Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Yoga krukje

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012

Lightbulb Yoga krukje

Heb al even gezocht maar vind niet echt een mooi yoga krukje met afmetingen in millimeters en of inches. Wie heeft nog even een leuk tekeningetje in PDF, Sketchup, DWG, DXF of een ingescande tekening op JPG.

Heb nog mooi grenen timmerpanelen liggen er voor. Mooi klein projectje voor tussendoor.
    Jeroentje

Pasklaar heb ik het niet, maar Kari Hultman heeft op haar blog wel een leuke posting over het maken van een meditatiebankje gemaakt. Ze geeft overall afmetingen erbij, plus hoe je de andere maten ervan afleidt. Helpt dat?

Wat een leuk idee om zelf te maken. Bedankt voor de vraag en het antwoord. Dit krukje komt op mijn lijstje.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Pasklaar heb ik het niet, maar Kari Hultman heeft op haar blog wel een leuke posting over het maken van een meditatiebankje gemaakt. Ze geeft overall afmetingen erbij, plus hoe je de andere maten ervan afleidt. Helpt dat?
    Vanavond even de zijkant in mm omgezet in Autocad. Wil iemand nog aanpassingen ?? Ga het nog wel verder uitwerken en natuurlijk even maken.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Jeroentje

Staan je maatlijnen goed? Kari geeft 6 5/8" als hoogte en jij lijkt dat als de lengte van de schuine zijde te nemen. Dus óf je maatlijnen staan verkeerd, óf je maten kloppen niet

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Vanavond even de zijkant in mm omgezet in Autocad. Wil iemand nog aanpassingen ?? Ga het nog wel verder uitwerken en natuurlijk even maken.
    Je hebt gelijk, ik dacht veel moeilijker. Beide zijlijnen staan onder 12 gr. Heb nu de maten afgerond op tienden.
    Basis 9 1/2 = 241 mm
    Linkerzijde 6 5/8 = 168 mm
    Rechterzijde 8 1/4 = 210 mm
    Bovenzijde 6 3/8 = 162 mm

Yoga krukje II.jpg

Krijg nu ook al ruzie met de plaatjes, tijd voor bed
    Jeroentje

Ik denk dat je het jezelf iets makkelijker kunt maken: hou de hoek rechtsboven 90*. Als je op foto 5 kijkt hoe ze de positie van de pennen bepaalt, dan zie je dat de linker- en rechterbenedenhoek niet even groot zijn. De 12* waar ze het over heeft is de hoek die de poten met de zitting maken, de hoek met de verticaal. Die hoek vind je terug aan de boven- en onderkant en niet in het aanzicht dat je hier tekent.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Even geheel terzijde over het maataanduiden in tekeningen. Ik heb nog een ouderwetse opleiding gekregen in het tekenen. En één regel werd er zeer indringend ingehamerd: geef alleen de maten aan die je minimaal nodig hebt om het voorwerp te kunnen maken. Als je in dit geval de verticale en horizontale maten aangeeft en één hoek is het zijaanzicht eenduidig bepaald. Elke verdere maat kan een tegenstrijdigheid in de tekening brengen als er afgerond wordt.
    Een tweede regel was dat je de maten zodanig moet aangeven zoals je de maten op het voorwerp uitzet of kan meten. Je zet dan de maten uit vanuit een grondvlak waarbij je kettingmaten vermijdt die voor een opstapelende afwijking kunnen zorgen.

Mee eens. Aan de hoogte links en rechts, de lengte van de basis en de 90* rechtsboven heb je genoeg. Alleen met uitzetten even opletten: de hoogte is exclusief de hoogte van de pennen. Zou lullig zijn als je net een te kort plankje pakt. Of maakt

Ik vergis me, bedacht ik me. Je hebt nog een maat extra nodig en voor het uitzetten is het dan het handigst om de lengte van de bovenzijde te nemen. Alternatief is de hoek die de zitting met de vloer maakt (die gebruik je bij het ontwerpen maar zet rottig uit).

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten