt net niet.
De deur schuurt net iets over de buitenste afwerkingsplaat en de hoek bovenaan wringt ook een beetje.

iemand ervaring met het maken van deuren in verstek?voorbeeld deur.jpg
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Ik ben met ongeveer zo'n zelfde kast bezig en ik heb deze vraag eens voorgelegd aan Profmarkt.nl. Ik kreeg toen het volgende antwoord:

Voor het juiste scharnier klik op onderstaande link. Met dit scharnier zijn diversen hoekoplossingen mogelijk en de dikte van de montage plaat kunnen we aanpassen.

Ik heb ze nog niet gekocht omdat dit project even stil ligt. Maar zodra ik dit weer oppak, ga ik deze scharnieren bestellen en proberen. Tenzij anderen met betere alternatieven komen natuurlijk.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je bij de bovenstaande link in de linkerrij kijkt staat een verstekscharnier genoemd. Er staat ook een link "aanslagoplossingen". Hier vindt je zo ongeveer alle denkbare scharniermogelijkheden met bijbehorende scharnieren. Handig voor toekomstige projecten.....

Ed
 

-Wim-

Nieuw lid
11 nov 2012
5
0
Heusden Zolder
Ik had voor dit projectje deze scharnieren besteld: [h=1]Inboorscharnier Intermat 9956 T42 0mm openingshoek 165-120°[/h]Dit zijn volgens mij dezelfde scharnieren als WoodRob wil gebruiken maar ik krijg het met deze niet gefixt.
@SamPonette: Heb ook al zitten zoeken op verstekscharnier maar deze kan je volgens mij ook niet gebruiken als je met een binnenkast werkt.

@Borre: inderdaad een handige link die aanslagoplossingen maar mijn geval staat er niet tussen...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Wim, ik heb een paar maanden geleden net dezelfde opstelling gemaakt voor een kast voor mijn ouders. Zal ik even navragen welk scharnier van Blum het exact is? Ik heb even gezocht op het type dat jij gekocht hebt, en dat ziet er in elk geval exact hetzelfde uit, dus ik verwacht niet echt veel problemen. Wel goed afstellen natuurlijk.
 

-Wim-

Nieuw lid
11 nov 2012
5
0
Heusden Zolder
Wim, ik heb een paar maanden geleden net dezelfde opstelling gemaakt voor een kast voor mijn ouders. Zal ik even navragen welk scharnier van Blum het exact is? Ik heb even gezocht op het type dat jij gekocht hebt, en dat ziet er in elk geval exact hetzelfde uit, dus ik verwacht niet echt veel problemen. Wel goed afstellen natuurlijk.


oké, zou fijn zijn.
zal morgen nog eens proberen met anders af te stellen maar vandaag leek het me toch niet te lukken.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik de Blum CLIP top 155° gebruikt voor de kast

link naar infobrochure: http://e-services.blum.com/mefiles/BEC003/clp0012-ep-177_ep_dok_bau_$snl-be_$aof_$v3.pdf
(hier staan meteen ook de plaatsingstekeningen in op p.3 ev.)

Ik heb wel eerst een proefopstelling gemaakt met wat resthout om eens te testen ;)
 

-Wim-

Nieuw lid
11 nov 2012
5
0
Heusden Zolder
@ Borre: ik denk het niet, het verstek zit nog eens extra rond mijn binnenkast dus dat verspringt wel wat.


Ik ben eens even terug gegaan naar de winkel waar ze vandaan kwamen want blijkbaar had ik ook verschillende bevestigingsplaatjes meegekregen.
Ik had 0 , 1,5 en 3 meegekregen maar het gaat bij geen van elk.

Die winkelbediende wist ook niet juist welke ik normaal gezien nodig had, weten jullie welke plaatjes meestal gebruikt worden voor welke toepassing?

Ben er met de huidige scharnieren nog niet uitgeraakt.


@SamPonette; inderdaad als ik de brochure bekijk van blum zie ik de juiste toepassing staan : Zijdelings verstek met een grote opdek
ik ga eens opzoek gaan achter deze scharnieren, denk wel dat het gaat lukken hiermee!
Thx!!!

Heb nog geen ervaring met blum scharnieren, ze lijken me op foto alleen al wat degelijker dan Hettich.
Had vroeger altijd al Grass, maar nu toevallig Hettich gekocht en dat valt eigenlijk wat tegen, moeilijk los te klikken enz vind ik persoonlijk.
Weet iemand toevallig een voordelige webshop voor Blum scharnieren?
 
Laatst bewerkt:

-Wim-

Nieuw lid
11 nov 2012
5
0
Heusden Zolder
SamPonette: ben je zeker dat het dezelfde opstelling was?
heb bij een online webshop die blumscharnieren verkoopt info gevraagd, dit was hun antwoord:


Blum heeft helaas geen oplossing voor u vanwege de constructie van uw kast.

Blum kan wel leveren als:

  1. de kast en front zelf in verstek worden gezaagd (zonder zijwanden). Het verstek is dan rondom mogelijk. Maximale dikte van kastwanden 19mm.
  2. de kast wel met zijwanden worden uitgevoerd. Het verstek kan dan wel aan de linker- of rechterkant van front en zijwand maar niet aan de boven- en onderzijde. (vanwege het draaipunt van het scharnier).

Dus, als u het verstek rondom wilt dan zult u de zijwanden moeten laten vervallen. Als u de zijwanden wilt behouden dan zal het verstek aan de boven- en onderzijde moeten vervallen.


als ik de folder van blum bekijk staat er inderdaad mijn toepassing niet bij en zou het ook bijna dezelfde scharnier moeten zijn als de hettich die ik momenteel gebruik.
het is eigenlijk de bovenhoek die het probleem geeft, deze wringt tegen het verstek van de bovenste plank...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik heb geen verstek boven en onder toegepast, dus daar zit inderdaad het verschil... bij een omlopend verstek zoals jouw kast wordt het wat moeilijker zoals je al aangaf hier. Ik snap alleen niet goed waarom het niet zou kunnen wanneer boven en onderkant ook in verstek zitten. Dat zou mijns inziens ook moeten lukken, zij het wel een stuk moeilijker/ beperkter qua afstellen van de kastdeur. De scharnieren die je hebt zouden in principe gelijkwaardig moeten zijn aan die van Hettich, dus ik zou zeggen probeer het eerst verder met je huidige scharnier. Langs de andere kant zijn die scharnier van Blum nu ook weer niet zo onmogelijk duur natuurlijk..

Enfin, moest het niet mogelijk zijn in je opgedikt opstelling, kan je natuurlijk altijd de kast enkelwandig maken. Heb je ze al gemaakt kan je misschien ook kijken of je de binnenste wand wat later kan laten beginnen, zodanig dat je gewone verstekschanieren wel kan toepassen. De binnenwand is dan niet even diep als de buitenwand. Moest het niet duidelijk zijn dan kan ik wel een tekening maken. Het is natuurlijk wel een heel ander uitzicht als je de kast opendoet, maar ik denk wel dat het dan kan werken.
 

Kris

Nieuw lid
9 mrt 2013
6
0
Lokeren, België
Sam Ponette zei:
http://e-services.blum.com/mefiles/BEC003/clp0012-ep-177_ep_dok_bau_$snl-be_$aof_$v3.pdf

Bedankt voor de link! Ik ben ook op zoek naar zogenaamde verstekscharnieren, maar als ik dat google, kom ik telkens uit bij minderwaardig uitziende scharnieren van allerlei onbekende merken. Die van Blum zien er echt wel top uit!

Heeft er iemand enig idee welk stuknummer ik nodig heb voor een kastdeur die volledig in verstek gezaagd is? Ik versta het verschil niet tussen die hoekaanslag, middenaanslag en inliggende aanslag:confused:

Alvast bedankt!
 

0wim0

Nieuw lid
2 sep 2012
1
0
Bedankt voor de link! Ik ben ook op zoek naar zogenaamde verstekscharnieren, maar als ik dat google, kom ik telkens uit bij minderwaardig uitziende scharnieren van allerlei onbekende merken. Die van Blum zien er echt wel top uit!

Heeft er iemand enig idee welk stuknummer ik nodig heb voor een kastdeur die volledig in verstek gezaagd is? Ik versta het verschil niet tussen die hoekaanslag, middenaanslag en inliggende aanslag:confused:

Alvast bedankt!



Beste Kris,
Ik heb heel lang zitten zoeken achter de juiste scharnier voor mijn kast in verstek.
De enige scharnier die volgens mij correct is, is die van Blum voor omlopend verstek (middenaanslag). Toch is er dan nog een probleem.
Ik had deze scharnieren gekocht en toch ging het niet. Je moet de potboring namelijk iets anders boren, deze moet een klein stukje in je 45° verstek geboord worden. Heb eerst enkele proefstukjes gemaakt alvorens te starten met de kast.
Het is ook niet mogelijk om te werken met een binnenkast, ik heb mijn binnenkast terug moeten verwijderen omdat het niet lukte.

veel succes ermee!

mvg Wim
 

Kris

Nieuw lid
9 mrt 2013
6
0
Lokeren, België
Beste Kris,
Ik heb heel lang zitten zoeken achter de juiste scharnier voor mijn kast in verstek.
De enige scharnier die volgens mij correct is, is die van Blum voor omlopend verstek (middenaanslag). Toch is er dan nog een probleem.
Ik had deze scharnieren gekocht en toch ging het niet. Je moet de potboring namelijk iets anders boren, deze moet een klein stukje in je 45° verstek geboord worden. Heb eerst enkele proefstukjes gemaakt alvorens te starten met de kast.
Het is ook niet mogelijk om te werken met een binnenkast, ik heb mijn binnenkast terug moeten verwijderen omdat het niet lukte.

veel succes ermee!

mvg Wim

Bedankt voor de snelle reactie!

Dit gaat wel over een ander merk van scharnieren, maar bedoel je dan zoiets?

http://www.grass.nl/files/scharnieren/Verstekscharnier3.jpg

Ik had al eerder gezien dat er een deel in het verstek moet geboord worden, maar nog niet bij stilgestaan of die bij Blum ook moet. Ik ben al blij dat ik op goede weg ben! Ik hoop mijn creatie te kunnen posten in de galerij eens ik zover ben:p

Tot de volgende!
 

Redbaron

Nieuw lid
17 mrt 2013
3
0
Misschien dom idee, maar waarom maak je er geen lade van ? Probleem opgelost ... En nog handiger ook in gebruik !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.