Plaatsing vensterbank

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een drietal vensterbanken voor in de slaapkamers. Dit ter vervanging van "niet zo hele mooie" tegels. Ik ben nu 1 vensterbank aan het aflakken en daarna mag ie geplaatst worden. Hier gaat mijn vraag dan ook over. De vensterbank valt achter en opzij in een sponning maar ik wil het ook aan de onderkant vastlijmen met bijvoorbeeld montagekit. Helaas is het geen vlak oppervlakte dus enig opvulling is nodig. De bijgevoegde foto's maken hopelijk meer duidelijk.

Tips en goeie ideeen zijn welkom.

Groet,

Michael

IMAG0728.jpgIMAG0727.jpgIMAG0726.jpgIMAG0730.jpg
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
kelfort power-tec of den braven high tack.. is hetzelfde product, ander merk, andere prijs.. heel dik spul... paar klodders op de stenen, vensterbank plaatsen, dan waterpas kloppen.
Dagje laten uitharden.
vervolgens rand afkitten met polymeren kit, zoals MAX of van bison, kelfort, den braven of iets dergelijks.. polymeren kit is feitelijk een overschilderbare lijm, die nat goed af te messen is..

montage kit vind ik echt knudde spul.. wordt bokhard, is niet flexibel en heeft altijd van die wazige droogtijden en verwerking is met 2 kanten lijmen, monteren, terughalen, plaatsen.. pff gedoe..
 
Laatst bewerkt:

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
De Bison 2k-expert vind ik behoorlijk aan de prijs. Het moet ook redelijk vullend zijn, want de raakvlakken zijn beperkt. Wellicht moet ik het eerst vlak smeren met een soort mortel ofzo, maar liever niet. Het hoeft denk ik ook niet zo heel vast te zitten.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Hallo,
Wat je ook kunt doen is de vensterbank met wigjes waterpas maken en er dan pur schuim tussen spuiten.

ge. Gert
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb ook aan pur schuim gedacht, maar dat heeft volgens mij geen lijmwerking. Meer op basis van uitzetten en daardoor klemmend.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Klopt, volgens het oud brabantse gezegde: "As ge 't nie mir wit: pur of kit!"
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met pur een vensterbank plaatsen wil prima, als je er maar voor zorgt dat je de vensterbank goed "afstut" zodat de pur hem niet omhoog of rond drukt.
Dwz een recht balkje op de vensterbank en afklemmen met latten boven tegen de kantelaaf aan. Muur goed schoon en een beetje vochtig maken voor een goede hechting.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou ook als eerste aan een purschuim denken. PUR heeft weliswaar geen hele hoge hechting, maar als ik dit zo zie is de passing en opsluiting voldoende om de vensterbank op basis van de hechting en mechanische werking van het purschuim te monteren. Maar wie ben ik - iig geen timmerman of klusjesman...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het genoemde gezegde geeft het al aan: PUR is voor prutsers. Mij lijkt een lijmkit uitstekend voor deze toepassing.

Zelf zet ik eerst een watervast multiplex op de vensterbank als basis voor de afwerking. Die basislaag kan precies recht en gewoon met slagpluggen gemonteerd worden.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik zou gewoon TEC7 gebruiken.
Is een super montagelijm die holtes probleemloos opvult en oersterk is.
Enkele grote dotten hier en daar, laten drogen en achteraf de naad dichtkitten.

Wel natuurlijk zorgen voor een stofvrije ondergrond.

Groeten en succes!
Steven
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
de kit merken vliegen over het forum,of het nou bison polymax ,tec7,of kelfort enz enz is,het moet een kit zijn op basis van MS Polymeer.
al wil PUR ook prima.
en je weet het , is het shit dan gebruik je kit is het te ruim dan maar schuim.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je ondergrond redelijk vlak is en de hoogte aardig goed is lijmkit het makkelijkst en snelst. Als je een oneffen ondergrond hebt, die te laag ligt kan het prima met pur, goed toegepast prima spul. Met de stelling dat pur alleen maar voor knooiers is ben ik het oneens, al vind ik ook dat het niet gebruikt hoort te worden als allround probleemprobleem oplosser, maar als een bouwmateriaal met specifieke eigenschappen.
Geplastificeerde vensterbanken heb ik ook wel bevestigd met (pasta)tegelijm, dunne laag op vlakke ondergrond, maar voor houten vensterbanken (meer werking?) lijkt me dat niet optimaal.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
gewoon de steen een beetje vochtig maken de vensterbank ook een beetje klem zetten en dan een beetje pur er tussen spuiten en de vensterbank zit muur vast en is uitgevuld
pur lijmt echt wel alleen moet de ondergrond een beetje vochtig zijn .
gewone montage kit vind ik niet super wel de lijm kitten met ms polymeer maar deze vullen niet uit en pur wel .
gr leroy
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Bedankt voor alle reakties. Ik heb de diverse mogelijkheden bekeken en ik ga het proberen met polymax (heb ik nog liggen).
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Het is gelukt. De vensterbank zit goed vast met de polymax. Ter afsluiting van deze thread een foto van het eindresultaat. Nog 2 te gaan :)

IMAG0733.jpg
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Lees het antwoord van RvB nog maar eens, hij haalt me de woorden uit de mond (hoewel de officiele benaming "Zwaluw High Tack" is ipv "den braven ..."). De door hem genoemde lijmen zijn supersterk, hebben vullend vermogen en zijn blijvend elastisch. Ik zou in dit geval nooit met PUR-schuim gaan lopen kliederen.

Edit: :eek: ik had de draad verder moeten lezen alvorens te reageren (had niet gezien dat hij al uit twee bladzijden bestond).

Nog een edit: ziet er inderdaad netjes uit!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.