Een Scheppach PRIMA HM-1, is dat wat?

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Heeft er iemand ervaringen met de Scheppach PRIMA HM-1 ?? Zag er eentje op marktplaats staan (in de buurt..)

http://link.marktplaats.nl/603955679

Doel: Gebruiken bij het maken van kleinere meubelstukken, kastjes, tafels en wellicht wat houtenspeelgoed.

Alvast bedankt voor de reacties :D
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Beste Davee,
Ik heb kort geleden zo'n zelfde Scheppach gekocht voor een behoorlijk lagere prijs (Euro 45,00) incl. een set reserve HSS messen.
Dit model machine is waarschijnlijk zo'n 30-35 jaar oud, daarom vind ik de minimum vraagprijs nogal aan de hoge kant.
Verder een prima machine hoor.
Pieter
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hallo Davee,

als de doorvoerrollen goed zijn (rubber niet versleten en uitgehard) en het aandrijfriempje van de rollen goed is is dit een heel schappelijke prijs voor deze machine. Theoretisch is hij onverwoestbaar, ik gebruik hem nu een jaar of vier, en heeft hij behoorlijk wat power voor een hobby machine. Een (goede) HM1 voor 45 euro is natuurlijk een lot uit de loterij maar in de praktijk kom je dit niet veel tegen. De prijzen variëren ongeveer tussen de 100 en 300 euro.

Voor kleine meubels (en grote met wat geduld) is het een prima machine, snel om te bouwen van vlakbank naar vandiktebank en neemt weinig ruimte in beslag.

Succes,
Patrick
 

teka

Nieuw lid
10 mrt 2014
5
0
Hallo Patrick,
heb jij misschien een handleiding van de HM1; heb er pas een gekocht (incl. langgatboorhulpstuk) en een handleiding zou wel van pas komen.
Alvast bedankt

Teka
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Nee, daar kan ik je niet aan helpen. Maar zo ingewikkeld is deze machine nu ook weer niet dat je hem niet kan gebruiken zonder handleiding, bij de vandikte niet meer dan 2 á 3mm tegelijk afnemen en met schaven idem maar die is mechanisch begrensd. Voor de langgatboor moet je rechts draaiende boren hebben en deze heb ik van HBM en voldoen voor mij prima. Af en toe de draaiende en bewegende delen een beetje smeren en de vandikte en vlak tafel goed glad houden met bv droge glij-spray of gewoon kaarsvet dan moet het goed gaan.

Groeten,
Patrick
 

teka

Nieuw lid
10 mrt 2014
5
0
Hallo Patrick,
bedankt voor je reactie en technische tips.
Ik heb inmiddels via het forum de handleiding van de hm1 gekregen; als je hem wilt hebben stuur ik hem toe (heerlijk ouderwets stenciltje....).
Ik moet het gele Perlon bandje verwisselen.Heb jij tips hoe ik dat moet doen. Het lijkt erop dat ik daarvoor de halve machine moet ontmantelen, of is daar een slimmere methode voor?

Groet
Teka
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Nee dankje, ik hoef geen gebruiksaanwijzing. Om dat perlon snaartje te vervangen moet je idd het vertagings mechanisme demonteren en daar ben je wel even zoet mee. Voordeel is dan wel weer dat je allr delen gelijk schoon kan maken, normaal kom je daar niet gemakkelijk bij en je leert je machine kennen.
Succes
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.