Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

rood hout i.p.v. padoek

omdat het toch heel moeilijk blijkt om padoek zijn mooie oranje-rode kleur te laten behouden,
    stel ik de vraag; is er een andere houtsoort die rood is en rood blijft?
    ik heb wel eens met vers afri-kulu gewerkt maar dat wordt ook langzaamaan bruin.

groet
    Jan

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Yep, dan is satine bloodwood wel een aanrader. Niet echt goedkoop maar erg mooi rood en behoudt zijn kleur redelijk goed.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

ik kom 2 namen tegen in het houtvademecum;
    satinwood = muirapiranga met helderrood kernhout en
    bloodwood = muninga met goudbruin kernhout
    dus?
    ik gebruik ook wel eens massaranduba = paardevleeshout.
    ziet er ook spectaculair mooi uit maar verkleurt helaas ook.

groet
    Jan

en volgens de afbeeldingen op internet is het precies andersom qua kleur.
    dus eerst maar eens naar een handelaar toegaan en kijken.

Jan

Rood sandelhout? Eerlijk gezegd ken ik geen echt rode houtsoort die echt rood blijft (wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan...). Bubinga (bruinrood) is wel redelijk kleurecht, maar niet mooi felrood.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Muirapiranga(of bloodwood of satinewood...ach als het beestje maar een naam heeft) gebruik ik zelf voor detailwerk, mooi hout maar oei wat is het hard. Schijnt is de gitaarbouw wel veel gebruikt te worden
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Zo fel gekleurd als Padoek zijn er maar weinig soorten.
    Wellicht is Jatoba afgewerkt met Skylt lak een mogelijkheid. Skylt lak verkleurt van zichzelf niet donkerder en gaat de verkleuring van hout redelijk goed tegen.

Pink ivory of red ivory is ook mooi. Ik zoek het zelf nog voor klein draaiwerk
    Pieter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Pink ivory of red ivory is ook mooi. Ik zoek het zelf nog voor klein draaiwerk
    Pieter
    Maar niet heel fel.

Cocobolo kan ook prachtig felrood of oranje zijn, en blijft dat langer dan padoek, maar wordt toch uiteindelijk ook gewoon donkerbruin...

Forum Rechten