Graag wat meningen van de forumleden

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers,

Graag jullie mening en ideeen over 2 dingen:

1. We hebben een aantal postings (draadjes) op ons forum, die meer dan de moeite waard zijn om ze een aparte rubriek te geven. Het zijn o.a. de prachtige series over handgereedschap, maar ook b.v. een aantal van Tuoh, Henk Verhaar etc. die zulke leuke en waardevolle informatie hebben, dat ik ze graag apart zou willen hebben in een rubriek om. Welke postings er in komen gaan we met elkaar bespreken, maar allereerst graag een pakkende naam voor de rubriek en niet te oubollig. Beginnersrubriek dekt niet de lading, gouden rubriek is teveel pensioanado, maar laat maar horen. Maar ik vind echt dat we de kennis postings extra moeten koesteren.

2. We hebben het marktplein en vandaag heb ik er weer 1 moeten verwijderen die bedrijfsmatig allerlei spullen aanbood, zonder verder iets voor het forum te doen. Dat is tegen de regels, vandaar. Maar hebben jullie behoefte aan een commercieel marktplein, dus waar bedrijven gewoon hun spullen op aan kunnen bieden, en dan gescheiden van koop en verkoop van forumleden.


jaap
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
1. Handleidingen?

2. Comericieelen toelaten tegen bv betaling van 50 euro per maand, met een minimale afname van 3 maanden.
Geen speciale privileges geven, en forum leden mogen het recht hebben om te klagen over eventuele slechte producten of handelswijze.
Maximale postings/aanbiedingen 1 keer per maand in hun eigen rubriek.
Bij te veel klachten verwijdering zonder terugbetaling.
De helft van de inkomsten voor Jaap voor forum kosten, de andere helft naar een gereedschaps project in Afrika, waar we als forum bv nieuw gereedschap heen zenden.
 
A

Athanor

Guest
Ik stel voor en rubriek te maken die we "Het Gilde" noemen. Daar mag dan niet vrijuit in geplaatst worden, leden kunnen draadjes voordragen voor plaatsing aan de beheerder of een commissie van deelnemers.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Liever geen commercie op dit forum, tenzij de beheerkosten voor het in de lucht houden van dit forum de pan uit rijzen. Bovendien: daar hebben we marktplaats voor...

Erg goed om een aparte rubriek op te richten. Ik vind vakmanschap wel een leuke, al denk ik dat "voorbeelden" ook voldoende de lading dekt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ja eens, een categorie met de goldies en een tweede waar je nominaties in kunt posten. Als de nominatie gehonoreerd wordt de draad in de nominatie categorie deleten om een en ander overzichtelijk te houden. Indien binnen x dagen niet gehonoreerd ook deleten uit de nominatiefolder.

Commercie waarom niet, commercieel marktplein toch niks mis mee, als het separaat is dan hoef je niette kijken als je niet wilt. Waarom niet?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
"De klassieken"? Dat kan zowel op postings als op technieken wijzen.

Puur commerciële postings zonder verdere betrokkenheid bij het forum? Van mij hoeft 't niet. Voor je het weet staat er de zoveelste steigerplankenboer. Als het er al komt: graag in een aparte rubriek die wordt uitgesloten van activity.php
 

tuoh

Oud hout
Het voorstel van Fons spreekt mij wel aan. Het alludeert naar de vroegere gilden, daar werd de kennis ook overgedragen aan alle leden van dit "Gilde"
Veel van de bijdragen die er voor in aanmerking komen gaan over oude technieken en gereedschappen.
Ik heb hier nog geen postings gelezen of geplaatst over het werken met CNC machines:D

Idem voor het voorstel van Scheppie, ook dat vind ik doordacht.

Ik zou zeggen +2

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Gilde klinkt top :)

en het systeem van scheppie lijkt me ook een goeie, al is het in de praktijk misschien al snel een soep?

commercie: waarom niet, zolang het enkel in het marktplein blijft en laat de commerciele posters idd er ook voor betalen (per advertentie, niet als abonnement).
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik ben om, mijn favoriet is vanaf nu '(Het) Gilde' :)

'Gilde' impliceert eerder genoemde termen als klassiek, vakmanschap en ambacht maar associeert verder ook goed met termen als professioneel, commercieel en, bij gebrek aan een betere uitdrukking, 'van maatschappelijk belang'

Als het een beetje gaat groeien zijn er volop mogelijkheden voor uitsplitsing.
op basis van niveau/doelgroep van de bijdrage:
- leerling
- gezel
- meester

of op basis van onderwerp:
- houtdraaiersgilde
- meubelmakersgilde
- scheepsbouwersgilde
- gereedschapmakersgilde
- houthakkersgilde
- zelfhulpgroep partners van gildeleden
- enzovoort
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
1: Gilde is inderdaad een leuke benaming. Zekere als de leden daar topics/posts voor aan kunnen dragen. Wellicht eens in de maand een verkiezing middels een poll, het topic met de meeste stemmen gaat het gilde in.

2: Commercieel, ik vindt het idee van zwaaihaak ook wel wat, alleen is EUR 50,- wel wat veel. Stukje voor het forum beheer en een stukje voor een, houtbewerking gerelateerd, goed doel. Het goede doel zouden we dan ook weer over kunnen stemmen middels een poll.
 

kodama

Actieve deelnemer
1.
Gilde als benaming kan wel, zeker vanuit het standpunt om een informatief platform te creëren. Meester of gezel daarentegen zijn in mijn ogen nog altijd officiële titels die worden toegekend en niet toegeëigend! Er word al veel te vaak licht mee omgegaan in de media, vooral de 'meester' titel dan. Dit zou toch enkel kunnen worden toegekend aan personen die gedurende lange tijd een uitzonderlijk niveau van houtwerk hebben geproduceerd en die een grote bijdrage voor de gemeenschap zijn om de meesterproef nog maar achterwege te laten. Ik ken eerlijk gezegd niet veel mensen die hiervoor al in aanmerking kunnen komen.

2.
Als er een bijdrage zou worden betaald door bedrijven of particulieren om reclame te maken kunnen we misschien de automatische reclame op het forum opnieuw bekijken. Is deze dan nog nodig voor het verwerven van inkomsten om de boel draaiende te houden? Minder afleiding en visuele vervuiling. Begrijp me niet verkeerd ik onderken de noodzak van inkomsten om deze service te garanderen maar als er nog meer reclame komt zou dit voor mij wel beginnen doorwegen.
Ik ben eerder een voorstander van donaties voor het forum dan opgedrongen reclame en wil dan ook het goede voorbeeld geven mocht er voor die richting gekozen worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Goed om alle reacties te lezen, ik ga iets maken met gilde en een kleine omschrijving, met iets van kennis en uiteraard dank aan schrijvers en ga ook helemaal met het idee van Fons mee dat posts in deze rubriek alleen nog om te lezen zijn.

"Reclame" is een wat moeilijke term in ons geval. We ontkomen niet aan het noemen van merknamen, die van leveranciers, gereedschapmakers etc. Het is zelfs een wezenlijk onderdeel van het forum. Ook forumleden zelf maken gebruik van de mogelijkheid om hun producten of activiteiten onder de aandacht te brengen en de scheidslijn waarop dit ongewenst is, is erg moeilijk vast te stellen. Die is meer gekoppeld aan de individuele behoefte van een forumlid. In een ver verleden kwam dit onderwerp een keer ter sprake en maakte Fons de opmerking dat je niet alleen tijdschriften koopt vanwege de redactionele inhoud, maar ook vanwege de advertenties. Zeker voor het internet tijdperk was het anders bijna ondoenlijk om op de hoogte te zijn van wat er te koop was en waarvoor het gebruikt werd. En ik vind nog steeds dat de advertenties op de site ook informatief bijdragen. Ik heb al wat gedaan om het aanbod zoveel mogelijk af te stemmen op de inhoud van de site, maar Google kijkt ook naar het zoekgedrag van de bezoeker en stemt daar ook de inhoud van de add's op af. Ik kan het zelf moeilijk controleren, als ik zelf ga klikken ben ik notime mijn account kwijt; waar ook wel wat voor te zeggen valt.
Hoewel ik het aanbod van donaties bijzonder aardig vind, heeft het woord donatie bij mij ook wat een rare bijklank. Daar komt bij dat ik slechts de techniek en het platform financier. De werkelijke donaties zijn vooral de forummers die posten, die hun kennis delen, die vragen stellen, die hun werkstukken tonen etc. Zonder content hebben we geen forum. En over het algemeen zijn we allemaal bescheiden schrijvers, ik heb nooit een directe vergelijking gemaakt, maar voor mijn gevoel zijn er, zeker in het buitenland, fora die met minder leden en in kortere tijd aanmerkelijk meer berichten produceren. Waar je dan wel weer je twijfels bij de inhoudelijke waarde kunt hebben.
Volgens mij doen we het prima hier, de toon is vriendelijk en behulpzaam, de kennis is soms echt fantastisch (op allerlei gebied) en het is voor velen de plek waar ze vaak (dagelijks!) even kijken. En dat hebben we toch maar mooi met z'n allen voor elkaar gekregen!!

jaap

ps maar zo wordt mijn to-do lijstje wel wat langer, rss feeds, rubrieken aanpassen :D ik ben wel een gelukkig mens!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.