Bosch GST 140 CE, de zaag der zagen.

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Nou ga een Mafell testen en dan heb je je haakse zaagsnede, ik zal niet zeggen dat ie dat 100% haaks doet in 80mm hardhout maar 50 / 60 mm hardhout is geen probleem.

Niet alleen met een Cunex zaagje maar ook met normale zaagjes, misschien met een normaal zaagje iets minder diep maar zeker prima resultaten.

De Cunex zaagjes zijn wel duur maar omdat er geen zaaggeleiding is worden de zaagjes echt heel veel minder heet dan bij de concurrenten met een zaaggeleiding. De Bosch met alleen een wieltje doet het kwa hitteontwikkeling ook behoorlijk goed, de Carvex 420 doet het met de zijgeleidingsblokjes echt dramatisch, kokend heet kunnen de zaagjes worden, en voor de kritische lezer: bij prima afgestelde blokjes.

Bedankt Scheppie!

Ik begrijp je enthousiasme voor de Mafell, een revolutionaire verbetering.
Net als DervishD ben je niet gebonden aan commerciële overwegingen. Toch spreken jullie elkaar tegen.
Waar Dervish heeft ervaren dat de Mafell met een "niet-cunex" zaagblad minder presteert dan de Bosch, zeg jij dat de Mafell ook zonder cunex superieur is.

Dus hier mijn vraag, opnieuw over "haaksheid": hebben jullie ook de haaksheid van de andere merken vergeleken met de Mafell?

Bert
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat ik bij de PS420 trouwens ook een enorme misser vind is dat ie standaard zonder verstekzool wordt geleverd, dat zegt mij dat ze je bij Festool zo veel mogelijk geld uit je zak willen kloppen. Voor mij is het zonder die zool gewoon een halve machine. De verstekzool zelf is ook niet veel soeps, er zit veel speling op en het ding werkt alleen goed als je op de rand zaagt zodat de zool ook aan de zijkant steun heeft. Ga je bv midden in een plaat schuin zagen dan heb je maar iets van 4cm oppervlak waar de zaag op rust, je kunt dan immers maar de helft van de zool gebruiken. Het is dan meer de zaag balanceren dan op de zool laten rusten. Je kunt rustig zeggen dat de Carvex in z'n geheel een enorme misser is.

Die zool is ontwikkeld om tegen een lat of in een hoek te kunnen zagen, wat geen andere machine op verstek kan. Het is een indrukwekkend stukje technologie die natuurlijk een kost heeft. Persoonlijk heb ik nog nooit een decoupeerzaag op verstek moeten gebruiken, en bij dit soort zagen is het volgens mij eerder een gadget functie die slechts voor een klein aantal gebruikers nut heeft. Daarom bieden Festool en Mafell volgens mij die zool als optie aan, dat staat toe om geen compromissen te hoeven doen met de andere functies en de zaag juist goedkoper te houden voor de meeste gebruikers.
 
D

DervishD

Guest
BenchWorks zei:
Persoonlijk heb ik nog nooit een decoupeerzaag op verstek moeten gebruiken, en bij dit soort zagen is het volgens mij eerder een gadget functie die slechts voor een klein aantal gebruikers nut heeft.

Als ik in een boot bv gordijnkoven, kastbladen of hoofdschotten pas moet maken dan zaag ik altijd onder een hoek. Voor mij is het dus geen gadget functie maar een onmisbaar onderdeel van de zaag. Dat is nog een reden dat ik voor de Bosch heb gekozen, ik moet de zaag snel en makkelijk onder een hoek kunnen zetten. Als ik ook nog een losse verstekzool zou moeten kopen dan zijn de Mafell en Festool nog duurder en is voor mij de prijs kwaliteit verhouding helemaal zoek. Zoveel geld zijn die machines mij simpelweg niet waard terwijl ik met de Bosch hetzelfde resultaat behaal.

Die zool is ontwikkeld om tegen een lat of in een hoek te kunnen zagen, wat geen andere machine op verstek kan. Het is een indrukwekkend stukje technologie die natuurlijk een kost heeft.
Indrukwekkend stukje techniek valt wel mee. Het is gewoon een scharnierende zool, en wat tandwieltjes. Om daar nou 120 euro voor te vragen vind ik echt van de zotte.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
@Verbertus

Wat volgens mij alle zagen doen met uitzondering van de Mafell is de pendelslag opwekken buiten de zaagas en deze overdragen op de zaag door midden van een achterliggend wieltje, al die zagen hebben een zaagas met meer of minder speling, bij de bosch is dat niet heel veel, bij de carvex is dat heel erg veel. Doordat dat geleidewieltje de pendelslag op gaat wekken wordt er steeds tegen de zaag geduwd die door de speling naar links en rechts kan. Daardoor wordt het dus moeilijker om recht en haaks te zagen. het kan wel maar speling naar alle kanten maakt het niet mekkelijker.

De Mafell heeft die speling niet en de pendelslag wordt in de zaagas zelf opgewekt, daardoor heb je een veel stijver en stabieler geheel en zaagt deze machine haakser en rechter dan de anderen.

Van de test waaraan ik heb deelgenomen komen nog detailtesten en 1 daarvan gaat over haaksheid. Wanneer die komt weet ik niet want het is wel vrijwilligerswerk voor in de avonduren en goed testen kost nogal wat tijd en voorbereiding om het eerlijk te houden.

Als je het wilt proberen, ga naar een Mafell dealer en voel het zelf dan zul je merken dat de combinatie zaagje en zaagas van die machine ongeevenaard is. Je kunt die machines ook 30 dagen gratis testen, alleen ik waarschuw je, doe het alleen als je hem kunt betalen want als je hem eenmaal in huis hebt wil je er geen afstand meer van doen :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het verschil tussen de 140 en 150 van Bosch.
Heb nu een PS300 en vind daar 2 grote nadelen aan zitten. Ten eerste is de zichtbaarheid op de zaaglijn bar slecht en, ten tweede, vind ik het instellen van de geleiding voor de zaagblaadjes irritant. Wel grappig dat Festool nu naar deze geleiding teruggrijpt voor de carvex. Echt een stap achteruit en voor mij reden om geen Festool te kopen.
Wat de Mafell betreft heb ik er even mee kunnen spelen op een beurs en bij bochtenwerk met een regulier zaagblad in dik materiaal liep de zaag echt behoorlijk weg. Naar mijn idee toch een gevolg van het gebrek aan geleiding. Daarbij echt een absurd dure machine, als ik hiermee nabewerking o.d. Zou kunnen voorkomen zou het misschien gerechtvaardigd kunnen zijn, maar het is een decoupeerzaag en dus zit je altijd met nabewerking. Het is en blijft altijd een enigszins botte bijl naar mijn idee. Ik kan de prijs daarom echt niet rechtvaardigen.
Ben derhalve zeer benieuwd naar de Boschmodellen. Die hebben volgens mij iig niet de 2 genoemde nadelen van de PS300 en zijn ook stukken prijsvriendelijker. Als iemand info heeft over het nieuwe model zou dat zeer welkom zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb de ronde treden van mijn trap gezaagd met de Mafell met Cunex blad. Het zaagt netjes haaks, maar geeft zo'n groffe zaagsnede dat je alsnog veel tijd kwijt bent met nabewerken. Het is misschien minder werk om een zaagblad met gladdere snede te gebruiken, en die haaks te maken.

De trappalen zijn bijna 100mm breed, die heb ik met het lange zaagblad gezaagd, in een vloeiende kromme. Ik was toch wel onder de indruk van de haaksheid van deze snede. Over de dikte wijkt het 1 a 2mm af, dat is dus niet zichtbaar.

Hoe belangrijk is de haaksheid van een decoupeerzaag? Alleen bij aansluitingen wil je geen kier, anders lijkt me een gladde snede belangrijker dan de exacte haaksheid. En dat soort aansluitingen doe je met de cirkelzaag. Wat voor werkzaamheden doen jullie met de decoupeerzaag?
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Emilio,

Bij Toolnation kan je de produkten naast elkaar zetten en vergelijken.
Dit is de directe link naar die vergelijking (140 vs 150)

Helemaal duidelijk worden de verschillen niet, maar als je de prijzen ziet, denk ik dat de 150 geen opvolger van de 140 is, maar een iets simpeler machine.

MVG,
Bert
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Bert,

link werkt helaas niet op m'n telefoon, maar heb al wat reviews gevonden op Duitse fora en de 150 schijnt idd voor het wat grovere werk te zijn en de 140 meer voor het fijne werk. Voor mij is de 140 daarmee het best geschikt. Ik ga er ernstig over nadenken om mijn PS300 in te wisselen. Mocht het zover komen zal ik hier mijn bevindingen plaatsen.
 
D

DervishD

Guest
Ik ga er ernstig over nadenken om mijn PS300 in te wisselen.

Ik werk nu al weer een tijdje met de GST140 en ik kan alleen maar zeggen dat het een top ding is. Ik heb ook veel ervaring met de PS300 en de Bosch is gewoon beter. Als je kijkt naar de prijs kwaliteit verhouding dan is het op dit moment de beste machine op de markt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb nu een jaar of 2 de 4351FCT van Makita in mijn bezit. Een heerlijke zaag, zo goed als vibratie vrij, bere sterk en er is door de verplaatsbare zool zo goed als tegen de wand te zagen. Maar eerlijk is eerlijk, zo als hier ook al eerder aangehaald, is haaksheid niet zn sterkste punt, zeker niet met een extra lang blad er op.
 
D

DervishD

Guest
Ik heb dezelfde zaag van Makita gehad, de Bosch heeft deze vervangen. De Bosch is zonder twijfel de betere machine.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Mede gebaseerd op jullie positieve ervaringen, heb ik ook de Bosch GST 140 gekocht. En ik kan niet anders zeggen: jullie hebben gelijk, het is een prachtige machine. Krachtig, nauwkeurig, rechte zaagsnede, weinig trillingen en hij ligt goed in de hand. Bedankt voor jullie tip.
 
D

DervishD

Guest
Ik heb nog wel een tip voor je om de machine nog beter te maken. In het klemblokje van de zool zit die verende pen, als je die er uit haalt kun je de zool veel makkelijker onder een hoek zetten.

Die verende pen is in mijn ogen dan ook het enige nutteloze onderdeel aan de machine, voegt werkelijk niks toe en levert alleen maar irritatie op.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Bedankt voor de tip. Ik had al gemerkt dat het onder een hoek plaatsen heel moeizaam gaat. Ik ga het proberen zonder verende pen.
 
D

DervishD

Guest
Je hoeft de zool trouwens niet helemaal los te halen om dat pennetje te verwijderen. Gewoon een stuk los draaien en dan kun je het pennetje er met een tang uit halen.
 
D

DervishD

Guest
De GST 150 ie een wat simpelere versie. Zo heeft die bv geen dubbele rollers, geen verlichting en moet je de zool met een inbussleutel verstellen. De GST 140 heeft daar een hendel voor.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Is dat het enige of zijn er meerdere? Met de verlichting en het verstellen van de zool zal ik kunnen leven. Dubbel rollers is even een twijfelachtig puntje. Maar als ik kijk op de site van Bosch dan zie ik bij de 150 ook een filmpje staat waar hij een dikkere balk strak zaagt. Dus of die dubbele rollers er echt tot doen...
 
D

DervishD

Guest
Die dubbele rollers maken echt verschil. Je kunt daardoor veel strakker zagen. En wat betreft de verlichting, als je het eenmaal gewend bent wil je niet anders meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.