Ook in Eindhoven komt er een veranda

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ah, thanks. Mooie uitdaging erbij dus. Scheelt wel weer 100 euro :p .

Die verjonging heb ik erin zitten omdat ik deze verbinding wil maken:
202.jpg

Dus met de verbinding van de horizontale palen klaar komt het er zo uit te zien:
200.jpg

201.jpg

Ik weet dat de verjonging een vrij zwak punt is, maar constructief draagt het minimaal bij qua stevigheid van het geheel (als het goed is).
Het is deels voor de sier en deels om de balken bij elkaar te houden :p .
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Zo, vandaag de eerste vier palen rechtop gezet, morgen komt de metselaar namelijk de muren metselen.
IMG_5994.jpg

IMG_5995.jpg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Okke,

Wat een mooi project.
Eiken houten constructies zijn altijd mooi om naar te kijken.

Groeten, Raymond
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ietwat laat, maar.. dank je!
Gelijk een aardig moment voor een update. Een half jaar geleden is de metselaar langs gekomen voor de erfafscheiding en zijmuren van de overkapping.
Het resultaat was dit:
IMG_6013.jpg

IMG_6012.jpg


Toch wel aardig gelukt, we zijn ook erg tevreden met het resultaat, enige is dat we laatst scheuren in het metselwerk zagen in het boogje van de doorgang, zouden dat scheuren zijn nav. het "zetten" van het boogje? Of kan dat een funderingprobleem zijn?

Verder hebben we afgelopen weekend de eerste laag balken gemonteerd en zag het er op de helft zo uit:
1zwnbib.jpg

En na 2 dagen buffelen (door drogen van balken was het 1 en het ander minder recht meer dan eigenlijk de bedoeling was, vandaar de spanbanden):
2qivihg.jpg


En een paar detailfoto's van de houtverbindingen gebruikt:
vyy7hy.jpg

2cz6hc5.jpg

Wel een grappig detail;
Geheel tegen verwachting (ken je skills) maar verbazingwekkend genoeg is het geheel zo goed als waterpas (voor naar achter = spot on waterpas, links naar rechts leunt de bel ruim binnen de lijntjes maar toch ietsjes naar links). Hadden we niet verwacht :D .
 
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Okke , ziet er allemaal goed uit. Leuk en leerzaam project voor jou en ieder die mee leest . Nog veel knutsel plezier en brengt het tot een goed einde.

Groetjes Marc
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mooi werk zeg. Leuk om te doen al die verbindingen. Wat komt er voor dak op?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dakconstructie zit erop! Vanaf nu het voor jullie minder interessante deel van het proces en dat is dakbeschot en pannen erop :) .
Huppetee, de foto's van het proces :p .
Het begon met de onderdelen los op de grond, na 4 wekenlang wekelijks de weekenden bezig te zijn waren alle pennen en gaten gezaagd en gehakt
24uyz9w.jpg

Ivm. een little one op komst zit er ineens een deadline op dit project en moet het voor de zomer klaar.
Daarom heb ik hulp gekregen van een broertje van SQ en een vriend. Dat scheelde significant in de doorlooptijd :+ .

Vervolgens op hoogte de boel spant voor spant monteren
rvy103.jpg


Helaas blijkt dat het hout (dat vorige week op de grond nog perfect pastte) nu ineens hier en daar van maat veranderd is, dus we moesten hier en daar nog de pennen bij zagen. Lang leve de timmermans truukjes (deed het eerst met beitel en schaaf). Dit ging stukken sneller :p .
jtuyyg.jpg


Gordingen erop, met dank aan een kanaallift was dat redelijk te doen, ondanks de dik 80kg per balk
104qfjq.jpg


En dan huuphuuphuup, resultaat :cool: .
Van "binnen":
riwzg4.jpg

En van buiten (met sfeerlicht):
nx885w.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Tegelpan is wel mooier, maar een gewone OVH pan past beter bij de bouwwerken erom heen (er staan de nodige schuurtjes en huizen vrij dicht op :) ).
Het wordt daarom een standaard pan in matgrijs of een tint die daarbij in de buurt komt.

Ik ben wel nog op zoek naar 2 oude dakramen die ik aan de achterzijde kan monteren, want aan die kant staat einde dag de zon op, en zo pakken we toch nog wat extra licht tegen het einde van de dag.
Is alleen wel weer lastig om 2 dezelfde passende bij standaard hollandse dakpannen te vinden...
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Hallo Okke,
ik heb al een hele tijd niet meer op het forum gekeken ( zag nu pas bij de private messages dat er 'n hoop mensen vragen hadden gesteld n.a.v. "verslag van de bouw van een eiken tuinhuis", zij hebben nooit antwoord gekregen; mijn excuses daarvoor). Ik ben blij dat ik dat verslag destijds gemaakt heb; ik zie dat je in dit mooie project deels gebruik hebt gemaakt van wat in het verslag staat en geleerd hebt van mijn fouten. Je project ziet er professioneel uit. Proficiat!
Veel succes met de afbouw,
Frans
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank je Dulcimer! Overigens heb ik meer van je successen geleerd dan van je fouten ;) .

Dakramen heb ik ook gevonden ondertussen, via marktplaats, 2 oude dakramen voor 60 euro. Dat is nog een keertje te doen.
Het puntje is ondertussen ook opgemetseld en ik ben nu alweer een maand dakbeschot aan het schilderen. Helaas werkt het weer niet bepaald mee waardoor ik de nodige tussenpauzes moet inlassen elke keer.

Zal je zien dat dadelijk als het dak erop zit, het goed weer wordt :p .
Als het lukt zal ik van de week nog foto's maken en hier posten.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Zoals beloofd...
Foto update *) .
Opgemetselde puntje:
2lw3y28.jpg


De houten balken steken er doorheen wat wel een gaaf effect geeft.
Om het hout zit een plak lood om te voorkomen dat het natte cement het hout aan zou tasten.

Verder ook begonnen met monteren van dakbeschot. Momenteel is 3/4de in de hoogglanslak gezet:
t4yazm.jpg

De balken contrasteren wel erg mooi zo tegen het dakbeschot, gaat echt super mooi worden O+ .

En de dakpannen liggen ook klaar:
aow95c.jpg

In totaal waren er van de 580 pannen maar 20 gesneuveld tijdens transport en 6 omdat ik 2 pakketjes pannen van de kruiwagen liet kletteren :mad: .
Dat is nog net binnen de marge van wat kapot mocht, dus dat is een gelukje O-) .

En ik heb deze 2 dakramen op de kop kunnen tikken via marktplaats.
Heb ze in de hamerite gezet en opnieuw gekit, moet alleen de kit nog wel zwart schilderen.
De kleur kit was een beetje een mis schatting :p :
2s7xfdu.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Ziet er nu al prachtig uit !!, zeker het witte dak beschot tegen de eiken balken. Nog even een vraagje zijn de eiken balken al met iets behandeld of is dit het effect van de foto.

Nog veel knutselen plezier ! Gr marc
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Nope, is niet onbehandeld. Er is eerst een laag Osmo 4001 impregnering overheen gegaan, vervolgens 2 a 3 lagen Osmo 420 olie.
Het impregneermiddel zit erop om te voorkomen dat er schimmels ontstaan tussen de olielaag en het hout (is immers nog lang niet gedroogd eikenhout) en tegen beestjes.
Onze achterbuurman spaart namelijk boktor en houtworm in zijn huis/onder zijn duiventil en van mij mag dat lekker in zijn huis blijven ;) .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.