Mini/silly projectje

WR1944

Oud hout
Soms is de aanleiding om iets te maken een beetje onzinnig en maak je het alleen om wat meer ervaring op te doen en tevens om wat restmateriaal op te maken.
Zoals in meer huishoudens worden ook bij ons Kleenex tissue's gebruikt voor allerhande toepassingen. Nu en dan hebben die dozen een bijzonder decor waarvan m'n vrouw dan zegt dat het zonde is om die doos weg te gooien. Dus dan maak ik zo'n doos open en schuif de inhoud van een nieuwe doos in de oude. Alleen dan is er een losse flap aan een zijkant. En opnieuw lijmen of met plakband dichten maakt de doos er niet beter op. Dus moest er een oplossing komen. En dacht ik er aan om een doos uit hout te maken maar wel met het decor zichtbaar.
Zie hier m'n silly project uit 1/2" multiplex. Het moet nog afgewerkt worden maar ik weet nog niet of ik er lage pootjes onder zet of het van een plint ga voorzien en of ik het beits of verf.
De zijkanten moesten open zijn en voor die openingen maakte ik een mal. Om de gebogen vormen te maken maakte ik eerst een aparte mal. De straal is 250 mm en met een latje op het middelpunt geschroefd kon ik de exacte radius frezen. De tweede mal was voor het uitfrezen van de opening. Op de hoeken maakte ik een gat met een Forstnerboor. Per zijde schroefde ik het stukje radius rakend aan de gaten en freesde de radius. De zijkanten had ik al voorbereid. Met 1/4" strookjes MDF maakte ik aanslagen waar de zijkanten precies in pasten. Eerst maakte ik met een grote Forstnerboor gaten zodat ik minder uit te frezen had. Daarna maakte ik de openingen in de zijkanten. De 45 graden verstekken liet ik niet helemaal doorlopen om de tafeltop niet te beschadigen. Met een Japans zaagje en een schaafje was het restje snel weg. In de onderkant werd een groef gemaakt voor de 1/4" multiplex bodem. Het geheel werd samengelijmd en licht opgeschuurd.
En nu maar verzinnen wat ik er verder mee ga doen.
 

Bijlagen

  • PA151223q.jpg
    PA151223q.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 302
  • PA151224q.jpg
    PA151224q.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 299
  • PA181237q.jpg
    PA181237q.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 300
  • PA161225q.jpg
    PA161225q.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 299
  • PA161226q.jpg
    PA161226q.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 299
  • PA161227q.jpg
    PA161227q.jpg
    79 KB · Weergaven: 301
  • PA181236q.jpg
    PA181236q.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 303

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou...ik denk dat wanneer je daar wat knappe houtsoorten voor neemt dit een enorm gewilde geheel kan worden!! Ziet er al erg leuk uit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.