slijpmachine toerenregelaar

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Zoals wellicht de meesten heb ik ook een werkbankslijpmachine die 2900 toeren per minuut draait. Eigenlijk veel te snel voor het meeste staal.
Voor mijn houtdraaibeitels wil ik eigenlijk iets wat langzamer draait. Een Creusen, Tormek of cloon daarvan kan ik helaas niet betalen (werkeloos!).
Weet iemand hoe aan een regelaar te komen of bouwtekening om zoiets te maken en die ook nog eens betaalbaar is?
Zou een lichtdimmer kunnen werken?
Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Pieter
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Een standaard lichtdimmer gaat inderdaad niet werken. Een motor is een teveel aan inductieve belasting. Nu zijn er wel dimmers met toerentalregeling voor fans/motoren. De link die kiefw geeft laat een busch jaeger zien. Eenzelfde staat momenteel toevallig ook op Marktplaats. (zoek op "Dimmer met toerental regeling")
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Pieter,
Ik zou eerder mijn beitels op een sneldraaier leren slijpen in jouw plaats.
Als je die steen traag laat draaien kan je nog steeds je beitels verbranden hoor, bij de meeste traagdraaiers draait de steen ook nog eens in water.

Heb je geen oude beitel liggen om mee te oefenen?

Het belangrijkste is dat je heel vaak koelt, en je beitel niet te hard tegen de steen drukt.

Ik leg mijn duim altijd heel dicht bij de plaats waar ik slijp, en zo voel je het staal langzaam opwarmen.
Het moet echt een gewoonte worden om heel vaak te koelen.

Ik geef toe dat ik ooit wel eens een beitel licht verbrandde, maar da's de laatste 15 jaar toch niet meer gebeurd;-).

Anders hebben ze bij de doe het zelf zaak wel een combisteentje staan van een snel- en een traagdraaier, voor rond de 30€ is dat reeds te vinden.
(soms goedkoper als je op 2ehandssites kijkt)

Succes ermee!!

Steven
 
A

Athanor

Guest
Kijk ook eens op veilingsites daar staan voor creusen machine's voor weinig.

Ik heb die regelmatig gevolgd, maar dat zijn altijd de snel draaiende machines, dus beantwoordt niet direct aan zijn behoefte, Wim. Overigens koop je dan wel een merkmachine voor een schappelijke prijs natuurlijk.

Fons
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Pieter,
Ik zou eerder mijn beitels op een sneldraaier leren slijpen in jouw plaats.
Als je die steen traag laat draaien kan je nog steeds je beitels verbranden hoor, bij de meeste traagdraaiers draait de steen ook nog eens in water.

Heb je geen oude beitel liggen om mee te oefenen?

Het belangrijkste is dat je heel vaak koelt, en je beitel niet te hard tegen de steen drukt.

Ik leg mijn duim altijd heel dicht bij de plaats waar ik slijp, en zo voel je het staal langzaam opwarmen.
Het moet echt een gewoonte worden om heel vaak te koelen.

Ik geef toe dat ik ooit wel eens een beitel licht verbrandde, maar da's de laatste 15 jaar toch niet meer gebeurd;-).

Anders hebben ze bij de doe het zelf zaak wel een combisteentje staan van een snel- en een traagdraaier, voor rond de 30€ is dat reeds te vinden.
(soms goedkoper als je op 2ehandssites kijkt)

Succes ermee!!

Steven

Hoe kan je het beste de beitel koelen? Ik neem aan dat het niet verstandig is om te koelen in een bakje water ofzo?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, dat is precies de manier!
Gewoon een bakje water naast de slijpsteen, en heel vaak de eerste paar cm van de beitel onderdompelen.
Als je een heleboel beitels na mekaar slijpt is het goed om het water eens te verversen, het wordt namelijk warm, en dan moet je nog vaker koelen;-).
Ik heb me door de jaren een heleboel (tweedehands) beitels aangeschaft, omdat ik niet zo graag tussendoor slijp of wet. Zo heb ik altijd 'verse' beitels bij de hand.
Wanneer er te weinig scherpe beitels over zijn slijp ik ze weer allemaal. Zo verlies je minst tijd denk ik.

Eens je de techniek onder de knie hebt kan je goedkoop en snel je gereedschap onderhouden.

Na het slijpen altijd je beitel afdrogen.
Ik wet op oliestenen, en over het algemeen wet ik onmiddellijk na het slijpen.
Na het wetten ligt er dus een laagje olie op de beitel, zo is ie meteen beschermd.

Groeten en succes ermee!
Steven
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een mogelijk alternatief is een kleine band- en schijfschuurmachine het draait trager door zijn kleine diameter, koeler door een groot oppervlak en de hoeken zijn meer voorspelbaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen. Dit is wat dit forum zo waardevol maakt.
Ik heb de regelaar van Marktplaats gekocht en hoop 'm een dezer dagen binnen te krijgen.
Ik zag dat hij tot 2,5A aan kan, dus mogelijk ook geschikt voor m'n draaibankje (Woodfast).
Als ik hem geinstalleerd heb bericht ik jullie wel weer.
Pieter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.