Demodag Radius

Op zaterdag 27 oktober 2012 vind weer een demodag plaats van de landelijke houtdraaivereniging Radius. Deze wordt gehouden in het ROVC, Galvanistraat 13 te Ede. Toegang is gratis. O.a. vind er een wedstrijdtentoonstelling plaats met een publieksprijs en een juryprijs. Naast diverse houtdraaidemonstraties zijn er ook leveranciers aanwezig van gereedschap en hout. Het gebouw is geopend van 10.30 tot 16.00 uur.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Als trots lid (sinds een paar weken) van Radius ga ik zeker proberen om daar heen te gaan. Echter is de gitaarbouwmeeting op dezelfde dag....lastig,lastig,lastig....
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Als mede-jurylid ben ik razend benieuwd welke mooie stukken ter tafel komen.
Ik neem (buiten mededinging uiteraard) ook een paar objecten uit mijn collectie mee.
Graag tot zaterdag 27 oktober a.s. in Ede.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Grrr, ik zou waanzinnig graag komen. Het houtdraaien heeft mij volledig in de ban.
(Mede dankzij jou tijdschriften, Rick. Nogmaals bedankt daarvoor. Ik smul er dageljks van.)

Helaas heb ik dat weekend dienst voor mijn werk en kan dus niet zo ver weg.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad Vittiro, het is echt een eye opener voor wat er in dit segment valt te beleven: voor beginner en voor gevorderde houtdraaier.
Zelfs de kunstwereld ontdekt de laatste jaren het werk van houtdraaiers, die middels hun technisch draaiwerk tot opmerkelijke composities komen. Men wist al dat de schilder moest kunnen schilderen oftewel je moet dan wel op jouw kunstvorm in hout de techniek van het houtdraaien tot in perfectie beheersen. Een wereld aan creativiteit en combinatie met andere "houtvakken" staat voor je open.
Maak eens een tafel en zet daar van hetzelfde hout een mooie zelfgedraaide fruitschaal op.
In principe niet moeilijk - je moet echter wel "draaimeters maken" als je begrijpt wat ik bedoel.
Iemand die aangetast is door het houtvirus.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Buiten dat het gewoon mooi is om te zien staat het kopen van een draaibank hoog op mijn verlanglijstje
En een open dag lijkt mij de uitgelezen kans om me eens goed te orienteren wat er allemaal is op dat gebied
Horen van ervaringen en tips werkt altijd nog beter bij het maken an een keuze dan het altijd positieve verkoop praatje van een winkel
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Dat was een informatief dagje. Mooi kunnen oriënteren en wat een fantastisch draaiwerk stond er tussen
Prachtig gesegmenteerde vazen en schalen gezien
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mocht iemand trouwens foto's hebben gemaakt zou je die dan willen posten of anders even willen mailen ? Dan kan ik toch zien wat ik gemist heb.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik ben wel geweest en heb er zeer mooie werkstukken gezien. Een hoop segment werk. Diverse demonstratie waren leerzaam. Overweeg om lid te worden van radius. In ieder geval voor iedere draaier een aanrader om te bezoeken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Wim : Ik zou gewoon lid worden, dat is ook goed voor houtdraaiend nederland. Hoe meer leden, hoe meer een vereniging kan doen !!

Segment-werk is "the way to go" !!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Rick. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak. Maar gezien de hedendaagse prijzen ontkom je er bijna niet meer aan als je een groter werkstuk wilt maken.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Radius is 1 lid rijker...en dat ben ik.....
Er waren leuke demonstraties en leuk werk te zien.....
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wim Kluck bijna elke gemeente heeft wel een 2e hands meubelzaakje. Hout te kust en te keur zoals tafelbladen, tafelpoten, stoelpoten etc. voor spotprijsjes. Leg contact met de gemeentelijk "vuilstort" en probeer een ingang om eens rond te sneupen.
Ik wil geen concurrent van Rick zijn, maar creatief speuren levert soms leuk hout.
Trouwens waar een kettingzaag (knetterbijl) ronkt is hout. Handelaren in brandhout (zie marktplaats) hebben soms leuke stukken liggen.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Jan Pranger : Hoe meer mensen hout hergebruiken hoe mooier ik het vind !! Donderdag is hier in de buurt "grofvuil"ophaaldag. Soms sta ik dan extra vroeg op en loop ik even door de wijk. Ik kwam altijd wel terug met iets bruikbaars.....zoals een box voor een baby....Heb ik toch mooi kunnen gebruiken voor beide kinderen hahaha

Hout is gewoon erg duur, mensen schrikken soms wat je mag betalen voor een kuub hout. Zelf zagen en opslaan is ook een erg goede optie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.