Bosch GST 140 CE, de zaag der zagen.

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum

Dominee

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
Heb met interesse het stuk zitten lezen, maar vroeg me eigenlijk nog af of deze zaag ook makkelijk te gebruiken is in combinatie met een Festool mini stofzuiger.

Ik zie her en der wel dat er een aansluiting op zit maar niet van welke afmeting.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb met interesse het stuk zitten lezen, maar vroeg me eigenlijk nog af of deze zaag ook makkelijk te gebruiken is in combinatie met een Festool mini stofzuiger.

Ik zie her en der wel dat er een aansluiting op zit maar niet van welke afmeting.

Op mijn vorige GST 135 paste de Festool slang, al kwam die soms van zelf los. Bij al mijn Bosch machines was de aansluiting wat te slap.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Of uiteraard het merk der merken kopen, FESTOOL! Maar buiten dat, heb hem nu in gebruik en ik vind hem goed werken. Het licht is inderdaad een verademing.
 

Dominee

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
Er valt weinig op Festool aan te merken, en ik wil er best graag een decoupeerzaag van hebben.

Maar als ik de meningen lees op het forum over de nieuwste decoupeerzaag van Festool dan kan ik die blijkbaar beter overslaan :)

Zit er wel aan te denken om misschien de Trion PS 300 te kopen, aangezien die wel goed schijnt te zijn!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Er valt weinig op Festool aan te merken, en ik wil er best graag een decoupeerzaag van hebben.

Maar als ik de meningen lees op het forum over de nieuwste decoupeerzaag van Festool dan kan ik die blijkbaar beter overslaan :)

Zit er wel aan te denken om misschien de Trion PS 300 te kopen, aangezien die wel goed schijnt te zijn!

De problemen zaten vooral bij het eerste carvex 400 model, vooral de zaagblad-geleiding was vreselijk. Nu hebben ze daar gewoon de Trion geleiding op gezet. Op zich een keuze van twijfelachtig karakter want die geleiding moet je bij iedere zaagblad wissel verstellen met een allen-key, en om dat te doen moet de zool er ook af. Buiten dat vervelend detail is de carvex 420 een goede zaag, het probleem van de trion is dan weer slecht zicht op de snit, de carvex geeft een ruimer zicht en heeft daarboven nog een led stroboscoop.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik blijf bij de mening dat Festool de bal heeft laten vallen met de decoupeerzagen.
Ik zie het zo:
- Wil je de beste koop dan de Mafell;
- Wil je een goede deal, koop de Bosch;
- Wil je iets groens, koop de Festool.

ps. Ik heb zelf de PS300, dit even voordat iemand gaat piepen over dat ik geen Festoolfan ben.
 

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
54
0
Ik ben ook van plan om de GST140 aan te schaffen, maar twijfel of ik een recht of een beugelhandvat zal kopen. Ik weet dat de beugelhandvat een trigger heeft waarmee je de zaagsnelheid kan controleren. Heeft de gst140 met het rechte handvat deze functie ook?

Zijn er verder nog voordelen?
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik zou vooral degene kopen die het beste in de hand ligt.
Ze hebben beide een variabel toerental, daar zit dus geen verschil in.

Het beugelloze model zal wat fijner boven de hand werken en persoonlijk vind ik het wat fijner sturen dan een beugelmodel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik vind zelf een decoupeerzaag zonder beugel fijner. Al is de machine wel dikker dan een beugel. Ik kan hem nauwkeuriger bedienen, meer gevoel bij beweging. Ik denk omdat je met je hand dichter op het werkstuk zit. Maar het kan zomaar eens heel persoonlijk zijn.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het getal 140 en 160 staat voor de zaagdiepte, niet voor het serienummer oid.
met de GST140 kan je maximum 140mm diep zagen, met de BST160 kan je 160mm diep zagen.
Daar heb je helemaal gelijk in, met de GST 150 CE kan je 150mm diep zagen maar is toch niet de opvolger van de GST140 CE omdat deze technisch niet gelijk is.
De prijs van een GST140 CE is ook hoger dan van de GST150 CE, helaas is de omschrijving van Bosch over deze machines niet echt duidelijk.
De prijs van de GST160 CE is iets hoger dan de GST140 CE en deze niet meer op de Bosch site staat, vandaar mijn vraag.
Mvg. :)
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik heb vorige week de GST160 gekocht. Is een geweldige decoupeerzaag.

Zaagt héél zuiver, haaks, snel. Ligt héél stabiel in de hand, amper trillingen. Waarbij ik met m'n vorige decoupeerzaag met 2 handen moest gebruiken, kan ik nu met 1 hand makkelijk door véél dikker materiaal zagen.
Zaagbladgeleiding is ook top. Je VOELT dat je haaks aan het zagen bent en dat je volledige controle hebt.

Kan ik alleen maar aanraden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Na het lezen van dit review zo’n 2 jaar geleden de Bosch GST 160CE eindelijk gekregen (€ 229,00).

P9260002.jpg

Mijn oude Bosch PST 700PAE die het nog goed deed had ik uitgeleend aan mijn schoonzoon en na een lange tijd....
maar gegeven want wie weet wordt het misschien nog eens een toekomstige houtbewerker.
Want er wordt dikwijls gezegd ‘de jeugd heeft de toekomst’ al zet ik er persoonlijk weleens een vraagteken bij.

Ik heb er nog niet mee gezaagd maar wel besnuffeld, geknuffeld en bewonderd,
zo gauw als ik ermee gewerkt heb zal ik hier mijn ervaringen melden.
Mvg, :)
 
D

DervishD

Guest
Ik vraag me af wat de verschillen met de GST 140 CE zijn? (Behalve de zaagdiepte.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.