Vraag om advies houten geleiders in apothekerskast

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil voor de bijkeuken een apothekerskast bouwen van ongeveer 220 cm hoog, 80 cm diep en 45 cm breed. Daarin denk ik houten telescopische (zo heet dat geloof ik) geleiders toe te passen.
Geleiders van hout lijken me leuk maar is het ook verstandig of zouden jullie kiezen voor stalen kant en klare geleiders? In geval van houten geleiders denk ik een harde houtsoort te moeten nemen. Welke houtsoort?
Ik heb niet veel ervaring in vergelijking met velen van jullie maar ben niet onhandig:D
 

WR1944

Oud hout
Zo'n kast is leeg al een flink gewicht dus met inhoud wordt dat alleen maar meer. En dan wil er ook nog wel eens iemand in een willekeurige richting een ongeplande trek- of duwbeweging willen maken. Kortom, dit vraagt om een stevige geleider en ook nog een met volle uittrek.
Dat zou ik niet in hout proberen maar met een stevige stalen geleider. Ik verwacht dat daar speciale geleiders voor bestaan. Maar je kan twee volle uittrekgeleiders voor laden aan de bovenkant monteren, rug aan rug met een montagelat ertussen, alsof je een lade monteert. Dan kan je het nagenoeg onzichtbaar doen. De kast hangt dan "zwevend" aan de geleiders. Aan de onderkant heb geen geleider nodig omdat de kast geleid wordt door het materiaal van het kastblok. Alleen aan de bovenkant verlies je hoogte dat gelijk is aan de hoogte van de geleiders. Er bestaan zware geleiders op kogels die heel soepel werken en veel gewicht kunnen hebben.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb diverse HEEL zware plankdragers voor je liggen. Eigenlijk zijn het meer van die rolgeleiders die je in archiefkasten ziet. Er hangen normaal van die metalen ramen aan waar dan weer hangmappen in hangen. Misschien 2 onder en 2 boven.

HG Hugo
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps dus jullie denken dat toepassen van houten geleiders geen goed plan is. Jammer, het is veel leuker om hout toe te passen maar als de verwachting is dat het niet goed zal werken is het geen goed plan.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ok, ik heb nog wat nagedacht. Apothekerskast met houten geleiders is dus niks, maar de houten geleiders houden me bezig. Ik zag een ladeontwerp ergens in een youtube filmpje met telescopische geleiders. Prachtig. Ik zou ze graag maken en kan dat natuurlijk in een "gewone" mechanisch minder belastende lade toepassen. Welke harde houtsoort zouden jullie dan aanraden voor de geleiders?

mvg
Klaas
 

tuoh

Oud hout
Elke redelijk zware en stabiele houtsoort is geschikt, Esdoorn, Robinia, gestoomd en kwartiers Beuken, Afzelia, Padouk, Ipé, zelfs fijnnervig Eik is geschikt, etc.
Het hout moet wel droog zijn anders blijf je bezig met bijwerken. Multiplex Beuken of Berken is ook heel geschikt.
Keuze te over dus.

Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Scheppie,

ik ben niet handig in een direct link geven maar als je googled op de volgende twee items, vind je wat mij op het idee bracht.
Het zijn verwijzingen naar 2 tijdschrift artikelen die slechts summiere informatie geven. Meer informatie is helaas alleen toegankelijk voor abonnees (ben ik niet).

Het betreft:
a) Christian Becksvoort: Full-extension wooden slides in Fine Woodworking nr 143
b) Karen Robertson: All-wood Extension drawer slides in Fine woodworking nr 117.

Misschien dat iemand van het forum weet hoe toch aan deze artikelen is te komen zonder een abonnement op FWW.

mvg
Klaas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij heeft onze forumse houtboer uit Zwolle recent een stammetje verzaagd. Maar de meest fijnhouthandelaren hebben het wel liggen denk ik.
Pokhout werd vooral gebruikt voor lagers van sluisdeuren en scheepschroefassen en b.v. als geleider in lintzagen en zolen onder schaven. In sommige smerige chemische oplossingen is pokhout beter lagermiddel voor b.v. de roerwerken, dan nylon. En vroeger werd er gezonde thee van getrokken, daar heeft het ook zijn naam aan te danken, Lignum Vitae "levens hout".

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Klopt helemaal Jaap, we hebben 1 stammetje verzaagd tot kleinere stukken. Daar heb ik al een boel mensen blij mee kunnen maken. Zelf gebruik ik pokhout eigenlijk niet. Op een of andere manier spreekt het mij niet zo aan. Er staan nog een paar losse stukken en dan is er nog 1 stammetje over. Houtsoorten zoals pokhout zijn erg schaars. Hier nog even de linkjes naar you-tube. Die meneer met die bos met haar ben ik dus niet.......


 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een boeiend forum!


Ik vind het ontwerp van Karen Robertson (in de link van Jaap) voor full-wood extension lade geleiders heel mooi. Dat vraagt om toepassing wat mij betreft.




Wat pokhout betreft:
Ik had er nooit van gehoord (ben min of meer een nieuweling)
Het lijkt me leuk om pokhout toe te passen als loopvlakken voor "full-wood extension" ladegeleiders na eerst een versie van een meer gangbare houtsoort te hebben gemaakt. De eigenschappen van dit hout lijken hier goed te passen. Is het erg duur?




Met groet
klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.