Programma maatvoering

Beste leden van woodworking.

Ben helemaal nieuw op dit forum en ben blij dit te kunnen ontdekken.
HEEL interessant!

Zelf heb ik een vraagje omtrent een software programma. (hopelijk is dit het juiste topic hiervoor)

Ik weet niet of dit soort programma's bestaan hiervoor, maar ik kan het eens vragen hé.


Ik heb een nieuw bedrijf gestart, zowel maatwerk als design.

Heb veel interesse van mensen om keukens te maken.
Maar voor ik zo'n offerte heb kunnen maken, moet ik deze kast bij wijze van spreken eerst helemaal tekenen.
Dan heb ik de maten, en daarna alles uitrekenen per vierkante meter.
Daarna zien hoeveel platen ik nodig zal hebben. Dus, de stukken optimaliseren per plaat om het maximume er uit te halen.

Dit is zotveel werk, voor enkel een offerte, terwijl je nog niet eens zeker bent van werk.


Hierbij vroeg ik mij af of er geen programma bestaat, je geeft de ruimte in (Breedte).
Diepte van de ruimte waar de kasten mogen staan, en de hoogte.

Dit programma rekent dan automatisch uit hoeveel kasten, hoe diep, hoe hoog, hoeveel lades (wanneer je dit ingeeft).
En geeft je de uiteindelijke hoeveelheid stukken plaat die ik nodig heb.

Ik heb nu al reeds het programma cutting optimizer ontdekt (handig ;)).


Hopelijk verstaan jullie mijn vraag/probleem?

Alvast bedankt,


(Ik ben belg, ik schrijf wat anders dan jullie denk ik :p)
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
Ik gebruik free-optimize voor het berekenen het is geen top programma maar het kan hier mee.

Ik ben net als jij ook opzoek naar een goed programma voor zaagplannen enz dus ik blijf meekijken;)
 
ik zoek geen programma voor zaagplannen,

ik zoek meer een programma waar je de ruimte ingeeft, en hij automatisch de standaardmaten van kasten tekent/geeft.
ikzelf dan nog enkele opties kan toevoegen zoals lades of oven of frigo en dergelijke. deze de maten van de kasten geeft.

snappie? :)
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Ik snap wat je bedoelt maar ik ken geen programma die dit kan. En aangezien keukenkastjes vaak hetzelfde zijn kwa maten en hout kan je ook templates
maken in sommige programma's die je kan openen om te zien wat een specific kastje kost.
Al met al zou je ze de eerste keer altijd zelf in moeten geven.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
ik zoek geen programma voor zaagplannen,

ik zoek meer een programma waar je de ruimte ingeeft, en hij automatisch de standaardmaten van kasten tekent/geeft.
ikzelf dan nog enkele opties kan toevoegen zoals lades of oven of frigo en dergelijke. deze de maten van de kasten geeft.

snappie? :)

Kijk eens naar het tekenprogramma Sketchup. Hierin zijn Adons toe te voegen misschien dat er een calculatie functie bestaat. Maar staar je er niet blind op. Zelfs met professionele programma's kan je er niet blind op varen. Als je iets uitdenkt gewoon logisch dingen noteren in Excel en vandaar uit een calculatie maken. Een x% er over heen rekenen voor dingen die je vergeet. Winstmarge er over en door ervaring weet je dat je wel redelijk goed zit. Je wint wat en verliest wat dat is het spel.
 
bedankt voor de reacties, maar mijn computerskills zijn niet ZOOO denderend :) maar ik weet wel heel goed wat ik wil, en hoe het zou moeten werken...

mochten jullie nog tips hebben, of een programma! of zelf iets hebben (en toch willen geven) geef mij een mailtje of antwoord hier

ik kan altijd eens met een programmeur samenzitten en iets bedenken he (maar da zal wel geld kosten zeker?)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Google eens op "kitchen design software"
Er zijn gratis programma's of programma's die slechts een 50 tal euros kosten, maar die zijn vaak gelimiteerd aan het visueel uittekenen om een beeld te hebben voor de klant.
Maar professionele programma's bestemd voor het uitrekenen en bouwen ervan zijn peperduur, duizenden euro's. Dan moet je bijna niets anders meer doen dan keukens bouwen, ook weet ik niet of die programma's echt alles kunnen. Als klanten bij een meubelmaker om een keuken gaan, dan is dat waarschijnlijk dat die niet bij de ikea en konsoorten staat.

Je moet ook zien of in je aannemers statuut ook staat dat je keukens mag bouwen en plaatsen, daar moet je hier een apart diploma voor hebben, zoals bij praktisch alles tegenwoordig.
Ik mag als meubelmaker bijvoorbeeld geen keukens, ramen of deuren plaatsen, ook al heb ik voor de 2 laatste een diploma, maar ik heb het niet specifiek aangevraagd toen ik begon :rolleyes:

edit: Ikzelf teken alles wat ik maak in sketchup, ik kende het al lang voordat ik in het hout werkte. Niet altijd makkelijk in het begin, maar nu kan ik razendsnel ermee werken.
Heb toevallig deze voormiddag voor een andere schrijnwerker een 3 pergolas uitgetekend in ander half uur tijd.
En net zoals Haasjetik gebruik ik Maxxcut voor het berekenen van de plaat optimalisatie!
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de info benchworks,

ikzelf kan perfect tekenen in autocad / sketchup maar verder moet je echt wel niets vragen :)

ik heb mijn diploma's en statuten om dit alles te mogen/kunnen doen, alles van papierwerken zijn al inorde hoor! heb al zo'n 6 keukens gemaakt.
maar ik wil het gewoon wat sneller laten gaan ivm offertes.

ik zal eens die kitchen design software opzoeken!

alvast bedankt
 

tuoh

Oud hout
Er bestaat geen enkel tekenprogamma dat met enkele sumiere afmetingen een complete keuken uittekent, dat moet je nog altijd zelf doen. Bepaalde programma's kunnen wel een deel zelf invullen, bijvoorbeeld, je kiest een bepaald merk en type schuifgeleider, het programma genereert dan zelf de details inclusief boorbeeld.
Voorbeelden hier zijn "Imos" en "Vectorworks". Het eerste is een schil die over Autocad draait, het tweede heeft o.a. een plugin voor intereurbouwers. Beide hebben een eerder lastige leercurve.

Nu komt er bij het ontwerpen van een keuken wel wat meer kijken dan bepalen hoeveel, en hoe groot de kasten moeten zijn. Als zelfstandig keukenbouwer moet je werk superieur zijn of meer gepersionaliseert dan wat de "gewone" keukenboer levert. Je ontwerp moet hier een meerwaarde bieden aan de klant. Anders kan die even goed of goedkoper bij Ikea gaan shoppen. Concurreren qua prijs met grote ketens is toch bijna onbegonnen werk als kleine zelfstandige, die moet met andere zaken het onderscheid proberen maken. Maatwerk bijvoorbeeld, of een uniek ontwerp, dat verkoopt vlotter en hier staan de prijzen minder onder druk.


Bij maatwerk kan je pas een realistische prijsofferte tevoorschijn toveren als je het totaal plaatje ziet, dat betekend dus in het begin inderdaad alles uittekenen. Na een poos krijg je dan een referentiekader wat de prijsbepaling al een stuk eenvoudiger maakt. Schuivenblokken, hangkasten, beslag, etc. dat komt altijd terug, weliswaar in andere afmetingen, maar het meubelbeslag en de werktijd zijn bijna altijd hetzelfde, enkel de materiaalkosten kunnen wat verschillen.

Ontwerp in Sketchup, en breng alle afmetingen van kasten in een Exceltabel, op zo een rekenblad kan je formules op de achtergrond laten draaien. Maak rekenbladen aan per module. Dwz. een blad voor hangkasten, eentje voor schuifkasten en schuiven, eentje voor sokkels, etc. Hier laat je de formules alles uitrekenen naar aantal m2, afmetingen van zijden, bodems, ladebodems, etc.
Een Excelblad kan veel meer dan je denkt, daar heb je geen programma voor nodig van een paar duizend euro.

Is het de bedoeling om gewoon wat kasten te maken, zonder al teveel ontwerp, dan kan je voor een prijsbepaling ook een cataloog van een keten gebruiken als naslagwerk, heb je helemaal geen rekenwerk meer:D


Mvg,

André
 
dit doe ik nu momenteel andré, uittekenen, maten in excel, en alles laten uitrekenen. gaat vlot, maar vergt veel tijd.

het programma dat ik bedoel is gewoon, ruw maten geven, moet daarom niet perfect uitgetekend worden, het is enkel om de prijs te geven.
niet om een keukenvoorbeeld aan de mensen te kunnen geven.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb nog ooit een programma geschreven waar je het kast-model en de buitenafmetingen geeft en je daarmee plaatoppervlakte, lopende meters snede en kanten, werkuren, beslag en uiteindelijke geschatte productiekosten berekende. Is uiteindelijk vervangen geweest door Imos en extras waarbij naast de cnc tot de stock en de bestelbonnen voor het beslag werd geautomatiseerd. Dit alles vraagt veel tijd en aandacht.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Vectorworks. Heeft een speciale plug-in voor kasten/keukens etc. Via de module voer je alles in, daarna krijg je automatisch 3D model, 2d model, wanduitslagen, productgegevens voor bouwer en cnc.

Zie p3 van de PDF.
http://www.vectorworks.be/pdf/Kast_op_Maat_low-rez.pdf

Zal uiteraard wel wat oefening en geld vergen maar lijkt me wat geavanceerder dan alles hardcore zelf in CAD uittekenen en ongekoppelde lijstjes in excel intikken

Succes,
Vincent
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
maar die geef je zeker niet al te snel weg?
Was betaald werk, dus de applicatie was niet van mij (mocht ze nog bestaan)

Ik moet wel bewonderen dat jullie het met excel doen, ik zou het amper kunnen. Teveel copy-paste werk. Als je een fout ontdekt in het rekenblad voor kast model 2 dan moet je die verbetering ook uitvoeren op alle andere rekenbladen. Daarnaast zou ik de link missen naar de beslag en materialen prijs lijsten. En dan recursiviteit, een kast is opgebouwd uit subkasten zoals schuiven die hun eigen prijsberekeng hebben. Ik deed het met filemaker, staat halfweg tussen een rekenblad en een database. Maar zoals excel, pas een maat of een kleur aan en de prijs wordt automatisch herrekend.
 

JasperHendrickx

Nieuw lid
7 sep 2011
10
0
Ga je met dat soort software niet een hele grote standaardisatie in je werk krijgen? Het word moeilijk om hele creatieve dingen te doen en je keukens gaan onderling weinig verschillen lijkt mij.
En dat is toch iets wat maatwerk keukens onderscheid van de "ikea-keuken". Of is dat niet de bedoeling?
 
jasperhendrickx

inderdaad je gaat een standaard krijgen maar dit enkel van de binnenkasten, wat zoals iedere keuken een standaard is, de fronten (hetgene wat je ziet wanneer alles toe is) kan je oneindig aanpassen. Maar trend van nu is alles recht en strak, of massieven deurtjes met panelen erin.

ik zoek effectief iets voor de kasten.
 

tuoh

Oud hout
Kijk eens op de site van het bekende "Ardis" daar vind je ook "cabinet vision" dit 3D programma kan gekoppeld worden met hun "Cutting Optimizer" Dit pakket ziet er op het eerste zicht wel veelbelovend uit. Als het waarmaakt wat men beloofd dan zit je gebeiteld.

Ik denk dat hun "Cutting Optimizer" bij 80% van de Belgische meubelbedrijven draait, met de comptabiliteit zit het dus wel snor.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.