bankschroeven en beeldenschroeven

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo houtenklaas,

ik denk dat door het ontbreken van de cilinders alvast een reden tot knikken is geweest. De assen, op de foto uit de eerdere post "o" genoemd, moeten de benen van stabiliseren en hiervoor is voldoende dik materiaal op de benen nodig. Hier gebeurd dat door de cilinders. Een betere geleiding, minder zijwaartse speling dus. Het houten kruis van Touh heeft geen cilinders maar is wel uit veel dikker materiaal gemaakt, waardoor het zonder de cilinders kan.
_MG_5188avk.jpg

_MG_5179avk.jpg voldoende lang asgat waardoor de benen vn het kruis minder speling krijgt, een beter geleiding, als maatregel tegen knikken

groeten
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
En hier nog een wat aparte variatie op een een bankschroef die vooraan op de werkbank is bevestigd als onderdeel van een hybride Roubo werkbank. Deze versie is met houten spindel die geheel beschermd is geborgen..
klik hier en tot het einde van de pagina doorscrollen

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
En indien je veel l zwaluwstaarten, wil zagen en de hoogte van de werkbank vind je hiervoor OK, dan is hier nog iets interessants

Shoulder Vise Fixture by Tom Conroy

Ik zou de capaciteit dan wel wat verminderen ten voordele van een sterkere machtarm . Indien er 7 cm mee kan gespannen worden, vind ik dat meer dan genoeg voor zwaluwstaarten en konsoorten. Voor dikker materiaal is er nog steeds de in de werkbank ingebouwde bankschroeven.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Er was een houten bankschroef bij waar ik al zeer veel plezier aan gehad heb.
@ornament hoe breed is de bek van het bankschroefje? Ik wil zoiets maken en heb er drie eiken balkjes van 70x70x370 mm voor (zie schets). In plaats van een kruis een groot draaiwiel om het schranken tegen te gaan.
 

Bijlagen

  • bankschroef_03.png
    bankschroef_03.png
    3,4 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
@ornament hoe breed is de bek van het bankschroefje? Ik wil zoiets maken en heb er drie eiken balkjes van 70x70x370 mm voor (zie schets). In plaats van een kruis een groot draaiwiel om het schranken tegen te gaan.
De bankschroef met het kruis moet ik hermaken maar ik heb er een andere , zonder kruis . Deze is momenteel in bedrijf uit balken met dezelfde afmetingen is gemaakt namelijk 37 x 80 mm. De lengte is enkel wat korter genomen dan die met het krijs. nl 350 mm tov 380 mm ( versie met kruis).

De centers van de de gaten voor de spindels liggen steeds op 95 mm van de bovenkant van de bekken.
blijkbaar had de vorige eigenaar wat meer bekhoogte nodig en heeft hij er een tweede gat eronder gemaakt.

Ooit ga ik ook deze bankschroef hermaken en dan zal het zonder dat extra gat zijn.

DSC00642ak.jpgDSC00644ak.jpg
DSC00643ak.jpg


Even nog een opmerking over je tekening: ik zou ervoor zorgen dat de onderkant van de spindel zo dicht mogelijk bij de oppervlakte van de tafel komt. Ik vind je horizontale balk te laag gesitueerd. De spindel tegen afdekken zodat je beitels en zagen beschermt zijn tegen tegen toevallige aanraking met de spindel is ook aan te raden.

Ik zal later mijn bankschroeven voor wat betreft deze hoogten eens opmeten en nog wat andere details en experimenten fotograferen. hoop dat je nog even kan wachten...

groeten ,
ornament
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Je kan ook een stokeind gebruiken daar zit aan de achterzijde en torx in zodat je hem met de accuboor in het hout kan draaien.

een standaard vleugelmoer en ring is ook vrij simpel aan te komen.
(er bestaan ook sleutels en bits om deze aan te draaien)

1678113607751.png
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Deze is momenteel in bedrijf uit balken met dezelfde afmetingen is gemaakt namelijk 37 x 80 mm
Dank je voor de afmetingen en commentaar.

De horizontale balk zou omhoog kunnen tot tegen de spindel aan, met wat freeswerk nog hoger. In de staander denk ik over een M16 rampamoer, het zijn voornamelijk trekkrachten.

Of is het de de afstand bovenkant bek tot spindel die je kleiner zou maken, die is in de schets ~120mm

Geen haast, ben nog aan het schetsen. Heb alleen de balkjes wat geschaafd om van de lagen meubelwas af te komen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je voor de afmetingen en commentaar.

De horizontale balk zou omhoog kunnen tot tegen de spindel aan, met wat freeswerk nog hoger. In de staander denk ik over een M16 rampamoer, het zijn voornamelijk trekkrachten.
Wat bedoel je met in de staander een M16.....
Over welk onderdeel gaat het juist?

groeten

Ornament
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Wat bedoel je met in de staander een M16.....
Over welk onderdeel gaat het juist?
De vertikale balk, die aan de horizontale vast zit. In die verticale een M16 rampamoer voor de spindel. Ik hoef daar dan geen rekening met een flens te houden (er is wel een flens in de schets). Daarmee kan de spindel vlak boven de horizontale balk liggen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Een horizontale balk erachter is niet de oorspronkelijke oplossing die de makers hadden uitgedacht.

Geen van de twee bankschroeven , die ik heb verworven , hebben nog hun originele configuratie voor de bevestiging op het blad van de werkbank. Dat was met houten sergeanten.

Bij de bankschroef met het kruis heb ik nog wel de sergeanten los meegekregen.

Het achterste been (bek) was aan weerskanten verbonden met sergeanten door middel van telkens twee dikke deuvels. Daarop kwam een plankje om het af te dekken. De vorige eigenaar heeft die ervan af gehaald en er een balk achter gezet. Hij vulde ook de gaten in de sergeanten op, aar die zijn nog wel zichtbaar.Er zijn pijlen getekend op die plaatsen,

Even een reconstructie maken, door wat onderdelen los op een plaat te leggen, puur voor de foto's, om een idee te geven. Het voorste been, bek, is weggelaten voor de duidelijkheid. Maar die zag je al in foto's in het begin van deze rubriek.

DSC00664avk.jpg


DSC00663 avk.jpg
DSC00667avk.jpg
DSC00694agkv.jpgDSC00684avk.jpgDSC00696 bvk.jpg

De top van de bekken steken 125 mm uit boven de oppervlakte van het blad van de werkbank.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.