Begin bij de basis, de werkbank

WR1944

Oud hout
Als de klemelementen strak in de gaten van het MDF passen heb je nagenoeg geen last van uitlubberen. Hoe groter het diameterverschil tussen gat en schacht, hoe kleiner het contactoppervlak bij het schranken en hoe groter de vlaktedruk en dus hoe groter de vervorming zal zijn. Na ruim twee jaar gebruik van de 20 mm gaten op de Festool MFT/3 heb ik nog geen schimmetje van uitlubberen gevonden. En het MDF is maar zo'n 20 mm dik. Maar het MDF van Festool is wel van een betere kwaliteit dan dat van de modale bouwmarkt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je zou de toplaag MDF ook alleen kunnen schroeven, dan hoef je alleen deze te vervangen indien nodig (of een keer omdraaien, maar dat kan nu ook).

Ik heb in m'n klushok een werktafel staan met een onbehandeld MDF-blad (800x800mm denk ik). In de loop der tijd komen er wel wat vlekken en kringen in, maar dat vind ik wel meevallen. Bij een grote tafel kan je dit ook accepteren, en gewoon wat sneller vervangen (zie boven).
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik heb dinsdag weer wat tijd gehad om aan de werkbank te werken. Een beetje jammer dat ik hier weinig tijd voor heb en ook nog eens goed moet plannen. Mijn vader was inmiddels ook enthousiast geworden over de werkbank en had hem zelfs de afgelopen week al even gebruikt. Hij had ook maar alvast het blad met licht verdunde witte lak behandeld en het is nu al wel een beetje beschermd. Water blijft er nu op liggen en trekt niet meteen in het mdf, wat mij betreft goed genoeg. Ook had hij alvast van een paar oude eiken planken die ik verzameld had alvast stroken gezaagd voor de randen van het blad en uit reststukken MDF had ie legplanken gezaagd voor het onderstel. Ik kon dus weer gelijk aan de slag en ben begonnen met de omlijsting van het werkblad. De eiken latten waren iets te kort voor de lengte van het werkblad, maar dit heb ik opgelost door hier 2 latten voor te gebruiken en deze middels een 45 graden verstek aan te laten sluiten. Het zit er nu mooi strak op en je ziet nauwelijks waar de latten in elkaar overgaan.

Voor de bankschroef moest ik een uitsparing overlaten in de rand omdat anders de gaten van de bankschroef voor de bouten niet in het blad vielen en te dicht op de rand zaten. Geen probleem eigenlijk, want nu kan ik de bek van de bankschroef gelijk laten vallen met de rest van de rand en kan ik ook gemakkelijker grotere dingen klemmen.

Hieronder de twee foto's die ik alsnog gemaakt heb. Ik was het tussendoor vergeten.

Wordt vervolgd.

IMG_0505.jpg IMG_0506.jpg
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Morgen wil ik verder gaan met mijn werkbank. Op het programma staat het bevestigen van de bankschroef en het boren van de gaten in het blad. Nou ben ik door mijn zoektocht naar benchdogs en hold down klemmen/bankhaken gaan twijfelen over de grootte van de gaten en welke dogs en haken aan te schaffen.

19mm is hetzelfde als het amerikaanse 3/4 inch systeem en hiervoor zijn aardig wat accessoires te vinden. Bij baptist en de rest van NL hebben ze met name veritas en in het buitenland zijn ook wel andere merken te krijgen. Maarrrrrrrr....... hoe groot moet ik mijn gaten boren voor gebruik met dogs en bankhaken/klemmen? Ergens op het forum heb ik gelezen dat de klemkracht oom in relatie staat tot de dikte van het blad en bij het gebruik van bankhaken ook de hoek waarin ie is gemaakt.
En boor ik mijn gaten precies 19mm of moeten ze 18mm zijn ivm een kleine speling?

Wie kan mij er meer over vertellen en hierover wellicht advies geven? Mijn oog was tijdens de zoektocht onder andere gevallen op 19mm benchdogs en de sjobergs holdfast klemmen bij oa Axminster. BVD
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.