Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Natslijpmachine

Natslijpmachine

Ik ben dus op zoek naar een natslijpmachine voor het grove werk aan mijn (schaaf)beitels. Het slijpen zelf doe ik met japanse waterstenen.
    Nu zou ik heel graag een tormek T3 hebben, maar ik vind ze wat te duur. Weet iemand een andere goede natslijpmachine die enkel maar dit grove werk (hoek beitels) moet aankunnen?

Re: Natslijpmachine

Wat dacht je van deze:

http://cgi.ebay.de/NassSchleifer-und-Sc ... 7C294%3A50[/color]

zeker niet duur. Je moet wel zelf een steun maken, maar met een beetje creatieviteit is dat zo geregeld.

Ik heb de Tormek maar vind het vervelend dat je altijd "rond" slijpt omdat je op de zijkant van de steen slijpt. Dan vind ik deze waar je op de boven of onderkant slijpt mooier.
    Wellicht zelf bouwen, de stenen zijn los te koop
    http://www.dick.biz/dick/product/716020/detail.jsf

Die van 45W is toch iets te klein. Ik vrees dat de schijf zou stoppen wanneer ik er een beitel tegenaan zou duwen.

Die japanse natslijpmachine van dick heb ik inderdaad ook al zien staan. Ziet er heel mooi uit, maar ook niet goedkoop.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kjelt
    Ik heb de Tormek maar vind het vervelend dat je altijd "rond" slijpt omdat je op de zijkant van de steen slijpt. Dan vind ik deze waar je op de boven of onderkant slijpt mooier.
    Wellicht zelf bouwen, de stenen zijn los te koop
    http://www.dick.biz/dick/product/716020/detail.jsf
    Jet verkoopt voor hun natslijpmachine een zogenaamde "side wheel grinding jig" (artikelnummer 708027) waarmee je in combinatie met de "tool rest" (artikelnummer 708034) op het vlakke deel van de schijf kan slijpen (ik zou dit zelf de "zijkant", noemen, maar dus die kant die haaks staat op wat jij de zijkant noemt )). Aangezien je de tormek al hebt is dit misschien interessant. (het is dus een extra stang, die haaks op de standaard stang gemonteerd wordt)

(Ik was aan het zoeken op de tormek site voor hun versie, maar blijkbaar hebben ze die niet in hun assortiment; de tool rest wel.) maar de "jigs" zijn uitwisselbaar tussen de jet en de tormek; behalve de "diamant truing jig" met de draaiknoppen (vanwege de afstand van de verticale stangetjes tot de schijf). (Ik heb bijvoorbeeld zelf die beitelhouder voor de nieuwe tormek gekocht als accesoire voor mijn Jet machine.

Hoewel ik dat spul zelf wel heb, heb ik het nog niet uitgeprobeerd, jet omschrijft zelf dat het eigenlijke doel is om "card scrapers" te slijpen.
    Ik heb persoonlijk geen bezwaar tegen het rondslijpen; omdat ik dan op het werk makkelijk uit de hand kan wetten indien nodig.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

On topic: op Amerikaanse fora zijn de meesten nogal enthousiast over de worksharp: link

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frank-Jan
    On topic: op Amerikaanse fora zijn de meesten nogal enthousiast over de worksharp: link
    Weet iemand de prijzen van deze?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Ik heb net wat verder gekeken op de link hierboven, en kwam bij deze folder Er staan 2 modellen op pagina 3, de prijzen zijn hier wel flink hoger dan in Amerika (zoals met zowat elk gereedschap) 199 ex BTW voor het 2000 model (dat blijkbaar geen instelbare slijphoek heeft, maar alleen 25°; en 279 ex BTW voor het 3000 model.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Volgens mij het goedkoopst (?) bij:

http://www.ijzerwinkel.com/index.php?pa ... 1&Itemid=1

Ed

Jet verkoopt voor hun natslijpmachine een zogenaamde "side wheel grinding jig" (artikelnummer 708027)
    Bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken, uit de hand gaat het ook wel aardig aangezien de toerentallen laag liggen

On topic: op Amerikaanse fora zijn de meesten nogal enthousiast over de worksharp:
    Gezien het topic, zijn dit wel natte slijpmachines?

Forum Rechten