Ook in Eindhoven komt er een veranda

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Zo update!
Gisteren 6,5 kuub beton gekrui-d. Was nog een flinke klus, doen we voorlopig maar niet nog een keer :p .
Betonmolen:
1sb3te.jpg

Aan het werk:
ri51ja.jpg


En het resultaat is verrassend waterpas en strak.
mn16h0.jpg


Kunnen we volgend jaar als er weer aangespaard is, muren metselen en het begin maken aan de overkapping. Hoe duur is metselwerk eigenlijk gemiddeld per m2? Stenen regelen we zelf, want we willen oude geleefde stenen gebruiken dus gaan op zoek naar een 2de hands zaak waar ze bakstenen verkopen.
En nog iemand hier die een goeie metselaar kent in regio Eindhoven? Tips kunnen per pb :) .
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Jep, van de achterbuurman.
Veels te hoog, lelijk ding. Helaas. Maar goed, ieder zijn hobby :) .
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Staat er nou op de 2e foto een vrouw vast in het cement omhoog te wijzen met haar vinger :) , was ze soms teleurgesteld dat de fotograaf niet aan het kruien was ??
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Deed je het kruien met maar een kruiwagen ?

en de betonwagen heeft daarop gewacht?

Ongeloofelijk - je moet dan wel flink drinkgeld aan de chauffeur hebben gegeven - meestal droppen die boeren het gewoon op je stoep en weg zijn ze
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Een kop koffie was genoeg :D .
Die man heeft ruim een uur gestaan hier op straat.
Best aardige kerel. Was wel zijn laatste rit voor vandaag.
En we hebben met 5 man gekruid.

Zat ineens te denken. Onder die duiventil ligt een hoop zooi gestapeld waaronder een stapel hout waarvan ik vermoed (gezien de hoeveelheid gaatjes die erin zitten) dat het vol houtworm zit. Loop ik risico als ik tegen die duiventil een muur opmetsel met daar op (en ertegen aan onze kant) een onbehandelde houtconstructie van vers eiken?

De dame is het niet eens met de foto trouwens ;)
 

MIKE

Actieve deelnemer
13 mrt 2011
39
0
Deed je het kruien met maar een kruiwagen ?

en de betonwagen heeft daarop gewacht?

Ongeloofelijk - je moet dan wel flink drinkgeld aan de chauffeur hebben gegeven - meestal droppen die boeren het gewoon op je stoep en weg zijn ze

nou bij mijn verbouwing was dat geen probleem er is een standaart los tijd en wordt die langer moet je wat bij betalen normaal.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Het waren meer dan 100 kruiwagens. 90 liter per kruiwagen red je met beton namelijk niet. We hadden 80 liter kruiwagens en ze werden niet tot het randje gevuld ivm. klotsen. Gelukkig hebben we de nodige broers, zus (werkt in dierentuin, dus die weet wel wat kruien is) en aanhang die is komen helpen.
Qua voortgang... Die is niet echt zichtbaar :p .

Ik heb wel platen laten maken om op de palen te schroeven tussen paal en stenen pilaartje. Foto's volgen vandaag.
Verder aan het orienteren en sparen naar gereedschap (ga een stukje 13de maand spenderen aan een slick, hoekbeitel en goede handzaag. Daarnaast ben ik aan het orienteren naar een goede cirkel/invalzaag) en materiaal.
Qua planning hopen we komende voorjaar/zomer de muur te kunnen metselen aan de achterkant en zijkant , daarna begint de houtbouw. Dus echt starten zal pas dit najaar worden vrees ik.

Ik zat trouwens te kijken naar handzagen en moet zeggen dat ik 240 voor een Lie Nielsen wel bijzonder heftig vind voor een handzaag. Over Pax heb ik echter weer minder goede recensies gelezen. Wat kan je het beste doen? Doorsparen voor een Lie Nielsen of is Pax goed zat? Vooralsnog heb ik alleen Bahco's gehad van een paar 10tjes namelijk.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik zat trouwens te kijken naar handzagen en moet zeggen dat ik 240 voor een Lie Nielsen wel bijzonder heftig vind voor een handzaag. Over Pax heb ik echter weer minder goede recensies gelezen. Wat kan je het beste doen? Doorsparen voor een Lie Nielsen of is Pax goed zat? Vooralsnog heb ik alleen Bahco's gehad van een paar 10tjes namelijk.

zo dan.......zit daar een Pool bij die het zaagwerk voor je doet dan?

Na de nodige bahco zagen etc heb ik nu een Stanley Jetcut, ook niet duur maar zaagt een stuk beter.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je niet gigantisch goed een zaag kunt slijpen is het jammer om een duurdere zaag te kopen dan 20 euro, in mijn ogen. Voor het geld wat een hardpoint zaag kost ga ik niet slijpen, kost al meer aan tijd en vijltjes dan een hardpoint zaag die ook nog eens langer scherp blijft.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een zaag geslepen :p .
Maar gewoon een hardpoint Bahco dus. Scheelt weer een hoop geld, haha.
Maareh, de platen die ik heb laten maken door een collega:
x9iz5.jpg

Het idee is om de M20 draadeind voor 40cm diep in de betonnen plaat te verankeren, vervolgens komt er nog een 30cm hoge bakstenen pilaar omheen. Vervolgens wil ik in de eiken palen een gat boren van 20mm doorsnede en 40cm diep. Vervolgens schroef ik de plaat op de onderkant van de paal en draai ik de paal op het draadeind. Op die manier staan de palen vast aan de fundering en heb ik genoeg ruimte tussen de bakstenen pilaren om capillaire werking te voorkomen en kan ik de palen nog een beetje in hoogte stellen. De platen zijn verzinkt, maar heb ik nog zwart gespoten zodat ze niet opvallen tussen de houten palen en de bakstenen pilaartjes.

De pen die er tussen ligt kan ik gebruiken als tijdelijke pennen tijdens het opbouwen van het frame. Ik heb er zes maar als ik er meer wilde moest ik even seintje geven.
Schijnt geen drol te kosten dat spul. Moest wel even het schroefdraad aan het einde eraf slijpen en de uiteinden wat puntiger maken.
 

schoppe

Nieuw lid
29 sep 2012
13
0
Achterhoek
Hallo Okke

Denk er wel aan dat op de kopse kant de schroeven niet erg vast komen te zitten,persoonlijk heb ik voor een andere oplossing gekozen namelijk een draadeinde er op plus/min 150 van de onder kant dwars doorheen foto's staan bij de terrasoverkapping ook hier.

Mvg. henk
 

tuoh

Oud hout
Schroeven in kopshout is bij deze toepassing geen bezwaar, de schroeven moeten enkel beletten dat de stalen plaat meedraait tijdens het monteren. Andere krachten komen er niet, of nauwelijks op. Het eigen gewicht van de constructie is dermate hoog dat er praktisch geen trekkende belasting op de schroeven komt te staan.
Zelf gebruik ik bij deze montagemethode trouwens altijd houtdraadbouten, deze hebben een grovere schroefdraad dan de normale houtschroeven, terwijl de dikte ook heel wat groter kan genomen worden. 8mm x 80mm is een mooie maat voor deze toepassing. Door de zeskantkop zijn ze ook makkelijker aan te brengen. De "schroeven" worden bij deze toepassing best wat over gedimensioneerd. Gebruikt in Eik (looizuur) gaan deze houtdraadbouten snel roesten, door de "te grote diameter" heb je dan heel wat meer jaren zekerheid.
Anderzijds is het dank zij dat roesten dat de bouten muurvast komen te zitten, ja, zelfs in kopshout.

Waar je ook op moet letten, eens geplaatst en van hoogte gesteld moeten de staanders wel ondervuld worden, dwz. tussen stalen plaat en bovenkant poer moet een vulling aangebracht worden, het gewicht van de constructie mag niet alleen dragen op 15mm schroefdraad, dat is wat veel gevraagd. Ondervullen kan met houten blokken, mortel, etc.


Ps: als die draadeinden 100 à 150mm diep in het hout zitten is dat meer dan voldoende, 400mm hoeft echt niet.


Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank je voor de tips tuoh! Neem ik zeker mee. Na lange tijd ook weer een update. Na de bruiloft hebben we weer bij kunnen sparen voor het vervolg.
Momenteel ligt er een kuub eikenhout in de tuin als start voor de veranda :p .
IMG_5969.jpg

Ook de stenen pilaartjes waar de eiken palen op komen zijn binnen
IMG_5970.jpg

Kortom aan de slag!
De betonplaat was toch iets minder square dan de bedoeling, daarnaast misten we de fundering voor 3 stukken muur, dus daar mee begonnen:
IMG_5976.jpg

IMG_5977.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5977.jpg (plaatje is hier wel goed gedraaid, Dropbox doet beetje raar)
Hopelijk leveren de aangestorte stukken later geen problemen op :{ .
Maar het is nu even niet anders. Voor de volgende keer weten we weer hoe het wel moet :') .
Al doende leert men, zeggen we dan maar.

Verder ook begonnen met de eerste paal, deze komt in de hoek. Hierom is ie 5 x 7,5 cm.
Ik zit wel te kijken naar de verbreding, ik vrees dat ik deze te laat in heb laten gaan. Er komen nog de nodige inkepingen voor de houtverbindingen namelijk.
IMG_5981.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/76020869/Internet/IMG_5981.jpg (weer het gedraaide plaatje)
IMG_5978.jpg

Als ik de inkeping gemaakt heb zal ik nog wel komen vragen of het genoeg is :) .
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Vraagje, 1 van de balken die horizontaal de dakconstructie zal gaan dragen is aardig getordeerd, de ene kant ligt een cm hoger dan de ander.
Wat kan ik het beste doen, een nieuwe balk bestellen, of werkt het met een getordeerde balk ook prima?
Ik kan helaas de balk niet recht schaven ofzo, want hij is al op maat gezaagd.

Verder heb ik ook een balkje bedoeld voor een schoor waar op de helft een knoest zit ter grootte van ongeveer 1/3de van het balkje.
Zou dat problemen opleveren?

Alvast bedankt!
 

tuoh

Oud hout
Vervangen is niet nodig, pas die gewoon aan in het werk. Bij houtconstructie's kom je zeer vaak getorste of kromgetrokken balken tegen, dat is nu éénmaal eigen aan de materie. De "kunst" is om er toch een zo recht mogelijke structuur mee op te bouwen:D
In sommige gevallen kan je die vervormingen is je voordeel aanwenden, een kromme balk met de bolling naar de belasting gericht plaatsen bijvoorbeeld, de draagkracht van die balk word op die manier een stuk hoger zonder extra ingreep.

Een schoor met een kwast ( zelfs een grote) is ook geen probleem, die dingen worden toch enkel op druk belast.

Op één van je foto's zie ik een paar balken liggen met een verjonging eraan, waar gaan die voor dienen? en waarvoor die verjonging? Heb dat nog niet eerder gezien.


Mvg,


André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.