Een antiek looks voor je parketvloer, helemaal met de hand.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit filmpje stond op FWW tussen de werkstukken. De man op het filmpje laat zien hoe je met allerlei hulpmiddelen je parketvloer oud en versleten kun laten lijken. Heel veel handwerk.

jaap

 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Dit filmpje stond op FWW tussen de werkstukken. De man op het filmpje laat zien hoe je met allerlei hulpmiddelen je parketvloer oud en versleten kun laten lijken. Heel veel handwerk.

jaap


Vraag me af waarom je dit zou willen...ik probeer mijn massiefe parketvloer toch strak en netjes te houden..
 

WR1944

Oud hout
Ik vind dat handmatig verouderen van meubels en vloeren zo tegennatuurlijk. Je doet je stinkende best om een zo mooi mogelijk meubelstuk te maken, je gaat op sokken je vloer leggen en later iedereen vragen om bij de voordeur de schoenen uit te doen en dan dicteert de mode dat je een gebruikte look moet aanhouden.
Maar omdat nu met de hand te gaan doen, er zijn simpeler methoden. Stel je huis open voor de verjaardagspartijen van alle buurtkinderen of laat de ME in je huiskamer oefenen. Je kan daar nog geld voor vragen ook.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik moet een kast maken van ruw hout voor in een gerenoveerd huis, ik mag het hout niet schaven of schuren, en het parket en trap die nieuw zijn, zijn eerst door een soort betonmolen gehaald met stenen erin om alles oud te doen lijken! :eek:
 

WR1944

Oud hout
Als je iets moet bij maken dat moet lijken op het bestaande interieur wordt het een ander verhaal. Dan wordt het de kunst om in een identieke kleur te eindigen met een min of meer gelijkende hoeveelheid gebruiksporen.
Op het DIY-kanaal worden soms keukens onder handen genomen die zoooooo 80s zijn. Dan gaat alles eruit tot op de studs en eventueel nog een tussenwandje. Dan gaat een volledig functionele keuken in de grofvuil dumpster. In mijn boek is dat kapitaalvernietiging maar op TV heet het een show. maar we dwalen af.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Dit filmpje stond op FWW tussen de werkstukken. De man op het filmpje laat zien hoe je met allerlei hulpmiddelen je parketvloer oud en versleten kun laten lijken. Heel veel handwerk.

jaap

Je kunt ook gewoon m'n vriendengroep uitnodigen voor een avondje bierdrinken. Zelfde resultaat! :D
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik snap de 'meubelmakers'-reactie hierop. Maar ik zou het toch willen nuanceren. Ik ben bezig een huis uit plm 1886 te restaureren. Er zijn delen in mijn huis die zelfs uit de 16de eeuw stammen. We gaan in de woonkamer een visgraatvloer leggen. Nu is een nieuwe strakke vloer natuurlijk heel mooi, maar niet wat er in hoort te liggen. We hebben ons uiterste best gedaan om alle nieuwe plafonds (gecontramalde duivenjager op moeder-kinderbinten plafond) er zo authentiek en ambachtelijk mogelijk uit te laten zien. De balken van een plafond van de tweede verdieping (van nieuw vurenhout met kwartronde kanten) is zelfs eerst door de vandiktebank gegaan om de ronde kanten kwijt te raken. Vervolgens zijn alle scherpe kanten gekneusd met een vuist en zijn er beschadigingen aangebracht om het er oud uit te laten zien. Het zou dus ook niet passen om in dit huis een retestrakke supergladde vloer te leggen en dus denken wij erover om de visgraatvloer van 'gekastijde' plankjes samen te stellen. Het is inderdaad een Disney-realiteit (ik weet dat dat een tegenstelling is!) maar het hoort bij de stijl van het huis en over 30-50 jaar zal niemand meer het verschil zien.

@lex
 

WR1944

Oud hout
Als het moet passen in de reeds bestaande omgeving ben ik het helemaal met je eens, zoals ik ook al aangaf in reactie #6. Dan is het zelfs een kunst om iets nieuws tussen het oude niet op te laten vallen. Waar de meeste "echte" houtbewerkers over vallen is het kunstmatig verouderen omdat de huidige mode dat dicteert. Wie de mode niet strak op de voet volgt kan ik geruststellen. Volgend jaar is het toch weer anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.