Ook in Eindhoven komt er een veranda

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Na 2 jaar onderhandelen, waren we eindelijk rond en konden we onze tuin verdubbelen.
In een grote tuin wilden we natuurlijk wel een veranda/terrasoverkapping in de tuin en nu de en-suite alweer een tijdje klaar is, wil ik wel weer een nieuw project.

Onze tuin was voor:
11vqy6r.jpg

(naast de bamboe rechts zit het schuurtje, wel apart om zo een oude foto te zien trouwens :p ).
En na aankoop van extra 100m2 ziet het er momenteel zo uit:
(We hebben leidingen getrokken, een paadje aangelegd, gras gezaaid, etc.)
erfkaq.jpg

Na ontzettend onder de indruk te zijn geweest van Dulcimers project is hier het plan voor de veranda van een recht toe/recht aan ding met plat dak ge-evolueerd tot een veranda passend bij ons huis in jaren 30stijl met mooie dikke eiken balken.
Het hoogover ontwerpje is:
10d5x6c.jpg

En ik ben momenteel aan het denken hoe ik nu de combinatie vers eiken met baksteen succesvol maak (de opmerking van tuoh in Dulcimers topic over Belgische huizen die elkaar klapten door werkende balken heeft mij wel een beetje bang gemaakt :p ).

Maar waar zijn we nu...
De veranda komt rechts achterin, en momenteel ben ik bezig met de fundering:
29ddd7s.jpg

2q3xiwz.jpg

Morgen leg ik wapening in de gleuven, volgende week beton eroverheen en dan sparen voor het te metselen muurtje.
Dit gaat waarschijnlijk een 2 jaar project worden, dus heb geduld met updates in dit topic ;)

Ik zal jullie in ieder geval van de voortgang op de hoogte houden, en misschien kunnen jullie helpen als ik weer eens vastzit :p .
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat word een ingrijpende klus zo te zien. Het funderingswerk, en al wat daar bij komt kijken is altijd het meest tijdrovend vind ik. Maar eens de basis gereed kan het opschieten.

Voor baksteen invulwerk hoef je geen schrik te hebben, baksteen muren metselen op een eiken structuur kan daarentegen al eens faliekant aflopen.


Succes met de bouw,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hoe wordt dat dan normaal gesproken gemaakt, metselwerk tegen eiken palen?
Compriband tegen de paal en er dan tegen metselen, met af en toe een kozijnanker voor de stevigheid?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@Okke, ga je de wapeningsmatten buigen, zodat de wapening van je vorstrand doorloopt in de vloer?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Tuoh, dat is goed om te horen! Ga ik daar rekening mee houden :) .
Wat betreft wapening in de vorstrand, ik heb kooien gevlochten van betonstaal en die erin gelegd (stuk stoeptegel eronder en daar die "kooi" op gezet).
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Het lijkt er op de foto op dat er aan de achterzijde geen vorstrand zit..
Dat baat mij dan weer zorgen :p wel mooi project!! Oja, ik zou denk ik dubbel waping
staal toepassen met supportliggers er tussen.. Verder ben ik ook nooit zo'n fan
van tempex onder beton.. Doe dan balk en broodjesvloer denk ik altijd..

Succes met je project!
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Achter zit niet echt een vorstrand. Is wel dieper dan de rest van de plaat.
Maar daar hebben een 3tal bomen gestaan waar de wortels tot 30cm diep weggefreest zijn. Dieper dan dat is het dus een drama om te graven met de hand.
Maareh, wat heb je tegen Tempex dan? Balk en broodjesvloer is denk ik wel stukken duurder en wat complexer om netjes aan te leggen of valt dat mee?
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
de vorstrand, zegt het zelf al, dient te voorkomen dat er vorst onder de betonplaat kan komen. Vorst zorgt er namelijk voor dat dat beton omhoog gedrukt wordt, en helemaal met slechts 1 laag betonstaalmat, is de kans dan aanwezig dat het gaat scheuren. In de regel wordt hier 60cm onder het maaiveld voor aangehouden.

Ik heb niks tegen tempex an sich, maar als je goed kijkt, zie je dat het niet 100 procent vlak is onder het tempex ( dit is praktisch gezien ook onmogelijk te realiseren met tuingrond) Het gevolg hiervan is dat de betonplaat niet 100 procent steun heeft van zijn ondergrond, en technisch gezien dan dragend moet worden uitgevoerd. (exacte berekeningen hiervan heb ik niet). ook denk ik niet dat het in deze setting veel bijdraagt aan de isolatie ( maar dat is mijn idee, en kan ik niet onderbouwen).

Een balk en broodjesvloer wordt geheel anders uitgevoerd..

je maakt een betonplaat van 20 hoog en 60 breed langs alle zijden van de schuur. (dubbel wapening,rond 8 staal, supportliggers aan elkaar gevlochten) vervolgens ontkisten, bij spouwmuur binnen en buitenblad toepassen, bij enkel steens alleen calduran blokken opbouwen tot onderkant betonbalken, dan broodjes toepassen, ventilatieroosters niet vergeten. bekisten, beton storten, ontkisten, en je hebt een geisoleerde, geventileerde, vrijdragende constructie gerealiseerd.


mijn advies aan jou is toch, (want dat van die bomen is wel een heel vervelend probleem) probeer zo diep mogelijk te komen met je vorstrand aan de achterzijde - vouw je staal de vorstrand in (dubbel laags) en maak de plaat min. 15 cm dik..

gr rick
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij de vloeren met vorstrand die ik gemaakt heb en ook zoals ik ze op school heb leren tekenen loopt de (onder)wapening van de vloer door in de balk.
1 keer kregen we gebogen staven aangeleverd, waar we weer lange staven aan vlochten, maar meestal bogen we de mat. (valt wel tegen om te doen)
Persoonlijk geloof ik niet dat je fundering opvriest omdat achter de vorstrand niet doorloopt, zeker niet als je daar zorgt voor voldoende stevigheid dmv extra beton/wapening.
Een balkje broodjevloer valt niet mee bij een vorstrandfundering, je hebt immers nog niks om de vloer op te leggen, dan moet je eerst al weer stroken met metselwerk of een balk storten.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
@ bjorn;

ik bedoel ook niet dat okke een broodjesvloer moet toepassen, maar ik bedoelde te zeggen, als ik een geisoleerde betonvloer wil maken, doe ik het alleen
met een broodjesvloer, en niet door tempex op de grond onder het beton te leggen.

zoals ik hierboven zeg, zou ik de bovenlagen staal aan de balk vastmaken die okke in de vorstrand heeft gelegd, aangezien hier dan gevlochten balken inliggen.
(zijn ook niet echt nodig)..

gr rick
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Waarom heb je trouwens de vloer onder een afdak/veranda isolatie toegepast?
Onder mijn eigen schuur heb ik ook een betonplaat met vorstrand toegepast, 12 x 3,5 m. Het zandbed onder de vloer heb ik met een trilplaat goed verdicht, (gechect door de gemeente:)) isolatie heb ik niet toegepast omdat ik daar minder nut van inzie dan bij een vrijdragende vloer, maar wordt wel vaak gedaan.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@ RvB, snap ik, er gaat denk ik niets boven een vrijdragende vloer, maar is voor een afdak/veranda denk ik wel een beetje overkill.

Zelf heb ik bij mijn schuur ook 1 x wapening, omgebogen in de fundering, als je zandbed maar goed is, zou zeker willen dat de wapening doorloopt van balk naar vloer.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb de tempex er onder zitten zodat we eventueel misschien in de toekomst er een glazen pui in kunnen zetten zodat het ding kan fungeren als een kantoortje ofzo. Voor de rest is het vermoedelijk overkill. Wat betreft geen gelijke ondergrond door dat tempex, dat klopt. Hier en daar is de ondergrond niet gelijk. Ik zal eens kijken of ik het met geelzand nog egaler kan krijgen. Heb het wel met een reilat zo goed als egaal gestreken, maar met het aantrillen is het toch niet helemaal vlak geworden.
 

tuoh

Oud hout
Hoe wordt dat dan normaal gesproken gemaakt, metselwerk tegen eiken palen?
Compriband tegen de paal en er dan tegen metselen, met af en toe een kozijnanker voor de stevigheid?

Bijna juist, de nodige kozijnankers en tussen Eik en steen bladlood of bouwfolie. Looizuur vertraagt de uitharding van cement, en het hout verkleurt door contact met vochtig cement.

Eens de bouw klaar worden alle aansluitvoegen gedicht met kit. (Butylkit)

Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bouwfolie= dpc-folie?
Hoe deden ze het vroeger, bladlood hadden ze, maar verder?

Die vochtbarriere is alleen nodig om de materialen van elkaar te scheiden, omdat ze op elkaar inwerken, maar niet voor de duurzaamheid van de constructie??
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, dpc-folie, en die word aan de zijkanten en bovenaan gebruikt als scheiding tussen de verschillende materialen. Onderaan deed het bladlood ook dienst als bescherming van het hout tegen insijpelend regenwater. Hier werd het lood geplooid, het vlakliggende deel beschermde de bovenkant van de balk, een ander deel werd haaks naar beneden geplooid en viel voor een stukje over de voorkant van de balk. De rand van dit deel werd meestal voorzien van gesneden haaietanden. Dat omplooien werd gedaan om te vermijden dat er een spleet bleef tussen hout en lood. Zo vermeed men capillaire waterinfiltratie.
Ook tegenwoordig word er meestal bladlood gebruikt onderaan, dat werkt nog altijd het best.

Om de steeninvulling te verankeren gebruikte men gewoon forse (gesmede) spijkers of platte doken.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Die aansluitingen werden bij de bouw mee dicht gevoegd, maar na enige tijd brokkelde dat voegsel natuurlijk uit, het voegen was dan ook altijd een tijdelijke oplossing. Omdat er in die vroegere tijd geen valabel alternatief was bleef dat altijd een pijnpunt.
Een oppassende bouwheer liet regelmatig die voegen eens na lopen, maar de meestal keek men er niet meer naar om en nam men de latere schade door waterinsijpeling voor lief.
Het waren toen andere tijden, men liet zich niet afschrikken door wat schimmel, of een bos paddestoelen in huis:D


Mvg,

André
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik vind bladlood tussen de eiken palen en metselwerk wel een mooie oplossing eigenlijk! Ga ik denk ik wel overnemen. Die tip.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik neem aan dat het bladlood alleen bedoelt is voor de horizontale delen en niet voor de verticale?
Persoonlijk zou ik aan de zijkanten een compriband/kokomoband/zwelband gebruiken.. Dit werk toch erg
Prettig en geeft een duurzame, flexibele bitumineuze afwerking.

Gr rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.