Eerste blokschaaf, help!

Baardt

Nieuw lid
4 nov 2012
3
0
Hallo,

Ik ben al lang zelf aan het hobbyen, vooral met elektrisch gereedschap, en niet het fijne werk.
Een maand geleden ben ik begonnen met de mbo opleiding meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer niveau 2, en hier leer ik echt het handwerk. Zagen, schaven, verbindingen maken, gaaf!
Ik moet voor mijn opleiding het een en ander aan gereedschap aanschaffen. Een deel kan ik via school bestellen, maar ik heb samen met mijn leraar de gereedschapslijst aangevuld. Eerste op mijn verlanglijstje: een blokschaaf.
Nu ben ik aan t googlen en marktplaats aan het afstruinen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Of, door de schaven het hout niet meer. Het enige wat ik weet is dat hij een gladde zool moet hebben..

Hou dit forum al een tijdje in de gaten en ik heb gezien dat hier veel vakmensen zitten, vandaar hier mijn bericht.
Hebben jullie tips, aanraders? Zo goed mogelijke kwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs is natuurlijk gewenst ;) daar ik nu een arme student ben en ik nog meer mooi gereedschap uit moet zoeken, is het budget krap.

Op marktplaats een mooie schaaf gezien, binnen mijn budget (vraagprijs van deze is 45 euro), maar ik kan er helemaal niks over vinden.
Stanley nr 4 na 1930.

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • blokschaaf.jpg
    blokschaaf.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 251

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
een blokschaaf als je dat zo noemt is eerder een stanley 100, 101, 102, 60 1/2 klein en makkelijk in de hand, de foto is een bankschaaf voor op de werkbank.

een bankschaaf gebruik je veelal in de voorbereiding en een blokschaaf(je) in de afwerking.

een bron kan ook zijn www.ducotools.eu tweede hands voldoende keus
 
Laatst bewerkt:

Baardt

Nieuw lid
4 nov 2012
3
0
Dank voor de reacties!

Dan denk ik dat ik een bankschaaf nodig heb, die hebben we ook op school. Wel vreemd dat mijn leraar het een blokschaaf noemt dan.. maargoed, hij kon me ook niet vertellen wat voor olie ik op mijn gemaakte houten hamer smeerde en wat voor hout het precies was. Gelukkig kan ik van andere leraren wel veel leren, hehe.

Ik zal de site eens bekijken.
Waar moet ik op letten? Wat is goed of juist niet?

Ben benieuwd of iemand me meer over de schaaf van de foto kan vertellen.. ik vind het model en de palissander knop en handvat erg mooi, maar het belangrijkste is natuurlijk dat ie goed schaaft.

Jan, ik woon in de achterhoek, dus Lemmer is een beetje te ver reizen..
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Hey Baardt,

Wat betekent " na 1930"?

Als ik de kenners mag geloven, zou je gelijk welke Stanley van voor de 2de wereldoorlog direct moeten kopen.
Succes!

Bert
 

Baardt

Nieuw lid
4 nov 2012
3
0
Ik gok dat het betekend dat ie na 1930 gemaakt is, maar verder heb ik geen flauw idee.
Zoals gezegd ben ik erg nieuw in t vak, heb een maand geleden pas voor het eerst met een schaaf gewerkt :)
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Baardt, een alternatief zou kunnen zijn dat je een nieuwe, moderne kopie koopt. Op dit forum zit een leraar hout die zweert bij de Anant schaven. Die zijn goedkoop, in India gemaakt en de nr. 4 en 5 zijn 'verbeterde' versies van de originelen.

Enkele adressen:

Dick

Teygeler

MVG,
Bert
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Jan geeft je de hint al, blokschaaf (een blok hout... schaaf) iets van de oudere generatie de nummer 4 werd alom vroeger als eerste genoemd, nu nog zie ik. persoonlijk zou ik starten met een 5 of 5 1/2 is zwaarder werkt prettiger en het handvat zit meer naar voren waardoor je polsgewricht minder belast wordt bij langduriger gebruik. kijk maar eens als voorbeeld naar de volgende pagina http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?cat=505 let op de plaats van het handvat binnen de schaaf.
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Edjebel, het betreft dat hij in opleiding gaat meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer, ze krijgen dan een lijst met gereedschap die als basis dient, met een kleine aanvulling, op school is normaal gesproken (omdat deze niet zo vaak gebruikt worden) andere maat schaven of profiel schaven in de kast aanwezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.