Welke invalzaag? Festool TS55Rebq of de Mafell MT55 cc

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat er weinig of geen 2e hands mafells te koop zijn komt ook doordat er daar gewoon (nog) veel minder van in omloop zijn. Er zijn genoeg mensen die nog nooit van het merk mafell gehoord hebben, festool kent bijna iedereen. Zoals hier al vaker gezegd, als je de beste zaag wilt kopen is mafell de aangewezen keus, heb je al veel festool spul en wil je eventueel werken in een cms dan ben je het best af met een festool. Persoonlijk heb ik liever een 'echte' zaagtafel, maar er zijn er hier genoeg die goed te spreken zijn over hun cms.
En ik denk dat alle werkzaamheden ook wel met een makita of bosch te klaren zijn.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
En zij die plaatswerk doen nemen niet graag duur spul mee, daar zie je vaker dewalt, makita en bosch dan festool of mafell.
Dat houd niet tegen dat een gebruikte mafell in goede staat waarschijnlijk voor een zeer hoge prijs weg zal vliegen, maar ik denk dat festool er in geslaagd is om bij een breder publiek van vooral serieuze amateurs populair te zijn, in die groep "circuleren" machines veel vaker volgens mij, dan bij gewone pro's die ze gebruiken tot ze uit elkaar vallen of gestolen worden.


Klopt, ik ga mn ts 55 ook niet wegdoen of inruilen zolang die nog goed zaagt, ik kan met een ts55 R of een mafell echt geen dingen doen die ik nu niet kan.
En inderdaad te duur gereedschap heb ik ook liever niet, risico van vallen of gestolen worden is op de klus veel groter en dan werken er ook vaak andere mensen mee die er minder zuinig op zijn.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Heren! twijfeltwijfeltwijfel.........Wie kan mij helpen beslissen. Aanstormend hobby-meubelmakertje-in-de-dop zoekt handcirkelzaag!!!!

Ik wil graag een kwalitatief goede invalzaag kopen. Ik twijfel tussen de Festool TS55Rebq en de Mafell MT55cc, maar nu komt het...niet zozeer vanwege de onderlinge verschillen maar vanwege het volgende:

De Festool kan ik met de CMS Grondeenheid + CMSdrager gebruiken als zaagtafel. Deze set kost echter +/- €390 + € 360 = € 750 euro om van de TS55 een zaagtafel te maken!

Kies ik beter:

A. de TS55rebq om later daar de CMS+Tafel bij te kopen?

B. de Maffel MT55cc en voor die €750*,- een aparte (betere?) zaagtafel dan de "TS55Rebq/CMS/tafel"combi?

*ik weet dat de Maffel iets duurder is dan de Festool maar dan spaar ik gewoon iets langer door voor de aparte zaagtafel.


Ik zou graag jullie adviezen willen horen :D

groet

Maarten
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
mjaaaaa....nou, deels misschien, ik stel eigenlijk een beetje de vraag of ik voor de kosten van de CMSmodule en de tafel voor de TS55 niet beter een andere, reeds complete, zaagtafel kan kopen.

Gezien mijn gebruik en ervaring zijn beide zagen topkwaliteit en voldoen ze beide. Als ik de zagen zelf echter vergelijk dan heeft de Festool het voordeel dat hij met de CMSmodule omgetovert kan worden in een zaagtafel. Dat is echter erg duur.
De Maffell daarentegen heeft een iets betere stofafzuiging, een éénhandig versteksysteem en een iets handigere zaagbladwissel en iets meer vermogen.

Dus is mijn vraag kan ik met de meerpijs van de CMSzaagtafel-oplossing niet een betere reeds complete zaagtafel kopen? Zo, ja welke? Want dan heeft de Mafell MT55cc mijn voorkeur boven de Festool TS55Rebq namelijk.


Ikzelf heb een OF1010 bovenfrees van Festool en ben heel erg tevreden met dat ding maar ik sta zeker open voor andere topmerken zoals Maffel.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor een aankomende hobbymeubelmaker: een scheppach invalzaag kopen en het bespaarde geld steken in een nauwkeurige zaagtafel,:) tenzij je van plan bent om een cms ook te gebruiken voor andere machines of met een mft3 wilt werken. In mijn ogen is een goede zaagtafel veel meer een basismachine dan een invalzaag, een invalzaag is super bij het zagen van enkele stuks in plaatmateriaal. Als je een meubel maakt waar meerdere dezelfde onderdelen aankomen is een zaagtafel sneller en nauwkeuriger. In meubelmakerijen en interieurbouwbedrijven is een invalzaag ook niet de machine waarmee alles gezaagd word, dat wordt met een stationaire zaag gedaan.
Het hangt er ook af wat je wilt gaan maken, bij veel massief hout en kleinere meubels is een invalzaag beperkt inzetbaar, als je ter plekke inbouwkasten uit plaatmateriaal wilt maken heb je er al veel meer aan.
Vind dat de invloed van een merk invalzaag op de werkkwaliteit ook wel een beetje overdreven wordt, bij een rechte rail zaag je met een scheppach net zo recht als met een festool of mafell, alleen het werkgemak zal bij de een wat groter zijn dan bij de ander. Bij een zaagtafel zal het kwaliteit verschil een stuk groter zijn. Denk trouwens dat de kwaliteit van een cms wel goed zit als je verhalen van de bezitters leest.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi,

Volgens mij is er geen discussie nodig, want als ik goed lees is alleen de keuze: wel of geen CMS.

Is niet zo dacht ik dat als je geen cms koopt ook geen REBQ kan kopen.

Ik zou zelf, indien je de ruimte hebt wel een losse zaagtafel kopen ook eventueel voor de max hoogte die je wil zagen.

gr Berton
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je een precisio of erika wilt kopen moet je wel aardig dieper in de buidel tasten, dan de genoemde bedragen voor de cms. Als ik van plan was de machine in een cms te gebruiken zou ik gaan voor een ts75, die heb ik zelf, vind het extra gewicht reuze meevallen bij gebruik, (wel even zelf proberen) en dan krijg je een tafelzaag met aardig meer capaciteit en power. Dat telkens in en uitbouwen van een cms lijkt me een nadeel, hier lees je vaak dat cms gebruikers 2 invalzagen hebben.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bedankt voor jullie hulpvolle bijdragen! :)


Ik denk dat ik de Festool TS55Rebq aanschaf omdat die ruimschoots voldoet aan mijn gebruik en heb even gekeken naar de Scheppach Precisa 2.0, dát is nog eens een mooie zaagtafel waar ik nog wel even voor wil doorsparen.


Mocht iemand nog een alternatieve zaagtafel willen adviseren dan hoor ik dat graag.

groet

Maarten

Precisa 2.0 http://www.scheppach.nl/product_details.php?category_id=130&item_id=273
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Samvg, ik heb even gezocht maar ik lees een best wat ellende over Axminster :( Hoe verhoudt zo'n zaag van 250 pond ten opzichte van een dikke 1000 euro Scheppach?

Ik zal ook eens naar Kity kijken, beetje zelfde categorie als Axminster maar lees daar een stuk lovender woorden over
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Groot voordeel van de TS55REBQ tov de Mafell MT55 cc zijn mi de veiligheidszaken. De Festool heeft een motorrem waardoor de machine binnen 2 sec stil staat en hij heeft een spouwmes welke de Mafell helemaal niet heeft. Mafell heeft als voordeel een sterkere motor, snellere zaagbladwissel, verschuivende zaaglijnindicator bij het werken zonder liniaal en een voorritsfunctie maar weer geen antiplinterblokje voor een strakke zaagsnede aan de rechterzijde. Of zie ik nog zaken over het hoofd?
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Als je het verschil tussen de Mafell MT55 en de Festool TS55REBQ wilt ervaren dan moet je niet naar specificaties kijken maar dan moet je ze beiden in je handen hebben en proberen. Dan kun je makkelijk een oordeel vellen over welke van de 2 voor jou het beste is.

Dat geld trouwens voor alle tools, specificaties zeggen over het algemeen erg weinig. het is een leuke indicatie maar meer niet.
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Scheppie. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om beide machines naast elkaar te vergelijken/gebruiken dus dan ga je over het algemeen af op specs en de gebruikerservaringen van anderen die de machines wel hebben. Ik begrijp uit je reacties dat jij wel de MT55 in huis hebt staan? Zou jij eens foto's kunnen uploaden van een gezaagd wit meubelpaneel (spaanplaat ala ikea) met het standaard 48 tands Mafell zaagblad waarbij de bovenzijde en de onderzijde zowel links als rechts van de zaagsnede zichtbaar zijn? Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van de zaagsnede aan beide zijden aangezien de Mafell voor de rechterzijde niet over een antisplinterblokje beschikt en de voorritsfunctie voor deze rechterzijde geen toegevoegde waarde heeft.

Wat mij ook nog opvalt is dat op de Mafellrails aan de bovenzijde geen groene glijstrips zitten zoals op die van Festool. Bij de Mafellcombinatie (machinevoet+rails) is er dus sprake van metaal op metaal wat volgens mij tov de festool combinatie meer slijtage aan de rails en onderzijde van de invalzaag zou moeten veroorzaken. Ook als je de MT55 op de festool rails gebruikt maakt alleen de antisplinterstripzijde van de festool rails contact met de voetplaat van de mafellmachine. De andere zijde van de mafellvoet rust dan tevens niet op de glijstrip van de festool rails. Lijkt mij ook niet echte handig ivm slijtage.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nou, na lang wikken en wegen ben ik er in elk geval uit.

Zojuist heb ik bij http://www.gereedschappro.nl/ de Mafell MT55cc aangeschaft :)

Ik heb de Mafell uitgekozen omdat ik zo'n beetje alle reviews van de TS55r en de MT55cc heb uitgeplozen waaronder natuurlijk de invalzagentest van Gereedschappro.

Doorslaggevend waren de details van de Mafell waarvan ik denk dat die op een iets hoger niveau staan dan bij de Festool. Het meest opvallende vond ik bijvoorbeeld de verstek-zaaglijnindicator van de Mafell, zie hiervoor de speciale verstekhoek test special van de invalzagentest

Eerder in dit topic heb ik het advies gekregen om eventueel eerst te kijken voor een zaagtafel. Aangezien ik echter mijn (nu halfgare) Bosch cirkelzaag veelvuldig heb gebruikt heb ik toch vooralsnog gekozen om voor een invalzaag te gaan. Een goede zaagtafel is aanzienlijk duurder en wat lastig steeds heen en weer te sjouwen naar zolder, is zo'n systainer toch makkelijker. :)
Ook zal ik voornamelijk lange lengtes platen/planken moeten gaan zagen voor kasten etc. Dat is met een liniaal wat makkelijker denk ik dan 250cm plaatlengte op een zaagtafel te frotten.

Het is een behoorlijke investering maar ik koop zo'n zaag maar één keer als het goed is.

Ik ben ook nog mooi op tijd voor de 3% prijsstijging van Mafell en de BTW-aanpassing op de website ;-)
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Maarten, daar ga je geen spijt van krijgen, ik heb beide zagen (TS-55 en MT-55) en gebruik los alleen nog maar de Mafell. De detailtesten op gereedschappro laten ook goed zien waar de verschillen zitten.
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Nou, na lang wikken en wegen ben ik er in elk geval uit.

Zojuist heb ik bij http://www.gereedschappro.nl/ de Mafell MT55cc aangeschaft :)

Ik ben na lang beraad ook voor de MT55 gegaan. Afwerking van de machine zelf is een heel stuk beter dan de Festool invalzaag. Toolnation was toch net weer 15 euri goedkoper dan onze vrienden uit Zandvoort.... http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/26684?s=qw (Bij GP doen ze er tijdelijk zo'n verbindingstuk en F80 rail bij. Als ik die los aanschaf bij TN en die aanschaf verreken met de 10% korting kom ik nog steeds goedkoper uit dan bij GP, los van de aanvullende verzendkosten:p)
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Maarten, daar ga je geen spijt van krijgen, ik heb beide zagen (TS-55 en MT-55) en gebruik los alleen nog maar de Mafell. De detailtesten op gereedschappro laten ook goed zien waar de verschillen zitten.

Thanks Scheppie, fijn te horen, ik denk dat ik ook een goede keus heb gemaakt.

Ik ben hobbyist en wil voor thuis meubels maken zoals een apotheekkast, tVdressoir etc in beetje modern landelijke stijl, vanwege het zagen van langer plaatmateriaal dus nog maar even niet gekozen voor een zaagtafel.
Ben alleen nog in de race voor een Domino of Lamello om straks van de planken ook daadwerkelijk een meubel te kunnen maken ;-). Dus dat wordt de volgende internet/forum-zoektocht :)

Ik ben na lang beraad ook voor de MT55 gegaan. Afwerking van de machine zelf is een heel stuk beter dan de Festool invalzaag. Toolnation was toch net weer 15 euri goedkoper dan onze vrienden uit Zandvoort.... http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/26684?s=qw (Bij GP doen ze er tijdelijk zo'n verbindingstuk en F80 rail bij. Als ik die los aanschaf bij TN en die aanschaf verreken met de 10% korting kom ik nog steeds goedkoper uit dan bij GP, los van de aanvullende verzendkosten:p)

Kan niet wachten als ik dat allemaal zo lees :)

ik heb telefonisch advies bij Sander had ingewonnen en hij me goed had geholpen en zonder zijn verstekhoektest had ik, als beginner, toch een aantal dingen niet voldoende belicht alvorens een keus te maken tussen de TS of de MT.
Dat is me toch ook wel wat waard, omdat ik in eerste instantie ging voor de TS55 aangezien ik al 2 stuks 1400mm festool lineaal heb.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Nou, na lang wikken en wegen ben ik er in elk geval uit. Zojuist heb ik bij http://www.gereedschappro.nl/ de Mafell MT55cc aangeschaft :)

(...) Doorslaggevend waren de details van de Mafell waarvan ik denk dat die op een iets hoger niveau staan dan bij de Festool. Het meest opvallende vond ik bijvoorbeeld de verstek-zaaglijnindicator van de Mafell, zie hiervoor de speciale verstekhoek test special van de invalzagentest

Ha Maarten en andere leden op dit forum,

Een bericht in een wat oudere discussie, maar voor mij nu relevant. Ik twijfel ook heel erg. Ik ben - net als Maarten (toen) - een "Aanstormend hobby-meubelmakertje-in-de-dop". Ik sta voor de aanschaf van mijn eerste cirkelzaag, na een paar jaar klooien op een kleine zaagtafel van Gamma (verre van zuiver en netjes). Het kopen van de Mafell voelt een beetje als het kopen van een Mercedes als je net je rijbewijs hebt. Aan de andere kant (en ook al vaker op dit forum gezegd) je koopt maar één zaag in de tig jaar, dus kan die maar beter 'goed' zijn (en dan maar iets of ietwat veel duurder).

Wat is goed? Geen idee. Ik heb nog nooit met een cirkelzaag gezaagd. Ik ben van plan vooral kleine tot middelgrote meubels te maken: een TV-kast van meubelpaneel, mdf of multiplex; een walk-in-closet (om de aankoop van de zaag mee goed te maken) voor mijn vrouw van met name meubelpanelen. Dat soort werk. Misschien soms wat van steigerhout, sloophout of ander wat dikker hout.

Afgaan op verkopers vind ik lastig. Is het wel echt onafhankelijk en objectief? Iemand die merk X niet verkoopt zal dat neem ik aan niet snel aanraden. En ook mij valt op dat GereedschapPro vrijwel niets negatiefs over de Mafell zegt. Ik wil niemand vals beschuldigen!! Maar het valt me wel op. Vandaar dat ik al heel blij ben met dit forum, waar veel gebruikservaringen opstaan van niet-verkopers. Toch blijft het lastig.

Iemand tips hoe ik de keuze kan maken? Waar ik het meest op moet letten? Mijn zoektocht begon min of meer bij de Makita SP6000 (onder 400), daarna was ik helemaal weg van Festool (net onder 500) en gaat nu naar Mafell (rond/boven 600). Wel een groot verschil....

Aan MaartenS (ook) één concrete vraag: hoe bevalt de Mafell? zaagt ie echt zo nauwkeurig en splintervrij als werd beloofd?

Ik hoor heel graag. Bij voorbaat dank!

Groet, Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.