Yoga krukje

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Heb al even gezocht maar vind niet echt een mooi yoga krukje met afmetingen in millimeters en of inches. Wie heeft nog even een leuk tekeningetje in PDF, Sketchup, DWG, DXF of een ingescande tekening op JPG.

Heb nog mooi grenen timmerpanelen liggen er voor. Mooi klein projectje voor tussendoor.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Pasklaar heb ik het niet, maar Kari Hultman heeft op haar blog wel een leuke posting over het maken van een meditatiebankje gemaakt. Ze geeft overall afmetingen erbij, plus hoe je de andere maten ervan afleidt. Helpt dat?
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Wat een leuk idee om zelf te maken. Bedankt voor de vraag en het antwoord. Dit krukje komt op mijn lijstje.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Pasklaar heb ik het niet, maar Kari Hultman heeft op haar blog wel een leuke posting over het maken van een meditatiebankje gemaakt. Ze geeft overall afmetingen erbij, plus hoe je de andere maten ervan afleidt. Helpt dat?

Vanavond even de zijkant in mm omgezet in Autocad. Wil iemand nog aanpassingen ?? Ga het nog wel verder uitwerken en natuurlijk even maken.
 

Bijlagen

  • Yoga krukje orgineel 1.jpg
    Yoga krukje orgineel 1.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 300
  • Yoga krukje.jpg
    Yoga krukje.jpg
    29,5 KB · Weergaven: 295

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Staan je maatlijnen goed? Kari geeft 6 5/8" als hoogte en jij lijkt dat als de lengte van de schuine zijde te nemen. Dus óf je maatlijnen staan verkeerd, óf je maten kloppen niet ;)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vanavond even de zijkant in mm omgezet in Autocad. Wil iemand nog aanpassingen ?? Ga het nog wel verder uitwerken en natuurlijk even maken.

Je hebt gelijk, ik dacht veel moeilijker. Beide zijlijnen staan onder 12 gr. Heb nu de maten afgerond op tienden.
Basis 9 1/2 = 241 mm
Linkerzijde 6 5/8 = 168 mm
Rechterzijde 8 1/4 = 210 mm
Bovenzijde 6 3/8 = 162 mm

Yoga krukje II.jpg

Krijg nu ook al ruzie met de plaatjes, tijd voor bed
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik denk dat je het jezelf iets makkelijker kunt maken: hou de hoek rechtsboven 90*. Als je op foto 5 kijkt hoe ze de positie van de pennen bepaalt, dan zie je dat de linker- en rechterbenedenhoek niet even groot zijn. De 12* waar ze het over heeft is de hoek die de poten met de zitting maken, de hoek met de verticaal. Die hoek vind je terug aan de boven- en onderkant en niet in het aanzicht dat je hier tekent.
 

WR1944

Oud hout
Even geheel terzijde over het maataanduiden in tekeningen. Ik heb nog een ouderwetse opleiding gekregen in het tekenen. En één regel werd er zeer indringend ingehamerd: geef alleen de maten aan die je minimaal nodig hebt om het voorwerp te kunnen maken. Als je in dit geval de verticale en horizontale maten aangeeft en één hoek is het zijaanzicht eenduidig bepaald. Elke verdere maat kan een tegenstrijdigheid in de tekening brengen als er afgerond wordt.
Een tweede regel was dat je de maten zodanig moet aangeven zoals je de maten op het voorwerp uitzet of kan meten. Je zet dan de maten uit vanuit een grondvlak waarbij je kettingmaten vermijdt die voor een opstapelende afwijking kunnen zorgen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mee eens. Aan de hoogte links en rechts, de lengte van de basis en de 90* rechtsboven heb je genoeg. Alleen met uitzetten even opletten: de hoogte is exclusief de hoogte van de pennen. Zou lullig zijn als je net een te kort plankje pakt. Of maakt :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vergis me, bedacht ik me. Je hebt nog een maat extra nodig en voor het uitzetten is het dan het handigst om de lengte van de bovenzijde te nemen. Alternatief is de hoek die de zitting met de vloer maakt (die gebruik je bij het ontwerpen maar zet rottig uit).
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik denk dat je het jezelf iets makkelijker kunt maken: hou de hoek rechtsboven 90*. Als je op foto 5 kijkt hoe ze de positie van de pennen bepaalt, dan zie je dat de linker- en rechterbenedenhoek niet even groot zijn. De 12* waar ze het over heeft is de hoek die de poten met de zitting maken, de hoek met de verticaal. Die hoek vind je terug aan de boven- en onderkant en niet in het aanzicht dat je hier tekent.

Soms lijken dingen makkelijker dan ze in werkelijkheid zijn.

Dit word poging drie. Maten van de zijde staan er nu goed in. De zitting nu ook getekend. De maten in de foto zijn de strakke maten van de hoeken. in de midden 20 mm de zijden naar buiten gebracht. Hoeken met een radius van 15 mm afgerond. Ook even de zijden er onder getekend.

Even geheel terzijde over het maataanduiden in tekeningen. Ik heb nog een ouderwetse opleiding gekregen in het tekenen. En één regel werd er zeer indringend ingehamerd: geef alleen de maten aan die je minimaal nodig hebt om het voorwerp te kunnen maken. Als je in dit geval de verticale en horizontale maten aangeeft en één hoek is het zijaanzicht eenduidig bepaald. Elke verdere maat kan een tegenstrijdigheid in de tekening brengen als er afgerond wordt.
Een tweede regel was dat je de maten zodanig moet aangeven zoals je de maten op het voorwerp uitzet of kan meten. Je zet dan de maten uit vanuit een grondvlak waarbij je kettingmaten vermijdt die voor een opstapelende afwijking kunnen zorgen.

Ook opgegroeid op de LTS met technisch tekenen. Zwaar papier en drie vultpotloden voor diverse lijnen. De hulplijnen zo dun dat je bijna niet zag en ze niet hoefde uit te gummen. Later kalk en 10 inktpennen, dagelijks heerlijk kliederen. Te veel weg schrapen en je had een gat. Uiteindelijk kregen we computers en Autocad. Ben ooit begonnen in 1.4 en heb door de jaren alle versies mee gemaakt. Twee jaar terug mijn diploma mogen halen na jaren te hebben aan geklooid.
In de praktijk zet je altijd de verkeerde maten er bij, of te weinig, of te veel. Goed kan je het bijna nooit doen. Het mooiste zijn de tablets die de uitvoerders nu hebben. Tekeningen in PDF en de mogelijkheid om lagen aan en uit te zetten.
Ik ben blij dat ik de steentijd van Wilma en Fred niet mee heb gemaakt.

Gelukkig hebben we Yoga en kan alle stress door ontspanning er uit. Heb er helaas geen tijd voor dus dat deel laat ik de vrouw doen. Binnenkort krijgt zij een mooi Yoga bankje. Dankzij jullie met de goede maatvoering.
 

Bijlagen

  • Yoga krukje totaal.jpg
    Yoga krukje totaal.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 136

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het kan nog simpeler (leuk hoe je hierover blíjft denken :)): basis, hoogte, lengte bovenzijde, 90* rechtsboven, plus de keuze om het midden van de bovenzijde en die van de basis boven elkaar te zetten:

Twee plankjes van 25x25 met 1 haakse hoek rechtsonder.
Plankje A: teken op de rechterkant vanaf de hoek de lengte van de schuine zijde af (166mm). Pak een passer en deel de afstand in twee, teken ook dat middelpunt af. Neem de midden- en eindmarkering over op de zijkant;
Plankje B: teken op de onderkant vanaf de hoek de lengte van de basis (241mm) en markeer met een passer het middelpunt. Markeer op de rechterkant de hoogte rechts (210mm). Pak plankje A, klap het om zodat de haakse hoek linksonder ligt, leg de haakse hoek op het midden van de basis en teken de loodlijn. Klap het weer terug, draai het een kwartslag linksom, leg het tegen de rechterzijde van B en teken op plankje B een lijn over de hele hoogte (die loopt dan parallel met de onderrand).
Nu wordt het leuk: draai plankje A iets linksom zodat de rechterzijde over de rechteronderhoek van B loopt, z'n haakse hoek op de net getekende lijn ligt en z'n middenmarkering op de lijn loodrecht op de onderrand van B. Trek de lijnen langs de rechter- en bovenkant van A en neem op B de eindmarkering van A over. Dat punt is de linkerbovenhoek van B.
Het enige wat je dan nog hoeft te doen is dat punt met de basis te verbinden en je hele pootje is afgetekend.

Voordeel: je hoeft maar drie keer te meten.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een van de mooiste meditatie krukjes (in een strak design) is die van David Charlesworth. Het staat ook in in van zijn boeken maar hij neemt het ook wel eens mee naar een beurs, zoals op de foto in 2009 in Engeland waar ik samen met Bas naar toe was. Ik heb er geen maten bij en er zitten ook maar weinig rechte lijnen aan. Maar dit is wel een serieuze uitdaging om te maken.

jaap

david_charlesworth 1.jpg

david_charlesworth 2.jpg

david_charlesworth 3.jpg
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Die is zeker mooi. Je moet wel goed stil zitten, anders kiept hij om. Maar dat is natuurlijk sowieso de bedoeling van mediteren. :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Het kan nog simpeler (leuk hoe je hierover blíjft denken :)): basis, hoogte, lengte bovenzijde, 90* rechtsboven, plus de keuze om het midden van de bovenzijde en die van de basis boven elkaar te zetten:

Twee plankjes van 25x25 met 1 haakse hoek rechtsonder.
Plankje A: teken op de rechterkant vanaf de hoek de lengte van de schuine zijde af (166mm). Pak een passer en deel de afstand in twee, teken ook dat middelpunt af. Neem de midden- en eindmarkering over op de zijkant;
Plankje B: teken op de onderkant vanaf de hoek de lengte van de basis (241mm) en markeer met een passer het middelpunt. Markeer op de rechterkant de hoogte rechts (210mm). Pak plankje A, klap het om zodat de haakse hoek linksonder ligt, leg de haakse hoek op het midden van de basis en teken de loodlijn. Klap het weer terug, draai het een kwartslag linksom, leg het tegen de rechterzijde van B en teken op plankje B een lijn over de hele hoogte (die loopt dan parallel met de onderrand).

Heel lang zitten lezen maar mijn beperkte intelligentie kwam er helaas niet uit. Dacht dat het om een nieuw ontwerp ging. Tot ik de maten zag en besefte dat het een mooi manier was om de zijkant af te tekenen.
Neem wel een afdruk van mijn autocad tekening en druk die even af op A3 en neem die dan wel over op het hout met zweihaak, winkelhaak en een scherp potlood.

Gisteravond kreeg ik een bestaand krukje van tien in een dozijn op mijn bureau. Leuke was dat ook hier de pootjes onder twaalf graden staan. onderzijde was gewoon haaks. Lengte van de zijde is 145/170 breedte 140. Zit gedeelte 400x140. Zou dat pit kwastje in de midden bewust daar geplaatst zijn als het boze oog ??
 

Bijlagen

  • Afbeelding1.jpg
    Afbeelding1.jpg
    52,6 KB · Weergaven: 88
  • IMG_1657.jpg
    IMG_1657.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 89
  • IMG_1658.jpg
    IMG_1658.jpg
    49,7 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Neem wel een afdruk van mijn autocad tekening en druk die even af op A3 en neem die dan wel over op het hout met zweihaak, winkelhaak en een scherp potlood.
Doe het dan nog simpeler: leg de tekening op je hout, prik de hoekpunten met een passer, priem of spijkertje en verbind de puntjes met een lineaal. Hoe minder meten hoe beter ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.