zelfgemaakt gereedschap: een panel gauge

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Mijn eerste zelfgemaakte stuk gereedschap!

Een panel gauge, weet even niet wat de Nederlandse naam is. Lang kruishout?

Na zoeken wel te koop op internet maar vrij prijzig. Zelf maken was wat goedkoper en leuker natuurlijk. Het ontwerp is zo puur en zo simpel mogelijk gehouden.


panelgaugefront.jpg

panelgaugeback.jpg

panelgaugedetail.jpg
 
Laatst bewerkt:

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Mooi stuk gereedschap. Waar koop je zo'n schroefje dat het stokje vastklemt? En hoe klemt het stokje: gewoon met een lang schroefje of zit er binnenin nog een ingenieus klemsysteem?
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Die ziet er chique uit! Ik geloof maar dat je hem zelf hebt gemaakt maar hij zou zeker niet misstaan in een winkel :cool:
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
@iedereen
bedankt!

@verbertus
Dat is een een heel goedkoop M5 ringetje van RVS, met een snijrandje eraan geslepen.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
dank!

@WR1944
dat zal inderdaad problmatisch worden na stevig gebruik, vrees ik. Nu is de speling nog te verwaarlozen. Sommige gauges hebben dit opgelost doordat de 'stok' wordt ingeklemd aan de zijkant in het gat, door een of andere wig. Ik denk dat dat bij nader inzien ook een betere oplossing is om de stok zo te klemmen, zo vang je ten alle tijden ook het ruimer worden van het gat op. Laat ik dit dan maar als een prototype beschouwen en het trucje van de wig verwerken in een volgend model :)

@Wim Kluck
de messing kartelmoer
de messing rampa
messing staf en L profiel
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je kan het ook al een heel eind voorkomen door de kop en de geleiding allebei beet te houden terwijl je de lijn trekt. Sowieso is dat wel handig omdat je bij bredere stukken anders problemen krijgt met trillingen van de arm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.