Advies Li-IOn Accuboormachine, +/- 200 euro, 2de accu

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
nou....niet helemaal Scheppie...zal een topboor zijn....en allicht beter dan de Pana....maar ik heb een financiele reden. Ik keek voornamelijk naar het segment onder de 200 euro maar moest wel beduidend beter dan mijn huidige nicad Bosch PSR 12/14.4. Dat zou dus een keuze worden uit Hitachi, Makita en Metabo. die liggen zo'n 30-50euro onder Panasonic. Ik heb echter de afweging gemaakt om iets meer uit te geven en voor deze pana te gaan.die Protool is dus wel weer dik 50 euro duurder dan de pana, dat zat er ff niet in.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Dat klopt er is idd een verschil van 48 euro. Pana hoor ik ook veel goede geluiden over dus zeker niet slecht, de protool is alleen erg compleet en nu erg voordelig, je noemde in je post eerder dat de festool zo duur waren vandaar mijn opmerking nu.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ja klopt, thanks daarvoor in elk geval :) ik ben echt benieuwd naar zo'n liion boor.....ook die snellader. Als ie bevalt dan verpats ik de ouwe nicads wel en komt er nog een 2de (3Ah ipv 1.5 misschien wel) want ik vindt het wel heel erg prettig werken met 2 boormachines.ik heb me suf geboort, gesouvereint en geschroeft namelijk ;-)...................wou ff piccie plaatsen maar dat uploaden in bijlagebeheer gaat traag als dikke stront :( dan maar ff zo: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1644971#p1644971
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De bijgeleverde accu's zijn slechts 1,3Ah, die gaan vaker de lader zien :)
Als eze capaciteit geen probleem is, zou ik voor de kleine lion serie van bosch gaan: wegen weinig, liggen goed in de hand, en sterk als een lion beer, de nieuwere sets worden uitgeleverd met 1,5 Ah accu's , en ik heb de 2Ah variant ook al gespot, ja, ik spreek uit ervaring.
Ben zelf erg tevreden met de machine.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
mijn groene Bosch waren volgens mij ook 1.5Ah......ik wou in elk geval niet lichter dan ik had. Die blauwe bosch heeft trouwens 3 accus, ondanks de aanbieding betaald je daar toch wel deels aan mee......(ter waarde van 115 euro?) anyway, ik ben erg benieuwd naar mijn Pana.......als extra zit daar een bitsetje bij...had voor ook niet gehoeven ...doe mij maar gewoon een kale machine zonder fratsen, je wordt doodgegooid met die inferieure accesoire meuk.
 

hvb83

Nieuw lid
14 aug 2013
10
0
Ik heb hier nu een jaar of 6 een Makita machine met ni-cad accu's. Ding heeft inmiddels 3 uitvoerige verbouwingen meegemaakt, af en toe een klus tussendoor, maar het is niet alsof ik hem dagelijks gebruik. Uit de tijd dat ik nog met RC-auto's racete weet ik nog dat het heel belangrijk is om ni-cads helemaal leeg te laten lopen voordat je ze weer oplaadt, dat doe ik dan ook eigenlijk altijd trouw. Daarnaast leg ik de machine als ik weet dat ik de hem een tijdje niet ga gebruiken leeg weg. Daarmee blijven de accu's in prima conditie. Ze doen het dan ook nog steeds heel goed en ik heb niet het idee dat ze dramatisch in capaciteit zijn teruggelopen. Bij wie het ding dagelijks gebruikt zal het ongetwijfeld niet zo lang meegaan, maar als gebruiker heb je (bij goede cellen) zeker een behoorlijke invloed op de levensduur van de accu's.

Omdat ik dit weekend een vlonder aan het maken was heb ik ook de Bosch PSB18 met li-ion accu van m'n opa geleend, zodat ik niet continu hoefde te wisselen tussen boortjes en bitjes. Op zich een fijne machine. Lekker licht, klopboorfunctie om niet altijd gelijk de zware boormachine te hoeven pakken zolang je niet in beton hoeft te boren, etc. Maar de levensduur van de accu viel me tegen. De Makita leek 2x zo lang op een acculading door te gaan. En nu komt het, op een gegeven moment was de Bosch weer leeg en wilde ik de accu in de oplader doen "plof!", oplader kapot. Mogelijk heb ik door de vermoeidheid de de accu er net wat scheef tegenaan gehouden en hebben de verkeerde contacten elkaar geraakt. Voor de volledigheid, ik heb niks geforceerd, ik heb niet hard doorgedrukt. Maar zelfs al zou dat zo zijn, voor een dergelijk apparaat moet het gewoon zo zijn dat dit soort dingen niet kunnen gebeuren. En als het gebeurt, dan moet er een thermische zekering uitklappen die na 5min weer is hersteld, het ding ruikt nu duidelijk naar verbrande componenten.

Wel nog een tip van mijn kant om op te letten is de snelspanboorkop. Bij m'n Makita bestaat die uit 2 ringen die je tegengesteld moet draaien. Bovendien is de kop vrij kort, waardoor je er niet echt lekker grip op hebt. Een boortje vastzetten gaat alleen goed door de machine dan te laten draaien. Bij de Bosch gaat dat veel makkelijker met een kop waar je veel grip op hebt en waarbij je minder kracht hoeft te zetten om het boortje te klemmen. Het zijn van die kleine dingen, maar die maken het leven van de klusser ook weer aangenamer.

Succes bij je keuze!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
hoi hvb83..."Mogelijk heb ik door de vermoeidheid de de accu er net wat scheef tegenaan gehouden en hebben de verkeerde contacten elkaar geraakt." ....dat kan volgens mij echt niet hoor....die uitsparingen zijn zo gemaakt dat dat volgens mij echt niet mogelijk is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.553
Gaanderen
Hvb 83 dat je met de 18v machine minder schroeven in kan draaien of gaten kan boren kan liggen aan de motor. Deze motor verbruikt gewoon meer ervan uitgaande dat de inhoud en kwaliteit van de accu's gelijk zijn.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat de makita langer doorging is gewoon een kwaliteit verschil want als je dus twee makitas naast elkaar zou houden en een van 14,4 en een van 18 weet ik zeker dat de 18 volt langer mee gaat.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
dat kan toch alleen als de 18v machine een accu heeft met meer Ah capaciteit? Als de 14.4 dezelfde accu heeft als de 18 dan draait de 14.4 daar toch langer op door? Of ben ik nou de weg kwijt?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
dat kan toch alleen als de 18v machine een accu heeft met meer Ah capaciteit? Als de 14.4 dezelfde accu heeft als de 18 dan draait de 14.4 daar toch langer op door? Of ben ik nou de weg kwijt?
Je moet de Ah met de spanning vermenigvuldigen om energie-inhoud te krijgen:
X Ah bij 18V is dus 25% meer energie dan X Ah bij 14.4V
Ze zouden eigenlijk Wh of kWh als accumaat moeten hanteren, dat is wél een energieaanduiding, Ah níet.
 

hvb83

Nieuw lid
14 aug 2013
10
0
Inderdaad, een accupack is opgebouwd uit individuele cellen, bij ni-cad 1,2 V per cel bij li-ion 3,6 V. Maar de capaciteit van de individuele cellen mag je niet bij elkaar optellen als je een pack samenstelt. Dus stel dat je 6 cellen van 1,2 V en 3000 mah in serie hebt, dan heb je niet ineens 7,2 V én 18.000 mah tot je beschikking, het blijft 3000 mah. Wel is het zo dat de motor minder hard hoeft te werken om dezelfde schroef erin te draaien, dus daardoor zul je er waarschijnlijk wel net iets langer mee kunnen werken.

Onderaan de streep is echter de kwaliteit van de cellen het allerbelangrijkste, daar had je 20 jaar geleden al hele goede en hele slechte varianten van en dat is tegenwoordig niet anders.

Een belangrijk aspect wat ik wel nog wil onderstrepen is de keuze ni-cad of li-ion. De laatste wordt hier een beetje gebracht als het beste wat er is, en in sommige aspecten is dat ook zo, maar voor een hobbyist die hem soms een paar weken of zelfs maanden ongebruikt laat liggen is li-ion in sommige gevallen veel te gevoelig voor onjuiste opslag van de accu. Ni-cad aan de andere kant is daar juist heel blij mee, vroeger legden we ze maanden weg met een weerstand tussen de polen, om ervoor te zorgen dat ze helemaal leeg waren en ze allemaal weer op hetzelfde niveau kwamen.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Ik heb al jaren een BTI schroefmachine (Duits fabrikaat) Wordt ook veel in de interieurbouw gebruikt.
Hebben duitse website (www.bti.de)
Op de website staan catalogi en als je de 150 Elektro- und Druckluftwerkzeu… (PDF / 2,4 MB) pakt, dan heb je het electrisch gereedschap.
In Oss (NB) zit een winkel waar je zo binnen kunt lopen en kunt kopen. (je kunt ook gewoon bellen 0412-692290, dan sturen ze het op)
Verkopen ook andere merken. Ook schroeven etc. en alles voor de interieurbouw zoals ladegeleiders, scharnieren, knopjes etc etc. zie www.kima.nl
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.