Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Vraag om advies houten geleiders in apothekerskast

Ik wil voor de bijkeuken een apothekerskast bouwen van ongeveer 220 cm hoog, 80 cm diep en 45 cm breed. Daarin denk ik houten telescopische (zo heet dat geloof ik) geleiders toe te passen.
    Geleiders van hout lijken me leuk maar is het ook verstandig of zouden jullie kiezen voor stalen kant en klare geleiders? In geval van houten geleiders denk ik een harde houtsoort te moeten nemen. Welke houtsoort?
    Ik heb niet veel ervaring in vergelijking met velen van jullie maar ben niet onhandig

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Zo'n kast is leeg al een flink gewicht dus met inhoud wordt dat alleen maar meer. En dan wil er ook nog wel eens iemand in een willekeurige richting een ongeplande trek- of duwbeweging willen maken. Kortom, dit vraagt om een stevige geleider en ook nog een met volle uittrek.
    Dat zou ik niet in hout proberen maar met een stevige stalen geleider. Ik verwacht dat daar speciale geleiders voor bestaan. Maar je kan twee volle uittrekgeleiders voor laden aan de bovenkant monteren, rug aan rug met een montagelat ertussen, alsof je een lade monteert. Dan kan je het nagenoeg onzichtbaar doen. De kast hangt dan "zwevend" aan de geleiders. Aan de onderkant heb geen geleider nodig omdat de kast geleid wordt door het materiaal van het kastblok. Alleen aan de bovenkant verlies je hoogte dat gelijk is aan de hoogte van de geleiders. Er bestaan zware geleiders op kogels die heel soepel werken en veel gewicht kunnen hebben.

Ik heb diverse HEEL zware plankdragers voor je liggen. Eigenlijk zijn het meer van die rolgeleiders die je in archiefkasten ziet. Er hangen normaal van die metalen ramen aan waar dan weer hangmappen in hangen. Misschien 2 onder en 2 boven.

HG Hugo

Senior Member
    Ingeschreven