Welke invalzaag? Festool TS55Rebq of de Mafell MT55 cc

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
De rits functie is zeker erg mooi, zeker als je alleen maar melamine plaat materiaal zaagt is dit een uitkomst.

Ik dacht dat de rits functie echter maar 1 kant op werkte. (kan iemand dat bevestigen?)
Dit is dan een nadeel als je bijv. meubelpanelen moet afkorten, kan je alles 2 keer ritsen.

Echter kan op de ts55 met bijv een 52t daktand ook bijna perfect melamine zagen, zolang je zaag niet bot is. Even de kantjes breken met een schuurklos doet voor hele kleine onzuiverheden wonderen.

Edit: Op de zaag zit geen spouwmes, is die nog wel te krijgen als accessoire? Lijkt me niet ideaal als je gebonden bent aan smalle zaagbladen.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In hoeverre laat een TS55R blad een strakke zaagsnede achter(boven & onderzijde) in houten plaatmateriaal met een melamine toplaag? (dus geen stukjes uit de melamine zijkanten naast de zaagsnede) Begreep dat de Mafell dit beter zou doen dan de festoolmachines, mogelijk veroorzaakt door de voorritsfunctie.

http://www.gereedschappro.nl/nieuws...n-de-grote-gereedschappro-invalzagentest.html

Of is in deze test gewoonweg niet het juiste zaagblad gebruikt (bijv 48 wisseltand of 52 daktand)?

Ik heb zelf ooit eens een test gedaan met mijn TS55R op witte melamine met het standaard T48 blad
-als je gewoon zaagt op de rail dan is de kant van de rail perfect, en de buitenkant heeft chips, beide onderkanten zijn gechipt
-als je zaagt met de chip protector, dan zijn beide bovenkanten perfect, en onderkant weer niet
-als je eerst 2mm diep achteruit zaagt dan zijn beide bovenkanten ook perfect

Het is mij nooit gelukt om aan de onderkant een nette snit te hebben, daarvoor moet je volgens mij het 52 T daktand blad hebben.

Bij de voorritsfunctie van de Mafell schuift de zaag eerst wat dichter bij de rail, dan moet je alles in 2 keer zagen. Wat ze op hun video's handig verbergen is dat de rechter kant van de snit niet proper is, en ik weet niet of de mafell zo'n anti splinter blok heeft aan de rechterkant. het is zo verschrikkelijk moeilijk om duidelijke info te vinden over mafell.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je de onderkant ook mooi wilt hebben dan moet je de zaag wat dieper zetten, denk dat je de zaag dan te ondiep hebt staan
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je de onderkant ook mooi wilt hebben dan moet je de zaag wat dieper zetten, denk dat je de zaag dan te ondiep hebt staan

Ik heb echt alles geprobeerd, met de tanden die net helemaal uitsteken zoals dat op een paneelzaag hoort, met de zaag veel te diep, met de tanden die slechts enkele mm uitstaken en ook nog zagen met de plaat op een andere plaat, dus zonder leger ruimte eronder. niets gaf enige verbetering. Het ging hier wel om van die goedkope witte meubelpanelen die koud gedrukt zijn en snel splinteren.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Het ging hier wel om van die goedkope witte meubelpanelen die koud gedrukt zijn en snel splinteren.

Hier zal je probleem liggen, op deze panelen zit een veel dunnere melamine laag waardoor deze makkelijker splintert.

Als je een paneel er onder legt, zou je probleem verholpen moeten zijn, mits je deze er goed op drukt.
Op het werk zagen we soms 3 panelen op elkaar, met een perfect resultaat (opdeelzaag en 4bar op de drukbalk)
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik heb een MT55. Indien er mensen zijn met specifieke vragen, kan ik eventueel in de komende dagen een snelle test uitvoeren.
 

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
Ik heb een MT55. Indien er mensen zijn met specifieke vragen, kan ik eventueel in de komende dagen een snelle test uitvoeren.

Zie onderstaande vragen... hoe nauwkeurig is hij eigenlijk te gebruiken icm een festoolrails?



Ik zag daarnaast dat de Mafell machine ook op mijn Festoolrails past maar zijn die rails even hoog als een Mafellrail waardoor de diepteinstellingschaal ook nog normaal gebruikt kan worden? Bij een afwijkende dikte van de rail kan ik mij voorstellen dat de maatvoering instelling niet meer klopt en met een bijstelknop zal moeten worden aangepast. Bij een afwijkende dikte van de rails tussen de beide merken werkt volgens mij de (rode draai) knop schaalverdeling met en zonder liniaal dus ook niet meer. Daarnaast krijg je volgens mij ook problemen met de positie van de zaagsnede icm met het zagen onder een hoek van bijv 40 graden waarbij de tanden dus niet meer netjes op de splinterstrip van de rail zullen beginnen met zagen maar ergens daarnaast. Kun je bijv ook een festool TS55 zaagblad op de Mafellmachine gebruiken zonder dat dit gevolgen heeft?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik merk dat er verschil is tussen HPL/Melamine op MDF, spaanplaat, berken draagplaat.
Spaanplaat geeft de meeste versplintering.
Werk rustig en geef de machine de tijd om het materiaal te zagen.
Op deze manier kan de zaagmachine zijn toerental behouden.
HPL/Melamine verlijmt onder hoge druk en bij een zeer hoge temperatuur samengeperst, geeft een beter zaag resultaat dat koud geperst.
met de onderstaande zaagbladen lukt het me wel. Echter ze zijn erg prijzig, en Melamine en HPL zagen geeft een hoge slijttage aan de scherpte.
Het eerst 1mm inzagen aan beide zijdes en dan doorzagen bij dubbelplaat, werkt ook goed.
Melamine/HPL dunner dan 0,8 geeft bij mij altijd versplintering.

Op de festool ATF55/TS55/TS55R
Toerentalniveau 3–5

Bestelnummer: 496308
€ 125,48
Trapeziumvlaktand-zaagblad Aantal tanden 48

Bestelnummer: 496306
€ 125,48
Trapeziumvlaktand-zaagblad Aantal tanden 52
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Volgens bouw veiligheids voorschriften mag je zagen zonder spouwmes, met een handcircelzaag, echter als je hem omdraaid in bv een CMS dan moet er wel degelijk een spouwmes op zitten.
De Maffel MT55 mag dus niet in een CMS achtige module gebruikt worden.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb zelf de TS55 en doe veel deuren afhangen, ik heb het dan over binnen en buitendeuren. Vaak hang ik merbau voordeuren af en om de deuren globaal opmaat te maken gebruik ik de ts55 met 24 tands zaagblad. Zowel langs als kops een nagenoeg perfecte snede zonder gekke splinteringen e.d. De ts 55 is in mijn ogen dus uitstekend geschikt voor het zagen van hardhout tot een dikte van 5cm.
Ook gebruik ik de ts55 vaak voor het op maat zagen van trespa plaatmateriaal met het 52tands daktand zaagblad. Ook dit gaat perfect, mits het zaagblad dan ook goed scherp is (maar dat is altijd zo). Door de hoge prijs van trespa (rond de €60-65/m2) vind ik het dan ook zeer belangrijk dat de zaagsnede perfect zuiver is.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Kijk hier hebben we meer aan.
Ken zelf ook iemand die veel deuren afhangt met een TS55, en een TS75, het zijn er prima zagen voor.

Veel gereedschap word verkeerd gebruikt, of overbelast tijdens het werk, en al gauw word dan de schuld aan het gereedschap gegeven.

Een investering in een goede zaagmachine is niet genoeg, vaak word door onkundig gebruik, of door onwetendheid het zaagblad , of de scherpte wel eens vergeten.
Je zelf een beetje inlezen, experimenteren en wat andere zaagbladen proberen, soms het toerental iets anders instellen kunnen veel doen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Kijk hier hebben we meer aan.
Ken zelf ook iemand die veel deuren afhangt met een TS55, en een TS75, het zijn er prima zagen voor.

Veel gereedschap word verkeerd gebruikt, of overbelast tijdens het werk, en al gauw word dan de schuld aan het gereedschap gegeven.

Een investering in een goede zaagmachine is niet genoeg, vaak word door onkundig gebruik, of door onwetendheid het zaagblad , of de scherpte wel eens vergeten.
Je zelf een beetje inlezen, experimenteren en wat andere zaagbladen proberen, soms het toerental iets anders instellen kunnen veel doen.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik zie niet in waarom deze reactie opeens bruikbaarder zou zijn als de 3 voorgaande pagina's met reacties?
 

dave290

Nieuw lid
14 nov 2012
3
0
Zagen is een kunst van gevoel. let wel de festool heeft net als de mafell zeer goede eigenschappen. zaagblad en omwenteling zijn van belang. net als het aantal tanden. bij dikker materiaal volhout middel europeesch eiken bijvoorbeeld een schulpblaadje gebruiken. plaat kan met 40-56tand wisseltand en dan heeft men nog de keuze uit dakrand negatief(trespa, aluminium, plastispan en meeste persplaten/meubelplaat voorzien van harde toplaag) dakrand positief( kunststof) en daktand holtand voor specifieke meubelplaat. zelfs een HM blad dat 40x langer meegaat voor vezelplaat. op verzoek stuur ik een boekje met de nodige tekeningen van zaagbladen. mail me maar. geen probleem.
heb regelmatig deuren afgekort met TS55 en no problem goed blaadje kopen met schulp eigenschappen en klaar.

tip van echte Timmerman
 
Laatst bewerkt door een moderator:

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Bedankt voor je informatie Echte Timmerman, tips zijn altijd welkom.
Alleen de beoordeling over iemand of ie wel of geen vakman is lijkt me hier niet op zijn plek, zeker niet voor iemand die net forumlid is.
Of heb je persoonlijke ervaring met hem waaruit blijkt dat ie niet kan Timmeren?

gr Berton

p.s. Nee ik heb geen enkele binding met GP ( Sander)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste Forummers,

We schieten weeeeer een beetje door. Ik (wij van het forum:)) vinden het niet gepast om een niet onderbouwde kwalificatie aan een leverancier te hangen. Die kan zich hier niet verdedigen, tegen vaak ook nog anoniem postende forumleden. Betracht een beetje respect tegen en voor elkaar en doe het forum een plezier door de opmerkingen over Sander weg te halen (anders doe ik het!); die kunnen echt niet. Sander is een gedreven leverancier die graag zijn produkten verkoopt en van zijn klanten horen we alleen maar positieve verhalen. Je mag kritisch (ook positief kritischs) zijn over zijn testen, maar niet over hemzelf, dat past niet op ons forum. Dit geldt ook voor andere leveranciers, we zijn een houtbewerkersforum en niet een door kijkcijfers gedreven sensatieprogramma als radar of consumentenman.
En de keuze van gereedschap?? Het gaat uiteindelijk om wat we er mee maken, dus post al die mooie werkstukken die met het beste gereedschap gemaakt zijn en laat de overige forumleden genieten van al dat moois :D.

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Jaap, prima reactie, ik ben in dit topic ook maar gestopt met uitleggen wat we hebben gedaan in de test want reacties gaan steeds van objectief verkeerde pad op. Terwijl de vraag wel objectief was en ook zo beantwoord kon worden.

Trouwens wat is een vakman? Dat woord valt hier vaak maar wat bedoelen we ermee? Iemand die zijn vak heeft gemaakt van gereedschap gebruiken / houtbewerken of kan het ook iemand zijn die er verstand van heeft maar ook nog ergens anders goed in is en die er niet voor heeft gekozen het professioneel te doen?

Graag niet hier reageren op de vraag wie is de vakman want dan kapen we het topic, ik heb omdat ik de knuppel door het hoenderhok heb gegooid een nieuw topic aangemaakt met deze vraag in de werken met hout categorie: Zie hier

http://www.woodworking.nl/showthread.php?6413-Wat-is-een-vakman&p=57803#post57803
 
Laatst bewerkt:

markkelner

Nieuw lid
24 mrt 2012
23
0
De keuze tussen de invalzaagmachines wordt weer lastiger (ben er nog niet helemaal uit welke het voor mij gaat worden) door wat leuke prijsaanpassingen. Wat betreft aanschafprijs liggen ze daardoor bijna zij aan zij. Alleen zal er denk ik wel een aanzienlijk verschil blijven zitten in de 2e hands/inruilprijzen tussen de beide merken/machines. Ik kom praktisch geen 2e hands Mafell machines tegen (zou nav een hoge klanttevredenheid kunnen zijn) en wel een berg Festool dus inruilprijsbepaling van die 1e is mi vrij lastig.

leuke Mafell invalzaag actie:

http://www.toolnation.nl/machine/crazy-deals.html
http://www.toolnation.nl/machine/cr...0-mm-trespa-laminaat-alu-stanley-vouwmes.html

(op de site van Sander liggen de prijzen toch nog een stuk hoger...)
http://www.gereedschappro.nl/categorie/17/cirkelzaag.html

Landelijke Festool invalzaag TS55R actie:

http://www.toolnation.nl/machine/zagen/cirkelzaag.html?manufacturer=102
http://www.toolnation.nl/machine/za...alzaag-2x-liniaal-fs1400-2-2x-koppelstuk.html
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Alleen zal er denk ik wel een aanzienlijk verschil blijven zitten in de 2e hands/inruilprijzen tussen de beide merken/machines. Ik kom praktisch geen 2e hands Mafell machines tegen (zou nav een hoge klanttevredenheid kunnen zijn) en wel een berg Festool dus inruilprijsbepaling van die 1e is mi vrij lastig.

De Mafell is relatief onbekend bij pro's en amateurs en daarom zijn er waarschijnlijk slechts zeer kleine aantallen in gebruik in onze streken, en daarbij begrijp ik niet echt welke doelgroep van gebruikers werkelijk beter af is met een mafell dan een ander merk. Ik ken er geen die laminaat met een invalzaag van €600 zagen iedere keer in 2 bewegingen en dan met een strijkijzer ze gaan afplakken, die gebruiken allemaal tenminste een paneelzaag met voorritseren en een afplakmachine. En zij die plaatswerk doen nemen niet graag duur spul mee, daar zie je vaker dewalt, makita en bosch dan festool of mafell.
Dat houd niet tegen dat een gebruikte mafell in goede staat waarschijnlijk voor een zeer hoge prijs weg zal vliegen, maar ik denk dat festool er in geslaagd is om bij een breder publiek van vooral serieuze amateurs populair te zijn, in die groep "circuleren" machines veel vaker volgens mij, dan bij gewone pro's die ze gebruiken tot ze uit elkaar vallen of gestolen worden.

ik denk ook dat door de TS55R het aantal TS55 te koop is vermenigvuldigd omdat veel gebruikers willen upgraden, en de waarde van de oude is afgenomen. Hoeveel TS55R heb je al te koop gezien? daar zal de waarde ook stukken hoger liggen, al is de winkelwaarde hetzelfde!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.