Even voorstellen:

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met houtdraaien, omdat ik het bijzonder fascinerend vind. Ik heb eerst door heel veel op internet rond te kijken de fijne kneepjes van de technieken bestudeerd.
Inmiddels heb ik ook een website, daar kan je even een kijkje nemen om een indruk te krijgen. Ik zal, als ik daar tijd voor heb, ook wat foto's op deze website plaatsen.

Ik hoop dat deze website een mijlpaal wordt voor houtbewerkers.
Ik wens iedereen veel plezier in het houtbewerken.

Hier vindt je mijn website:

http://woodarts4u.com

Groeten,
Fred
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Fred*, geweldige mooie spullen op je site. Ben je full-time 2 jaar bezig geweest met houtdraaien?? Ik ben niet in het bezit van een houtdraaibank (wel een metaaldraaibank, een kleine Schaublin) maar je zou er haast een aan gaan schaffen. Wat heb je zelf voor draaibank en deed je al iets met hout voor je met houtdraaien begon?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Fred,

Ik heb me eerlijk gezegd nooit zo verdiept in het houtdraaien, maar dit is écht kunst! geweldig!
Kun je ook foto's plaatsen van het maak-proces?

Leuk trouwens om hier ook professionals aan te treffen.

gr, Wim
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Fred, welkom. Ja, jij maakt heel mooi werk. Er gaat naar mijn gevoel nogal eens een soort van stilte uit waarin het hout begint te spreken. Ik moet overigens zeggen dat het me opvalt dat ook de kwaliteit van de fotoos op je website buitengewoon goed zijn. Ik schrijf dus ....buitengewoon.... goed. Ik hoop in de toekomst meer te kunnen zien van je draai en fotowerk.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Dank voor jullie hartverwarmende reacties!
Ik ben niet full-time met houtdraaien bezig, hoewel het behoorlijk verslavend is. Mijn eerste houtdraaibank was een Wivamac, maar deze beviel me niet zo goed, de hoofdas was niet recht (schroefdraad uit het midden..) en de lagering liet ook te wensen over. Nu staat er een Stubby 750 waar ik nog de frequentieregelaar en het bedieningskastje aan moet bouwen voordat deze machine in gebruik genomen wordt. Die 750 is wel een heel bijzondere houtdraaibank met een draaibaar bed:
http://stubbylatheusa.com/cgi-bin/index.py
Voor ik met houtdraaien begon was ik al met hout bezig, maar houtdraaien, en wat daaruit voortkomt, vind ik echt te gek!
Dun draaien is niet gevaarlijker dan minder dun draaien, hoewel het wel eens een keer fout kan gaan, maar dat gebeurt met gewoon draaien ook wel eens. Als het goed is, sta je uit ge weg die de wegvliegende stukken hout kunnen gaan, veiligheid voorop! Het is allemaal een kwestie van techniek, vaak leren we dat met vallen en opstaan.
Als ik weer wat meer tijd heb, zal ik ook eens wat foto's plaatsen van het maakproces.
Nogmaals dank, ook voor de complimenten!

Turn to safety.
Fred.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ik heb even op je website rondgesnuffeld en dat zag er top uit.
ik vind draaiwerk met slaap helemaal top (waarom ik daar zelf nooit wat mee heb gedaan?????)
Ik heb vroeger zelf ook het een en tander gedraaid, het zat in het pakket bij mijn opleiding
maar toen ik begon als meubelmaker had ik weinig vraag naar draaiwerk, ik kon van iemand een draaibankje overnemen voor een habbekrats, en veel meer was het ook niet waard, het was een huvema geloof ik (lach niet joh!!!) ooit wel eens een paar tafels gemaakt met gedraaide poten
maar ik kon diezelfde poten voor een paar tientjes ergens laten draaien op een compie gestuurde machine
waar het op neer komt ik ben gestopt met zelf draaien om dat er voor mij commercieel niks in te halen viel en om er als hobby mee door te gaan ging niet in verband met te weinig tijd.
Ik kan me toch wel uit leven met een paar planken en een stukje fantasie, het is wel werk dat ik zeer bewonder als het goed wordt gedaan en wat ik hier op het forum zie van de draaiers (alletwee) ziet er erg goed uit!!

Ga zo door,

grts, Houtmannetje
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Dank voor je complimenten!
Ook dank voor het plaatje, je heb echt een unieke stijl en steeds weer verrassende vormen. Direct weer genieten en inspirerend!
Ik ben momenteel bezig met voorbereidingen voor groter draaiwerk, tot zo'n 75 cm diameter. Dat is weer een uitdaging op zich: er draaien dan heel wat kilo's hout met redelijke snelheid rond en daar steek je dan een beitel in....Dan wil je wel weten wat je doet uiteraard. Daarom ben ik ook met kleine dingen begonnen, dan zijn de gevolgen als je een fout maakt nog te overzien. Ach, het is uiteindelijk allemaal een kwestie van toepassen van de juiste techniek. Bij houtdraaien is het leuke dat er steeds nieuwe technieken en gereedschappen worden ontwikkeld, meestal door houtdraaiers, wat werkt blijft en wordt overgenomen door andere houtdraaiers. Deze voortgaande ontwikkeling is een aspect dat het voor mij extra leuk maakt.

enne, ga ook zo door!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.