pennengootjes frezen

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Houtgenoten,

ik heb even met enige hast jullie advies nodig. Ik wil in een plankje twee zonde sleuven frezen die in het hout beginnen en eindigen. de sleuven moeten geschikt zijn om een pen in te leggen.

om dit voor elkaar te krijgen wil ik een bovenfrees met een bolle kop gebruiken op een plankje hout (palisander).dit samen met een aanslag zodat de sleuf mooi parallel is aan zijde van het plankje

omdat ik niet zo snel houtfrezen kan vinden met een dergelijke kop dacht ik aan een metaalfrees:
http://www.gerritse.nl/Toebehoren_b...oor_metaal/217441/stiftfrees_hm_cil_rk_12x25/

Ik verwacht dat dit zal werken maar wat zouden jullie doen?
ik zal straks een ontwerp erbij plaatsen zodat het duidelijker is wat ik bedoel
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb net een bovenfrees geleend van iemand (schande :oops:... die hoor ik zelf te hebben) en daar zat toevallig zo'n rond houtfreesje in. de straal is een beetje klein maar dan moet ik gewoon een paar keer langs elkaar frezen en de riggels eruit schuren.

Nu is er een extra probleempje. de geleider die normaal gesproken bij de frees zit... zit er niet bij. die kon hij niet meer vinden. dus een nieuwe uitdaging .... hoe frees ik exact paralelle sleuven .... ik denk dat ik zelf een geleider/mal moet verzinnen waar ik het werkstuk op kan fixeren.

.... of mischien wel mijn eigen bovenfrees kopen :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het pennedoosje op de foto heb een paar jaar geleden gemaakt, het ging eigenlijk om de pen, maar het doosje was wel wat meer werk dan het kopen van de pen. De uitsparing voor de pen heb ik met een halfrond freesje van 12,6 mm gefreesd. Het freesje komt uit een setje van niet al te veel geld. Om de punt er in te krijgen heb ik gewoon de frees uit de hand omhoog laten komen. Ging als een wonder in 1 keer goed.Als geleider kun je gewoon een rechte plank gebruiken of een mooi hulpstukje maken waar je je werkstuk in kunt klemmen met een aanslag voor de freesgeleiding.
Veel succes

jaap



Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik zou in dit geval de geleider niet gebruiken (al zat hij erbij) maar het volgende doen:

De onderste plaat van de basis afschroeven en vervangen door een plankje van zo'n 30 bij 30 cm met uiteraard een gat waar het freesje doorheen past. Dit geheel in de bankschroef klemmen. Op dit plankje kan je dan zeer eenvoudig een 'fence' bevestigen met een paar lijmklemmen. Op deze fence kan je weer een paar stops maken.

Je hebt zo binnen een half uur van je "onhandige" bovenfrees zonder geleider een precisie freestafeltje gemaakt.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
peterderooij zei:
Ik zou in dit geval de geleider niet gebruiken (al zat hij erbij) maar het volgende doen:

De onderste plaat van de basis afschroeven en vervangen door een plankje van zo'n 30 bij 30 cm met uiteraard een gat waar het freesje doorheen past. Dit geheel in de bankschroef klemmen. Op dit plankje kan je dan zeer eenvoudig een 'fence' bevestigen met een paar lijmklemmen. Op deze fence kan je weer een paar stops maken.

Je hebt zo binnen een half uur van je "onhandige" bovenfrees zonder geleider een precisie freestafeltje gemaakt.
Ik heb dit gisteren geprobeert. De bovenfrees in mijn workmate geklemd en een 'fence' bevestigd om zo een paar proefjes te maken en dat is redelijk gelukt. ik ben er nog niet helemaal tevreden over maar ik heb geen boutjes die lang genoeg zijn om de basisloze bovenfrees aan een plank te bevestigen. dus ik moet maar eens naar een bouwmarktje daarvoor.
vanavond ga ik een proefje proberen te maken met die stops.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Guido,

Volgens mij is het uploaden van de foto's niet gelukt. Maar het ontwerp ziet er heel goed uit, waar heb je dat mee gemaakt?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
peterderooij zei:
Guido,

Volgens mij is het uploaden van de foto's niet gelukt. Maar het ontwerp ziet er heel goed uit, waar heb je dat mee gemaakt?
het blijft lastig met foto's vanuit picasa.
Het ontwerp is gemaakt met Ironcad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.