Welke invalzaag? Festool TS55Rebq of de Mafell MT55 cc

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als ik nu voor een andere zou gaan, mijn Festo (zo heette het destijds) invalzaag is 20 jaar oud, dan ging ik voor die rooie.
In die twintig jaar heb ik 6 keer zo'n strip moeten vernieuwen en dat zaag wisselen vind ik ook niets.
Dus een merk wat dat verbeterd heeft verdiend bij mij de voorkeur.
Voor de rest vind ik het allemaal niet zo belangrijk.
 

boomrooier Quinn

Nieuw lid
10 okt 2014
1
0
Heb zelf de ts55rebq en echt een TOP machine. Heb met de mafell zelf geen ervaringen, hoewel die beter afgewerkt lijkt te zijn, ga zelf ik toch voor het festool systeem
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@bobmartin, nee maar ook nog nooit een verstekken zien zagen die 100% moeten zijn. Voorbereidend werk met de formaatzaag, op karwei paspaneeltjes etc zagen. Uiteindelijk maakt het denk ik geen mallemoer uit of je nu een mafell of festool hebt. Ze zijn immers allebei zagen die gemaakt zijn om te zagen?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Stuitte weer op dit topic. Mafell vs Festool springt er uit. Dacht je nu echt dat Sander van GP je het liefst met een festool zaag naar buiten ziet wandelen. Pak zo'n ding beet, denk na over het totaal concept van een merk, laat je vooral niet beïnvloeden door. En ben je zo'n deskundig iemand die het verschil direct merkt als je door 18mm multiplex zaagt met dezelfde vertanding van merk a en b, dan ben je een hele grote onder ons.:cool:
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Wist niet goed of ik het in dit topic mocht plaatsen of een nieuw starten. In ieder geval, sinds er eigenlijk weinig concrete info beschikbaar is, heb ik eindelijk eens de tijd gevonden om een kleine video te maken.

Onderstaand dus eentje die de voorrits functie van de Mafell eens effectief toont.
Dit is op een plaat uit de lokale doe-het-zelf "Brico". Weet niet of deze ook in Nederland actief zijn, maar de mensen uit Belgie zullen deze en de kwaliteit daarvan wel kennen.

 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb afgelopen week met simultaan met beide machines gewerkt. Daarbij kon ik dus mooi onderling vergelijken.

Mafell vs Festool:
De Mafell voelt naar mij mening nog nét wat beter gebouwd aan (m.u.v. het spansysteem, natuurlijk... zie dit topic), de stofafzuiging is duidelijk beter (waarschijnlijk a.g.v. de compleet gesloten behuizing) en het vervangen van een zaagblad is werkelijk kinderlijk eenvoudig. Door de voorritsfunctie is het zagen van gemelamineerde panelen een peulenschil.

De Festool heeft een spouwmes wat bij zagen van lange panelen wel prettig is. Bij het uitzetten van de machine zorgt de motorrem ervoor dat het zaagblad véél sneller stilstaat dan die van de Mafell. Groot pluspunt is dat de zuigslang véél beter blijft zitten. Omdat ik meerdere Festool machines heb is het plug-it systeem in de praktijk ook enorm handig.

Verreweg het belangrijkste voordeel van de Festool vind ik toch wel, dat bij het zagen in verstek ik de zaagliniaal exact kan plaatsen op de afgetekende punten. De Mafell kan worden gebruikt op de Festool geleiderails, maar bij het zagen in verstek moet ik dan steeds een paar millimeter erbij rekenen om exact uit te komen. Omdat ik erg veel met het zagen in verstek werk (en er nog geen eurootjes zijn voor een paneelzaagmachine...) werkt dat met de Festool écht véél prettiger.

Qua geluid en prestaties ontlopen de twee elkaar weinig. Een echte winnaar is er m.i. dan ook niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.