Kleine stofafzuiging (alleszuiger).

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Kleine stofafzuiging (alleszuiger).

Ik ben op zoek naar een kleine mobiele stofafzuiger. Liefst een alles zuiger, dus ook voo water.
Nu is daarin erg veel verkrijgbaar. Maar wat maakt een bepaald merk/type zou zo goed?
Een klein vergelijk.
Karcher A2534PT.
- Vacuum 220mBar
- 4500L/min
- Tank 25L
- 160 euro.

Protool VCP 170 E Bouw
- Vacuum 200mBar
- 3000L/min
- Tank 17L
- 260 euro

Protool VCP 260 E-L
- Vacuum 230mBar
- 3600L/min
- Tank 27L
- 380 euro.

Kijk ik alleen naar de specificaties dan zou de Karcher het beste moeten zijn. Wat maakt de Protool beter?
Ik zal hem overigens niet super veel gebruiken. 4-6x per maand, maar wil wel iets kopen waar ik later geen spijt van krijg. Maar de prijs speelt wel mee natuurlijk.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb de Protool.
Hij is vrij stil, stabiel, heeft een auto stand voor aan te sluiten machines, 2 slangen en een blaasmogelijkheid.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Hubert. zei:
Ik heb de Protool.
Hij is vrij stil, stabiel, heeft een auto stand voor aan te sluiten machines, 2 slangen en een blaasmogelijkheid.

Wat heb je aan 2 slangen?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Kan je die ook gelijktijdig gebruiken of is het of de een of de ander?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ok, maar dan zie ik daar niet echt het voordeel van. Volgens mij zou ik dan altijd de grote slang gebruiken aangezien daarin een grotere luchtstroom mogelijk is.

Buitenom de genoemde extra opties van de protool, waarom zou de protool een betere keus zijn t.o.v. de karcher bij niet al te veel gebruik?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
marco zei:
Ok, maar dan zie ik daar niet echt het voordeel van. Volgens mij zou ik dan altijd de grote slang gebruiken aangezien daarin een grotere luchtstroom mogelijk is.

Buitenom de genoemde extra opties van de protool, waarom zou de protool een betere keus zijn t.o.v. de karcher bij niet al te veel gebruik?


je luchtsnelheid wordt lager naarmate de slang groter wordt ;)
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ja, klopt je hebt gelijk. Tenzij de slang zo dun is dat de motor van de zuiger het niet aan kan.
Maar wat is dan het voordeel van een dikkere slang? Je hebt het over een stang waaraan je slang zit?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
marco zei:
Ja, klopt je hebt gelijk. Tenzij de slang zo dun is dat de motor van de zuiger het niet aan kan.
Maar wat is dan het voordeel van een dikkere slang? Je hebt het over een stang waaraan je slang zit?

voor de stofzuigerstang ;)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Bij mijn Hitachi zitten ook twee slangen. De dunnere heeft een snellere luchtstroom, maar heeft als nadeel dat hij sneller verstopt zit. Dit is wel eens het geval bij bewerkingen waar grote spaanders bij vrijkomen zoals bv elektrisch schaven of bepaalde freesbewerkingen. Zagen of schuren is geen enkel probleem met een dunne slang. Bovendien is de dunne slang flexibeler en bijna twee keer zo lang en is de dikkere bedoeld voor de stangen en de bijbehorende mondstukken. Net zoals de philips of miele van moeder de vrouw.

Ed
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Inderdaad is de luchtstroom sneller bij een dunnere slang (27/36mm) wat als voordeel heeft dat hele kleine stof en houtsnippers die veel snelheid hebben (zoals bv bij bovenfrezen of een cnc freesmachine met 30000+ tpm) nog meegezogen worden terwijl deze bij een grotere diameter slang zouden ontsnappen (wegvliegen).
De grotere slang (10cm) heeft welliswaar een lagere luchtstroom maar heeft dus een veel grotere capaciteit waardoor grotere houtdelen zoals bij grof zagen of grotere hoeveelheden hout zoals bij vlak van dikte schaven fatsoenlijk kunnen worden afgevoerd.

Bij sommige machines van Festool (circelzaagtafel) zit soms een grove slang van 50mm aan de bovenkant van de zaag om de grove splinters etc af te voeren EN een dunne slang van 27/36 mm aan de onderkant om het reststof af te voeren.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Het is me helemaal duidelijk. Dunne slang voor hogere luchtsnelheid en voor kleiner stof zoals bv een afkortzaag. Dikke slang voor lagere snelheid en voor grover stof/spaanders. En met een stang wordt de stofzuigerbuis mee bedoeld.
Aangezien ik de stofzuiger alleen zal gebruiken voor fijner stof van afkortzaag, bovenfrees en decoupeerzaag zit er voor mij dus geen meerwaarde in voor een extra slang die dikker is.
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Je kan de dikke slang gebruiken voor grote apparaten bv zaagtafel oid en de
kleine slang kan je gebruiken als je bv wil schuren of frezen.
Je ben een knappe kerel als je met 2 apparaten tegelijk kan werken.
Het is wel heel makkelijk als je stofzuiger beide mogelijkheden aankan.
Misschien heb je het NU niet mogelijk, maar in de toekomst wel

Schummie.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gebruik al een paar jaar naar volle tevredenheid een ct22 en een mini van festool. Vorig jaar kocht ik daar bij de lidl een parkside stofzuiger bij, zo een met een roestvrijstalen rond huis. Kan ook een machine op aangesloten worden, waarna de stofzuiger keurig een aantal seconden blijft doorgaan als je de machine uitzet. Kocht het ding als extra werkplaatsstofzuiger en deze kan standaard nat zuigen. Ben zeer tevreden over het ding, zuigt prima, maakt wat meer lawaai dan de festools, maar doet het b.v. zeer goed in combinatie met de cbm120 de stationaire bandschuurmachine van festool. Kostte toen 8 euro tientjes en heb geen seconde spijt. Als budget belangrijk is, koop dan deze stofzuiger en een goede houtbewerkingsmachine.
Een dikke slang geeft minder verlies en behoudt daardoor een hogere luchtsnelheid en dus meer capaciteit, ook voor fijnstof, of als je een langere slang nodig hebt is een dikkere ook aan te bevelen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.