Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Plaatsing vensterbank

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een drietal vensterbanken voor in de slaapkamers. Dit ter vervanging van "niet zo hele mooie" tegels. Ik ben nu 1 vensterbank aan het aflakken en daarna mag ie geplaatst worden. Hier gaat mijn vraag dan ook over. De vensterbank valt achter en opzij in een sponning maar ik wil het ook aan de onderkant vastlijmen met bijvoorbeeld montagekit. Helaas is het geen vlak oppervlakte dus enig opvulling is nodig. De bijgevoegde foto's maken hopelijk meer duidelijk.

Tips en goeie ideeen zijn welkom.

Groet,

Michael

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG0728.jpg
Bekeken:   364
Grootte:   62,9 KB
ID:        2051Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG0727.jpg
Grootte:   71,1 KB
ID:        2050Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG0726.jpg
Bekeken:   365
Grootte:   69,1 KB
ID:        2049Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMAG0730.jpg
Grootte:   46,0 KB
ID:        2052

Volgens de Bison lijm- en kitadviseur moet je dit hebben: http://www.bison.nl/nl-nl/producten/...ijm-2k-expert/

kelfort power-tec of den braven high tack.. is hetzelfde product, ander merk, andere prijs.. heel dik spul... paar klodders op de stenen, vensterbank plaatsen, dan waterpas kloppen.
    Dagje laten uitharden.
    vervolgens rand afkitten met polymeren kit, zoals MAX of van bison, kelfort, den braven of iets dergelijks.. polymeren kit is feitelijk een overschilderbare lijm, die nat goed af te messen is..

montage kit vind ik echt knudde spul.. wordt bokhard, is niet flexibel en heeft altijd van die wazige droogtijden en verwerking is met 2 kanten lijmen, monteren, terughalen, plaatsen.. pff gedoe..
    Laatst gewijzigd door RvB; 26-10-12 om 12:36.

De Bison 2k-expert vind ik behoorlijk aan de prijs. Het moet ook redelijk vullend zijn, want de raakvlakken zijn beperkt. Wellicht moet ik het eerst vlak smeren met een soort mortel ofzo, maar liever niet. Het hoeft denk ik ook niet zo heel vast te zitten.

Hallo,
    Wat je ook kunt doen is de vensterbank met wigjes waterpas maken en er dan pur schuim tussen spuiten.

ge. Gert

Ik heb ook aan pur schuim gedacht, maar dat heeft volgens mij geen lijmwerking. Meer op basis van uitzetten en daardoor klemmend.

Klopt, volgens het oud brabantse gezegde: "As ge 't nie mir wit: pur of kit!"

Met pur een vensterbank plaatsen wil prima, als je er maar voor zorgt dat je de vensterbank goed "afstut" zodat de pur hem niet omhoog of rond drukt.
    Dwz een recht balkje op de vensterbank en afklemmen met latten boven tegen de kantelaaf aan. Muur goed schoon en een beetje vochtig maken voor een goede hechting.

Ik zou ook als eerste aan een purschuim denken. PUR heeft weliswaar geen hele hoge hechting, maar als ik dit zo zie is de passing en opsluiting voldoende om de vensterbank op basis van de hechting en mechanische werking van het purschuim te monteren. Maar wie ben ik - iig geen timmerman of klusjesman...

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Het genoemde gezegde geeft het al aan: PUR is voor prutsers. Mij lijkt een lijmkit uitstekend voor deze toepassing.

Zelf zet ik eerst een watervast multiplex op de vensterbank als basis voor de afwerking. Die basislaag kan precies recht en gewoon met slagpluggen gemonteerd worden.

Forum Rechten