Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Vraag om advies houten geleiders in apothekerskast

Ik wil voor de bijkeuken een apothekerskast bouwen van ongeveer 220 cm hoog, 80 cm diep en 45 cm breed. Daarin denk ik houten telescopische (zo heet dat geloof ik) geleiders toe te passen.
    Geleiders van hout lijken me leuk maar is het ook verstandig of zouden jullie kiezen voor stalen kant en klare geleiders? In geval van houten geleiders denk ik een harde houtsoort te moeten nemen. Welke houtsoort?
    Ik heb niet veel ervaring in vergelijking met velen van jullie maar ben niet onhandig

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Zo'n kast is leeg al een flink gewicht dus met inhoud wordt dat alleen maar meer. En dan wil er ook nog wel eens iemand in een willekeurige richting een ongeplande trek- of duwbeweging willen maken. Kortom, dit vraagt om een stevige geleider en ook nog een met volle uittrek.
    Dat zou ik niet in hout proberen maar met een stevige stalen geleider. Ik verwacht dat daar speciale geleiders voor bestaan. Maar je kan twee volle uittrekgeleiders voor laden aan de bovenkant monteren, rug aan rug met een montagelat ertussen, alsof je een lade monteert. Dan kan je het nagenoeg onzichtbaar doen. De kast hangt dan "zwevend" aan de geleiders. Aan de onderkant heb geen geleider nodig omdat de kast geleid wordt door het materiaal van het kastblok. Alleen aan de bovenkant verlies je hoogte dat gelijk is aan de hoogte van de geleiders. Er bestaan zware geleiders op kogels die heel soepel werken en veel gewicht kunnen hebben.

Ik heb diverse HEEL zware plankdragers voor je liggen. Eigenlijk zijn het meer van die rolgeleiders die je in archiefkasten ziet. Er hangen normaal van die metalen ramen aan waar dan weer hangmappen in hangen. Misschien 2 onder en 2 boven.

HG Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Oeps dus jullie denken dat toepassen van houten geleiders geen goed plan is. Jammer, het is veel leuker om hout toe te passen maar als de verwachting is dat het niet goed zal werken is het geen goed plan.
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 12-10-12 om 21:47.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ok, ik heb nog wat nagedacht. Apothekerskast met houten geleiders is dus niks, maar de houten geleiders houden me bezig. Ik zag een ladeontwerp ergens in een youtube filmpje met telescopische geleiders. Prachtig. Ik zou ze graag maken en kan dat natuurlijk in een "gewone" mechanisch minder belastende lade toepassen. Welke harde houtsoort zouden jullie dan aanraden voor de geleiders?

mvg
    Klaas

Elke redelijk zware en stabiele houtsoort is geschikt, Esdoorn, Robinia, gestoomd en kwartiers Beuken, Afzelia, Padouk, Ipé, zelfs fijnnervig Eik is geschikt, etc.
    Het hout moet wel droog zijn anders blijf je bezig met bijwerken. Multiplex Beuken of Berken is ook heel geschikt.
    Keuze te over dus.

Mvg,

André

Klaas, kun je link posten van die telescopisch houten geleiders , ben erg benieuwd.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @ Scheppie,

ik ben niet handig in een direct link geven maar als je googled op de volgende twee items, vind je wat mij op het idee bracht.
    Het zijn verwijzingen naar 2 tijdschrift artikelen die slechts summiere informatie geven. Meer informatie is helaas alleen toegankelijk voor abonnees (ben ik niet).

Het betreft:
    a) Christian Becksvoort: Full-extension wooden slides in Fine Woodworking nr 143
    b) Karen Robertson: All-wood Extension drawer slides in Fine woodworking nr 117.

Misschien dat iemand van het forum weet hoe toch aan deze artikelen is te komen zonder een abonnement op FWW.

mvg
    Klaas

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @ tuoh
    dank je voor de informatie. Qua houtkeuze moet het dus wel lukken.

mvg
    Klaas

Hier een link naar een passage uit het boek van Jim Tolpin, waar je goed kunt zien hoe het werkt.
    En in de bijlage een pdf met de geleiders van Becksvoort.
    houten ladegeleiders volledig uittrekbaar.pdf

jaap

Forum Rechten