toolstation pffff

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Jeetje, op de site van toolstation.nl kun je ook de engelse taal kiezen. Als je dit doet blijken er ook ineens andere produkten verkocht te worden. Ik ben op zoek naar aluminium sash clamps (die Paul Sellers ook gebruikt) en deze vond ik bij toolstation op de engelse site. Met een mailtje gevraagd of ik deze ook in Nederland kan bestellen......quess what? antwoord was nee.....naja wat een bekrompenheid anno 2012 zeg.

Moest dit ff kwijt.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Tja, als dat spul alleen in hun Engelse magazijnen ligt kan ik me voorstellen dat ze dit niet voor een enkele bestelling gaan realiseren.
Geen idee of het echt 1 samenwerkende organisatie is of dat ze zelfstandig beide landen bedienen. In Engeland zijn ze in elk geval veel groter dan in Nederland.

Ben misschien wat bevooroordeeld, maar ik kom ook graag bij hun balie in Leiderdorp en mijn ervaring is dat bijna alles kan.
Retourneren na langere tijd of zonder bon, geen probleem...
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Laat ik duidelijk maken dat ik niets tegen toolstation heb hoor. Ik heb daar ook al diverse malen besteld, waarbij de levering snel en "gratis" was. Ik vind het alleen jammer dat ze de produkten die ze in Engeland aanbieden niet ook hier aanbieden. Ze kunnen het toch ook opsturen vanuit daar.
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar er bestaat een Europees verbod op parallel-import. Als het betreffende niet-Europese bedrijf een vestiging in Europa heeft dan kan alleen dat bedrijf goederen naar Europa versturen. Als dat bedrijf aan Toolstation levert mag Toolstation dat niet naar een ander Europees land sturen. Dankzij de buiten-Europese lobbyisten en een hoop geld hebben ze het wel voor elkaar gekregen. Maar dat onderwerp is al meer aan de orde geweest hier.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste WR1944, dit is niet helemaal waar. Binnen de EU wordt parallelhandel juist gestimuleerd en proberen fabrikanten/importeurs (al dan niet in samenwerking met de overheden van de lidstaten) van alles uit om de parallelhandel tegen te gaan. Een van de meest beroemde zaken uit het Europees recht, Dassonville, gaat precies over parallel-geïmporteerde whiskey en een Belgische wet die dat nagenoeg onmogelijk maakte werd onverenigbaar geacht met het recht van de Europese Unie (toen nog Economische Gemeenschap). Consten/Grundig is een mooi voorbeeld van hoe dergelijke marktverdelingsafspraken op grond van de Europese mededingingsregels worden aangepakt. Het probleem is alleen dat beide partijen, de importeur en verkoper in een lidstaat met een relatief hoog prijspeil, er voordeel bij hebben en dus zelf niets zullen doen om de parallelhandel te stimuleren.

Hartelijke groet,

Hans
 

WR1944

Oud hout
Als je m'n verhaal goed gelezen had kon je zien dat het om import van buiten de EU ging. Als het van buiten de EU komt kan de originele fabrikant verdere verkoop binnen de EU verbieden. Binnen de EU mogen er onderling inderdaad geen belemmeringen opgeworpen worden. Daar heeft bijvoorbeeld Festool ook al mee te maken gehad.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik zie het nu inderdaad, sorry. Ik begrijp alleen nog niet helemaal wat je bedoelt als je schrijft 'Als dat bedrijf aan Toolstation levert mag Toolstation dat niet naar een ander Europees land sturen'. Ervan uitgaande dat Toolstation in de EU is gevestigd, is Toolstation wel vrij om te leveren binnen de EU. Of Toolstation dat wil, is natuurlijk een tweede vraag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je bij Toolstation voor 'land' kiest, laten de vlaggen duidelijk zien (althans suggereren) dat het om Nederland vs. Groot-Brittanië gaat. In dat geval is het dus sowieso binnen de EU, en zou parallel-import geen issue moeten zijn.
 

WR1944

Oud hout
Als een bedrijf uit een land buiten de EU aan bijvoorbeeld Toolstation levert kan dat bedrijf bedingen dat Toolstation niet naar een ander land in de EU levert. Producten die in de EU worden vervaardigd kunnen ongelimiteerd binnen de EU worden verhandeld. Ook alle garanties gelden binnen de EU. En de fabrikant kan ook geen prijs voorschrijven binnen de EU. Die prijsverschillen tussen de diverse landen binnen de EU kwamen natuurlijk zeer duidelijk aan het licht bij de invoering van de Euro.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Het maakt volgens mij niet uit of het in de EU is geïmporteerd of gemaakt; als het op de markt is van één van de lidstaten van de EU is het onderworpen aan het vrije verkeer van goederen. Het probleem in deze zaken is dat ze alleen met de mededingingsregels zijn aan te pakken en dat komt er in de praktijk op neer dat alleen als je heel groot bent (zoals TTS Tooltechnic, het moederbedrijf van Festool) er iets tegen gedaan wordt, tenzij een dissidente handelaar zijn eigen parallelhandeltje opzet en de zaak voor een nationale rechter komt, dan blijkt het Europees Hof van Justitie steevast erg vriendelijk voor de parallelhandelaar. Ben het helemaal met je eens dat de interne markt nog niet gerealiseerd is; ieder jaar publiceert de Europese Commissie de autoprijzen (voor en na belastingen) in de lidstaten en die lopen vele procenten uiteen. Ik schat in dat Festool in Griekenland een stukje goedkoper is dan hier...
 

WR1944

Oud hout
Ik hoef alleen maar de situatie met Levi Strauss aan te halen. Een spijkerbroek die in de USA $30 kost heeft in Holland een prijskaartje van rond de EUR100. En probeer maar niet om vanuit Amerika de spijkerbroeken te importeren buiten Levi Strauss om. Alleen via de kanalen van Levi Strauss is er aan spijkerbroeken te komen. Als Levi Strauss een eigen prijsbeleid hanteert per land dicteert het de prijs in dat land en kan het een importeur verbieden naar een ander land te leveren.
Ik bestelde online bij Levi Strauss een spijkerbroek met een credit card. De order werd bevestigd. De volgende dag werd de order zonder opgaaf van redenen geannuleerd. Omdat m'n credit card nog een Nederlands adres had ging het niet door. M'n vrouw bestelde dezelfde spijkerbroek en die kwam een paar dagen later aan. Nu staat het adres van de card op een Amerikaans adres en is het probleem over. Dit als illustratie hoe de markt wordt afgeschermd.
Bijvoorbeeld Festool betaald gewoon de boete en hoest ook nog eens advokatenkosten op en gaat gewoon verder. Ik denk dat ze bekijken tot hoever ze kunnen gaan en hoe lang ze dit kunnen volhouden. En ondertussen rinkelt de kassa vrolijk verder.
De prijzen van Festool zijn in de USA lager dan in Europa maar in Australie en Zuid-Afrika weer hoger. In Zuid-Afrika zelfs tweemaal zo duur als in Europa. Bij dit prijsbeleid speelt de concurrentie en het algemene prijspeil een grote rol.
Maar we dwalen met deze dialoog aardig af van het originele onderwerp.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik bestel egelmatig wat van uit de UK en geen enkel probleem.
Een vriend uit de US stuurde me zijn oude tormek met bijna alle hulpstukken....wel een probleem, koste me 100,- invoerkosten.
Maar daar heb je hier geen tormek voor.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Misschien dat toolnation voor dit product geen licentie heeft om het te verkopen in Nederland.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.