Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Imitatie bot (been)

Imitatie bot (been)

Ik ben op zoek naar wit imitatie bot zoals in been/beenderen. Dit wordt voor inlegwerk en mesheften gebruikt. In Amerika staat het ook wel bekend onder de merknaam Micarta. Hier in Nederland kon ik het nergens krijgen bij kunststofbedrijven.
    Heeft iemand een suggestie of adres? Alvast hartelijk dank voor de hulp.

Groeten,

Simon

Re: Imitatie bot (been)

Simon,

Dick in Duitsland heeft het.

Komen veel houtbewerkers graag!

http://www.dick.biz/dick/product/800348/detail.jsf

Als je het echt sjiek wilt doen kan het ook met ivoor.

http://www.craftsupplies.nl/index.ph...4aad3ca85341ee

Athanor
    Guest

Dat zou ik niet aanbevelen. Voor ivoor worden de zeldzamer wordende olifanten afgeslacht, waar elke weldenkende burger volgens mij bezwaar tegen zou moeten hebben. Door ivoor te kopen blijf je de behoefte daaraan in stand houden en ben je medeverantwoordelijk voor het uitsterven van deze prachtige wezens! NIET DOEN DUS!

Hemski wees al op goede alternatieven.

Groet van Fons

Hallo Schrijnwerker,
    Bedankt voor je link. Dat is inderdaad wel heel sjiek! Dat lijkt me nog eens een mooi project voor mezelf.

Fons, je hebt inderdaad gelijk over het ivoor. Maar toch weerleg ik het een beetje. Ik ben in Kenya geweest en daar zijn teveel olifanten, mede door de invloed van de mens natuurlijk. Ze mogen ze niet gejaagd worden omdat ze zijn beschermd, terwijl er op sommige plekken ontzettende bodemerosie optreed. Ze vreten alles weg. En ik geloof niet in de medicinale krachten van het spul

Groeten,

Simon

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simonlongbow
    Ik ben op zoek naar wit imitatie bot zoals in been/beenderen. Dit wordt voor inlegwerk en mesheften gebruikt.
    Waarom niet je mergpijpje uit de soep schoongekookt met chloorwater?
    Of bij een slager vragen om een stuk runderbot?
    Daarna zagen, boren, vijlen, raspen, wrikken, schuren en polijsten. Het werkt prachtig!
    Ik verwerk het al jaren, voor siervoorwerpen, knopen, inlegwerk, sierraden e.d.
    Weet je wat, ik doe er nog een paar fotootjes bij. Waarom zou je kunststof kopen, da's ook maar nep.
    Met het stukje gereedschap dat ik maakte voor het maken van de cirkelvormige versieringen op het hangertje (bijgaande foto), maakte de romeinen kledingknopen.

Attached files

Hele gave tip en mooie voorbeelden, bedankt Tjeerd!

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Hele gave tip en mooie voorbeelden, bedankt Tjeerd!
    jaap
    Wat ik mij de afgelopen dagen bedacht? Als je in stijl wilt blijven als houtbewerker moet je eigenlijk geen been gebruiken mar een harde witte houtsoort. Wat dacht je van hulsthout?
    Zie foto van het engelkaartdoosje (combinatie van afrormosia met hulst inleg).

Attached files

Forum Rechten