Buigmultiplex fineren met decoflex fineer

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou de buigmultiplex op bijgaande foto willen fineren met notelaar aan de volledige buiten- en de zichtbare binnenkant (een paar cm). Mijn plan was om op de kopse kant eerst een massief latje van +-4mm dik te lijmen en dan aan de binnen en buitenkant fineer erover laten komen.
Hierbij moet eerst het latje met de buiging mee geschaafd worden, vervolgens gefineerd worden en dan moet de fineer geschaafd worden.
Iemand advies voor:
1) hoe het latje gelijk met de buiging te schaven en
2) hoe, eens gefineerd, de fineren gelijk te schaven met het latje?
Of zou iemand eerst de fineerlagen en dan het latje bevestigen? Dan gaat de fineer beschadigd worden denk ik.

Ik hoop dat het verstaanbaar is.
Alvast bedankt!
Bram
 

Bijlagen

  • foto_1.jpg
    foto_1.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 227

tuoh

Oud hout
Eerst het latje aanbrengen, het fineer loopt altijd over de kantlat. Schaven is niet nodig, niet voor de kantlat en niet voor het fineer. Gebruik een strijkfrees, zowel voor de kantlat als voor het fineer, dat werkt heel wat makkelijker.

Een strijkfrees voor de bovenfreesmachine is een rechte frees voorzien van een rollagertje op het uiteinde van de frees, waarbij de rollager diameter identiek is met de frees diameter.
De kantlatten mogen wat breder zijn dan de plaatrand, eens de latten gelijmd frees je die in één gang mooi gelijk met de plaat. De kantlat op het gebogen gedeelte mag gewoon recht genomen worden, die moet niet rond gezaagd zijn met de bocht. De strijkfrees weet hier ook wel raad mee.


Mvg,

André
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
ik had een jaar geleden al een minder geslaagde poging ondernomen met de bovenfrees, vandaar het vreemde uitzicht. Enige tips om de frees vlak te houden op 1 cm breedte?
 

tuoh

Oud hout
Dat vlak houden van de frees is bij het gebruik van een strijkfrees redelijk makkelijk, het rollagertje van de frees geeft een bijkomend raak- en dus steunpunt.
Je zal het gebruik van de bovenfrees toch onder de knie moeten krijgen. Om de latjes op die gebogen stukken gelijk te maken is er geen ander makkelijk alternatief. En het is een heel belangrijke klus, zijn de randen niet mooi gelijk met de meubelplaat dan heb je nadien een probleem tijdens het fineren. De ongelijke naad tekent zich dan af door het fineer heen. Er moet dus heel precies gewerkt worden.
Mvg,

André
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Een andere optie is een rudimentaire 'freestafel' te bouwen (veronderstellende dat je er geen hebt staan)
Een stuk plaat met een gat in voor de frees en dan nog 2 (of 4) verzonken gaten om de frees vast te zetten.
Dan kan je gewoon met je werkstuk langs de frees gaan.
 

Timber

Nieuw lid
25 okt 2012
9
0
Leeuwarden
Het fineer verwijderen met de bovenfrees gaat niet meevallen. Je bent je steun van de zool op de ronding kwijt en als je niet uitkijkt heb je een mooi klein holletje in je latje gefreesd. Wat wij vaak doen is met een scherp mes de grootste overlengte van het fineer verwijderen en de rest met een schuurblok mooi vlak maken (er vanuitgaande dat je 0,7mm fineer gebruikt).

Ik ben het met André eens wanneer je een latje plaatst en er overheen fineert je op den duur de scheiding van massief en buigtriplex door het fineer heen gaat zien. Wat je ook zou kunnen doen is eerst de kanten fineren en later over de kopse kant ook een fineer plaatsen. Dat scheelt erg veel werk om een massief bochtstuk te maken.


Arjan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.