Begin bij de basis, de werkbank

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
!@%$#^& s al de 2e keer dat ik dit stuk typ, doordat Chrome crasht.

De afgelopen jaren heb ik, bij gebrek aan een eigen werkplaats, veelvuldig geklust in de garage van mijn ouders. Mijn vader vindt dit niet zo erg en doet zelf goed mee, mijn moeder is er enigzins kritisch over. Met name het stof is een minder gewenste bijkomendheid.
Door de jaren heen is de garage, voor de nachtstalling van de auto, langzaam omgetoverd tot werkplaats. Er kwamen steeds meer en steeds grotere machines. Ook kreeg een en ander een vaste plek in de garage. Waaronder het werkblad/werkbank waaraan we werkten. Niets meer dan een plank op 2 schragen. Eerst werd deze nog iedere keer aan de kant geschoven, maar uiteindelijk wist deze zijn plaats in de garage te veroveren, pontificaal in het midden.


Op zich is er aan deze tafel goed te werken, zeker in combinatie met een stevige workmate, maar voor het echte hakwerk en schaven, ontbreekt toch wel een stevige werkbank.
Op het forum en op internet had ik al veel verschillende werkbanken gezien en iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. De ideale werkbank maak je jaren en is een proces van vermoedelijk vele jaren.


Omdat mijn moeder de werktafel inmiddels had geaccepteerd, moest de werkbank er nu toch maar komen. Na veel zoeken, peinzen en tekenen deze week maar begonnen aan de "Workbench in a weekend" welke in een FWW Magazine stond. Simpel doch effectief.


Mijn vereisten voor de werkbank waren:
- Stevig
- Zwaar
- Groot
- Niet te duur, zodat ik in een later stadium als ik een betere werkbank wil, deze nog op kan stoken
- En om mijn moeder tegemoet te komen, een werkbank die nog enigzins snel en simpel uit elkaar te halen is, mocht dit nodig zijn.


De timmermansbankschroef heb ik afgelopen week al voor een paar tientjes via marktplaats op de kop getikt.

De timmermans bankschroef, 23cm breed en 32 cm klembreedte, 16kg schoon aan de haak.
bankschroef 1.jpg bankschroef2.jpg

Gisterenochtend dan maar bij de bouwmarkt het hout gehaald. In het artikel gingen ze uit van esdoorn, ik gebruik vurenhout, dus ik heb overal wat dikkere balken gebruikt voor de zekerheid.

De poten en de verbindingsbalken op lengte gezaagd.
IMG_0488.jpg IMG_0489.jpg

De verbindingen netjes afgetekend en gemarkeerd.
IMG_0490.jpg

Binnen de lijntjes zagen!
IMG_0491.jpg IMG_0492.jpg

En hier het resultaat na wat beitelen
IMG_0493.jpg

De verbindingsbalken pasten precies, dus meteen gelijmd en met 2 schroeven vastgezet. Ze zijn mooi haaks en allemaal even hoog en breed.
IMG_0494.jpg IMG_0495.jpg
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Even passen.... en moet m12 bouten vastzetten.
IMG_0496.jpg IMG_0497.jpg

Uiteindelijk nog een ritje naar de bouwmarkt voor de MDF platen voor het blad. 3 platen van 18mm op elkaar gelijmd en geschroefd. Het blad heb ik met metalen hoekijzers aan de onderkant vastgezet.
Hieronder het resultaat.
IMG_0498.jpg

Nu alleen nog de bankschroef erop, deze komt rechtsvoor en de gaten boren voor de benchdogs.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ziet er netjes uit!
Die vrouwen hebben toch maar wat met ons te stellen. :D
Misschien moet je eens een keer vragen wat je voor haar kan maken, soms vereenvoudigt dat het acceptatieproces ;)
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er simpel en solide uit. Het belangrijkste is dat de bank in de lengterichting stabiel is. Mocht je nog een spoortje van beweging denken te voelen dan kan je altijd nog een diagonale schoor aanbrengen. Als je nog bergruimte wilt aanbrengen onder de bank kan je die schoor in het midden aanbrengen, anders is het simpeler te doen langs de de zijkanten.
Ik heb ook plannen voor een bank. De poten staan al klaar, 4"x4" (90x90mm) en de bankschroeven heb ik ook al aangeschaft. Eerst m'n spullen uit Holland een plaatsje geven, dan gaan we beginnen.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Bedankt voor alle reacties. Het blad is nog niet helemaal af, hier komt nog een rand van 2cm eiken omheen om de randen te beschermen.

Vooralsnog wil ik onderin nog wat bergruimte maken en ik voel (nog) geen beweging. Wellicht dat die beweging er nog in komt na wat gebruik. Ik denk dat ik onderin gewoon een plank of rooster (zodat het stof en zaagsel ertussendoor valt) maak en wellicht nog een los ladeblok. Dat ladeblok doe ik dan sowieso pas later, ik wil eerst de gaten voor de benchdogs boren. Een eventueel ladeblok mag niet in de weg zitten bij het gebruik van bijvoorbeeld bankhaken.

Wat zijn trouwens goede afstanden voor de gaten in het blad? De bankschroef komt dus aan de rechter zijkant vooraan, zodat ik de hele lengte van het blad kan gebruiken om te klemmen. Ik wil niet teveel gaten boren, maar wel genoeg en op een logische plaats. De rij die in het verlengde van de bankschroef komt, dacht ik op een afstand van ieder 25 cm te doen, zodat iedere lengte plank te klemmen is. De bankschroef kan straks ongeveer 30cm klemmen. Het blad is overigens als het klaar is 167x89cm groot.

De bek van de bankschroef is zo'n 23cm breed, deze wil ik nog bekleden met een niet al te harde houtsoort om werkstukken bij het klemmen niet te beschadigen. Ik wil de plankjes die ertegenaan komen iets breder maken dan de klem, om wat meer ruimte te hebben om te klemmen. Wat zou een acceptabele breedte van die plankjes zijn zonder dat deze teveel mee gaan geven bij het klemmen? Een en ander hangt natuurlijk ook af van de houtsoort en de dikte van de plankjes.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Begin bij de basis, de werkbank
!@%$#^& s al de 2e keer dat ik dit stuk typ, doordat Chrome crasht.


Ik kan je helaas geen advies in je project geven maar wel een tip om deze frustatie te voorkomen.:rolleyes:
Type je verhaal altijd vooraf in een tekstverwerker en kopieër daarna je tekst en e.v.t afbeeldingen op het forum.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Dit is inderdaad een solide en mooie werktafel!!
Ik heb zelf een vrij eenvoudige werktafel. De gaten heb ik vrijwel hetzelfde als die van de Walkro/Festool gehouden. Dus kort op elkaar, schat z'n 10 a 15 cm...

Ben benieuwd naar het eind resultaat.
 

WR1944

Oud hout
De afstand tussen de gaten dient in ieder geval kleiner te zijn dan de maximaal bruikbare opening van de bankschroef. Je moet voor jezelf een aanvaardbare afstand uitproberen. Als je 250 neemt moet je in het ongunstigste geval de bankschroef 250 mm verstellen. Met een kortere afstand hoef je minder lang de schroef te verstellen maar moet je iets meer gaten boren. Maar dat laatste doe je maar één keer. Ik neem aan dat je de bek met hout bekleedt. Dit gaat van je bruikbare opspanlengte af. Ook zal je een gat in dat hout moeten maken voor de bench dogs (pennen). Je kan kiezen voor één gat in de klem en één rij gaten. Maar ook voor twee of drie gaten in de klem. Probeer de klem niet te veel asymetrisch te belasten.
Festool heeft gaten van 20 mm op een steek van 96 mm (3 maal de standaardsteek van 32 mm).
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Een mooi (beeld)verhaal dat ik met extra belangstelling heb gevolgd mede omdat ik zelf bezig ben een (kleine) bank te bouwen met een blad van 4 cm MDF omrand met beukenhout. Dus op dit punt is er overeenkomst met de hier beschreven bank.
Maak je die 20 mm gaten vooor de bench dogs (zo heten ze toch?) zo in het MDF of lijm je om uitlubberen te voorkomen eerst hardhouten stukjes in? Maar misschien onderschat ik MDF; ik ben een beginner. Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe jij dat doet.

met groet
klaas0639
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
@wr1944 wat betreft die afstand van de gaten in verhouding tot de maximale opening van de bankschroef, had ik zelf ook beredeneerd, maar was er nog niet helemaal zeker van of het in de praktijk klopte. Ik weet ook nog niet hoe dik de bekleding wordt en wat de uiteindelijke opening wordt. Daarom had ik voor de zekerheid ook maar even gewacht met het boren van de gaten totdat de bankschroef erop zit. Ik denk dat 25cm afstand aardigin de buurt komt. Het aantal gaten in de klem ben ik ook nog niet over uit. Ik neig naar 2 stuks ivm met de 2 geleidingsstangen van de klem. Smalle planken kan ik wel met behulp van een hulphoutje inklemmen om de belasting op de schroefdraad en beide stangen gelijk te houden.
Een en ander hangt ook wel af van de breedte van de bek. De metalen bek is 23 cm breed, zou houten bekleding met een breedte van 33cm kunnen?

Verder het dubio, ronde of rechthoekige gaten in het Hout op de klem? Ronde gaten vergen wel een dikke bekleding, minimaal 35 mm bij 22mm gaten. Rechthoekige gaten hoef ik niet in het midden van het hout te zetten, zodat het houtndunner kan worden en de maximale opening zoveel mogelijk behouden blijft.

@klaas0639 ik boor de gaten gewoon in het mdf, ik verwacht niet dat het mdf heel veel zal uitlubberen, er zit bijna 55mm mdf en mocht het toch gebeuren, dan zijn de gaten alsnog uit te hakken en is er iets in te lijmen. Dit is echter wel een hele bewerkelijke operatie, war k vooralsnog tegenop zie. We zullen zien
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Hoe zal ik de bovenkant van het blad afwerken? Ik wil hier niet teveel aan doen, maar het wel enigzins beschermen, doch moet het stroef blijven. Als het massief hout zou zijn zou ik het afwerken met olie.
(jacht)lak is hard, maar wellicht te glad? Misschien gewoon 1 of 2 lagen witte alkydlak? Iemand een suggestie?
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Met het oog op water of andere vloeistoffen die mogelijk in het mdf trekken. Hij staat toch in de garage waar anderen (nu) nog gebruik van maken. Een emmer water of weet ik veel wat is zo op het blad gezet. het lijkt mij dus wel handig om er iets op te doen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben met hetzelfde bezig zoals ik al meldde en ik had eigenlijk al besloten de mdf niet te behandelen om zelfde reden die jij noemt: lak is te glad etc. Maar inderdaad je hebt een punt; als er water op komt is het vervelend. Olien dan maar? Tja welke olie en gaat dat niet vlekken? Ik zou het eerst proberen op een afvalstukje mdf en dan testen of het waterbestendig is geworden
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik denk dat ik het maar gewoon met witte alkydlak behandel en deze lak heel licht verdun, zodat ie wat in het mdf trekt. 1 of 2 lagen moeten genoeg zijn en zullen het oppervlak denk ik niet heel erg glad maken. Zo is het misschien toch enigzins beschermd.
Ik wil er ook niet teveel over dubben. Als ik 1 werkblad per jaar zou verslijten, zou me dit op jaarbasis ongeveer 30 euro kosten.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Persoonlijk koos ik voor opgeruwde hardboard, is altijd vlot te vervangen, mdf was waarschijnlijk nog beter geweest
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.