Plaatsing vensterbank

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De tweede vensterbank is een wat grotere uitdaging. Bij het weghakken van de oude tegels kwam nu ook de lijmlaag mee. Waar ik mee bleef zitten was een aflopende muur. Dit moest ik dus eerst vlak maken. Ik kreeg de tip om hiervoor zandcement te gebruiken. Dit heb ik gedaan (zie foto), maar helaas. Vanmiddag heb ik de vensterbank tegen beter weten in vastgelijmd. Wat ik al vermoedde is waarheid gebleken. De vensterbank zit dan wel vast aan het zandcement, maar het zandcement niet aan het beton. Als ik een beetje kracht zet, trek ik het geheel los.

Tips zijn zeker welkom. Ik ben nu van mening om tegellijm te gebruiken als opvulmiddel omdat dit wel aan beton hecht. Vervolgens zou ik dan de vensterbank weer kunnen lijmen aan deze laag. Wie o wie schopt mij de goede richting in :)

Bijvoorbaat dank.

IMAG0740.jpg
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Hallo,

Als je het beton goed schoon maakt en met een "papje" cement en water voorstrijkt zal het normaal gesproken wel hechten.
Zo deden we dat eerder in de bouw.

gr. Gert
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Gisteren kwam een buurman even kijken en hij had het ook over aan-/inbranden. Hij heeft zijn eigen vensterbanken gewoon met PUR vastgezet en volgens hem zit het goed vast. De brandmethode is mij totaal onbekend dus ik weet niet of ik me daar aan moet wagen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik ben geen bouwvakker of metselaar maar weet wel zeker dat het aanbranden of inwassen heet.
En dat het zo gebeurt in de bouw of verbouwing, als je het helemaal zeker wilt weten vraag het dan aan een vakman.

hier een stukje van het internet: AANBRANDEN:
Ook: inwassen. Aanbranden is het aanbrengen van een mengsel van pure cement en water op een natgemaakte vloer of muur, met als doel de hechting met de specie die op de vloer of muur moet komen te verbeteren.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Stel dat ik toch voor het "aanbranden" ga, heb ik dan nog uberhaupt zandcement nodig? Kan ik het geheel niet gewoon met dat papje opvullen zodat ik daarna de vensterbank daarop lijm met polymax?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als de laag niet te dik is kun je de vensterbank het best gewoon in de tegelijm zetten (poederlijm). Met een cementpapje kun je niet uitvullen. Er zijn zoveel mogelijkheden, met pur kan, met cement, ook kun je de vensterbank wel rechtstreeks in de cement plaatsen, ook even aanbranden. O nee het gaat om een houten vensterbank? Je wilt eerst uitvullen en dan de vensterbank erop kitten.
Aan branden en dan zandcement kan, uitvullen met een dikke laag tegellijm kan, voorstrijken met voorstrijk voor niet-zuigende ondergronden en dan op hoogte maken met pleistergips kan ook, mogelijkheden te over als je het maar op de goede manier doet.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor de tips. Ik heb nu naast mij staan een fles PUR en een doos cement van Beamix (hou de opties nog open). Kan iemand mijn volgende stappenplan beoordelen?

Stappenplan op basis van het "aanbranden" en zandcement:

1) Een latje monteren voor bepalen hoogte en tegenhouden van de specie (zoals in laatste foto)
2) papje maken van het cement en een dun laagje op de betonnenmuur smeren
3) direct daarna (terwijl papje nog nat is) de zandcement laag opbrengen en op de juiste hoogte brengen
4) wachten wachten en wachten (paar dagen, week??) en regelmatig tijdens het drogen de laag bevochtigen
5) Polymax op de harde laag spuiten en vensterbank monteren

Dank alvast.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
prima, maar je hoeft de cementlaag geen dagen nat te houden, cementpap maak je met klare cement?
als je vanmiddag nog klaar wilt zijn dan doe je het met pur:)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb Beamix 800 Cement gekocht. Hier staat zelfs het aanbranden beschreven, door 1 deel cement met 1 deel water (50/50 dus). Is dat klare cement te noemen?

En wat betreft snel klaar zijn, ja heb nu een hele week verspild maar ik probeer altijd voor de "duurzaamste" oplossing te gaan. Dus een paar dagen later klaar is niet zo erg. Het PUR verhaal vind ik zo'n quick en dirty oplossing en daar ben ik nou eenmaal niet echt van. Ik zou een slechte bouwvakker zijn :)

Dus mouwen opstropen en aan het werk. Oh nee eerst even een kopje koffie drinken.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zo job is done. Voorbereiden en schoonmaken duurt langer dan de daad zelf (lijk wel sex :)). Nu maar hopen dat het goed komt.

Nog bedankt voor de aanbrand tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.