Rekken, rekken, rekken (shelves, shelves, shelves)

WR1944

Oud hout
Om m'n spullen tijdelijk van de vloer te hebben (dit kan je letterlijk opvatten) ga ik rekken maken. Daar ga ik voorlopig de verhuisdozen in opbergen. Omdat ik veel dozen heb moeten er ook veel rekken komen. Omdat dit gedeeltelijk in een kelder komt en gdeeltelijk in een kamer die voor opslag gebruikt wordt hoeft het niet mooi te zijn. Dus het wordt quick en dirty en vooral goedkoop.
Na wat brainstormen in m'n eentje kwam ik op het volgende. Ik koop 2x4 (nog geen $3) en zaag die in stroken. Ik maak staanders met een gehalveerde strook en heb dan balken van 38 x 43 mm. Ik maak planken van 5 stroken naast elkaar van in drieen gezaagde 2 x 4. Dan houd ik stroken over van 38 x 28 mm. Ik zet dan alles in elkaar met Kreg potgaten/schroeven. Dan kan ik een staander samenstellen en ter plaatse de rest assembleren. Uit een enkele 2x4 van 8' (ruim 2400 mm) haal ik 2 staanders of 12 tussenstukken voor de staanders of 6 liggers.
Omdat m'n transport beperkt is tot een personenauto (Oldsmobile Cutlass Ciera?) heb ik gisteren de eerste lading van 8 2x4s ingekocht. Ik ben gelijk begonnen met de balken op te delen en op lengte te zagen. Het is het eerste optreden van de CMS-tafel en ik erg blij dat ik hem niet in Holland verpatst heb. De TS55 heeft het aardig voor z'n kiezen gekregen. De tafel werd warm van het geploeg en één keer tripte de thermische beveiliging. Maar het ging soepel alsof ik in een fabriek werkte. Omdat ik niet weet of ik volgens plan kan doorwerken stuur ik alvast een voorschot in.

PB061258q.jpg
De eerste 8 balken klaar voor de zaag.

PB061259q.jpg
7 balken opgedeeld in staanders, tussenstukken en liggers.
 

WR1944

Oud hout
We zijn weer een stukje verder, het eerste vak van het rek staat. Ondertussen heb ik de volgende lading van 8 stuks 2x4 gekocht. Het lijkt wel een bouwplaats.
Met de Kreg potgatenmal werden gaten in de dwarsliggers en langsliggers geboord.
PB071260q.jpg

Twee staanders werden geassembleerd en op de crime scene gebracht om een eerste indruk van de in te nemen ruimte te krijgen.
PB071262q.jpg

Ik had een montagemal gemaakt om de buitenste liggers te positioneren.
PB071261q.jpg

Eerst werden de achterliggers aangebracht, dat ging nu nog eenvoudig. Daarna de onderste voorligger. Met een andere mal werden de drie tussenliggers gepositioneerd en één voor één vastgezet.
PB091264q.jpg

Geleidelijk aan werkte ik me naar boven en met een trapje moest ik de bovenste laag afmaken. Ik had nog aan hoekverstevigingen gedacht om het eventuele schranken tegen te gaan maar het geheel voelt erg stevig aan. Met wat zware dozen onderop gaat dit geen enkele kant meer op.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR1944,
Dat ziet er allemaal weer gelikt uit en ook nog stevig zo te zien.
Ik zie dat de Kreg weer goed gebruikt wordt, doe je er nog lijm tussen of laat je het droog?
Alweer een leuk topic om te volgen, veel succes.
 

WR1944

Oud hout
De achterliggende gedachte is quick en dirty alhoewel door de bewerkelijkheid van zowel het in de lengte doorzagen van de 2x4's als het monteren het eigenlijk cheap en dirty zou moeten heten. Ik lijm de verbindingen niet want ik wil de zaak later makkelijk uit elkaar kunnen halen. Als de tweede kelder leeg geruimd is wil ik wat rekken gaan verhuizen.
Met al die verbindingen gaan de schroeven wel snel op. Ik heb maar een flinke doos bijgekocht.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Handige mal, dat is om de schroeven er voorgeboord schroeven (bijna) verticaal in te schroeven zonder dat het hout gaat splijten ?
 

WR1944

Oud hout
Eén van de voordelen is dat je er goed in gelaagd materiaal als multiplex kan schroeven of materiaal dat makkelijk splijt als MDF. Verder kan je met een beetje overleg schroefverbindingen maken die je van buitenaf niet ziet. Een nadeel is wel dat je bij het schroeven beide elementen goed moet fixeren. Daar heb ik een monsterklem voor gekocht van Kreg. Een ander nadeel is de schroefkop met de vierkante opname voor het schroeven. Dan vind ik kruiskoppen handiger. En dan ook nog graag de Pozidrive koppen, die zijn iets beter bestand tegen het uitschieten dan die Philipskruizen.
 

WR1944

Oud hout
De dwarsbalkjes voor de staanders hebben aan elke kopkant twee schroeven, links en rechts en iets in hoogte verschoven t.o.v. elkaar. De liggers aan de voor- en achterzijde hebben twee schroeven aan de kopkanten, één boven en één aan de voorkant. De eerste set heeft schroeven aan de achterkant voor de achterste liggers omdat ik daar nog bij kon, voor de rest wordt dat aan de voorkant. De drie liggers in het midden van de "planken" hebben één schroef aan de bovenkant. Als de liggers gaan bewegen kan ik altijd nog met een klein spijkertje aan de onderkant de zaak fixeren. Voor de sterkte ben ik niet bang, je kan er probleemloos op zitten.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De dwarsbalkjes voor de staanders hebben aan elke kopkant twee schroeven, links en rechts en iets in hoogte verschoven t.o.v. elkaar. De liggers aan de voor- en achterzijde hebben twee schroeven aan de kopkanten, één boven en één aan de voorkant. De eerste set heeft schroeven aan de achterkant voor de achterste liggers omdat ik daar nog bij kon, voor de rest wordt dat aan de voorkant. De drie liggers in het midden van de "planken" hebben één schroef aan de bovenkant. Als de liggers gaan bewegen kan ik altijd nog met een klein spijkertje aan de onderkant de zaak fixeren. Voor de sterkte ben ik niet bang, je kan er probleemloos op zitten.

WR1944,
waarom aan de bovenkant (hangt aan de schroef), en niet aan de onderkant (rust op de schroef)?
 

WR1944

Oud hout
WR1944,
waarom aan de bovenkant (hangt aan de schroef), en niet aan de onderkant (rust op de schroef)?

Dat is inderdaad een goede opmerking. Ik heb alle alternatieven bekeken. Het hout is net iets te dun om twee schroeven te plaatsen. Het zou aan de zijkanten kunnen met twee schroeven maar dan kom ik niet meer tussen de liggers. Aan de onderkant zou meer hout aan de bovenkant overlaten maar dat is erg moeilijk te doen bij de onderste laag en vrij lastig bij de volgende lagen. Omdat er alleen maar verhuisdozen in opgeslagen worden wordt de belasting over vijf liggers verdeeld waarvan de voor- en achterligger met twee schroeven vast zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.