rood hout i.p.v. padoek

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
omdat het toch heel moeilijk blijkt om padoek zijn mooie oranje-rode kleur te laten behouden,
stel ik de vraag; is er een andere houtsoort die rood is en rood blijft?
ik heb wel eens met vers afri-kulu gewerkt maar dat wordt ook langzaamaan bruin.

groet
Jan
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Yep, dan is satine bloodwood wel een aanrader. Niet echt goedkoop maar erg mooi rood en behoudt zijn kleur redelijk goed.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik kom 2 namen tegen in het houtvademecum;
satinwood = muirapiranga met helderrood kernhout en
bloodwood = muninga met goudbruin kernhout
dus?
ik gebruik ook wel eens massaranduba = paardevleeshout.
ziet er ook spectaculair mooi uit maar verkleurt helaas ook.

groet
Jan
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
en volgens de afbeeldingen op internet is het precies andersom qua kleur.
dus eerst maar eens naar een handelaar toegaan en kijken.

Jan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Rood sandelhout? Eerlijk gezegd ken ik geen echt rode houtsoort die echt rood blijft (wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan...). Bubinga (bruinrood) is wel redelijk kleurecht, maar niet mooi felrood.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Muirapiranga(of bloodwood of satinewood...ach als het beestje maar een naam heeft) gebruik ik zelf voor detailwerk, mooi hout maar oei wat is het hard. Schijnt is de gitaarbouw wel veel gebruikt te worden
 

Pok

Nieuw lid
15 apr 2012
8
0
Zo fel gekleurd als Padoek zijn er maar weinig soorten.
Wellicht is Jatoba afgewerkt met Skylt lak een mogelijkheid. Skylt lak verkleurt van zichzelf niet donkerder en gaat de verkleuring van hout redelijk goed tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.