Klein klusje met wat couleur locale

WR1944

Oud hout
M'n spullen die vanuit Holland naar Amerika verscheept zijn verwacht met enkele weken voor de deur. Gisteren kreeg ik bericht dat ze de douane gepasseerd zijn en gereed gemaakt worden voor aflevering. Voordat ik de inboedel een plaatsje kan geven moet het in opslag. Een klein deel als gereedschap, kleding en keukengerei kan direct ondergebracht worden maar het gros moet wachten. We hebben een tweede kelder waar de boiler en de CV-ketel staat. Die wordt als een soort van dump gebruikt en wordt normaliter niet betreden tenzij er iets aan de apparatuur gerepareerd wordt. De verlichting is navenant, twee peertjes. Naast het uitmesten ben ik ook met verlichting bezig. Er komen 4 dubbele TL-balkjes, bij de toegangstrap en in de ruimte voor de olietank een bulls eye. Ook nog twee dubbele contactdozen. Ik ben nu met de bedrading bezig.
Nu wordt de meeste electrische apparatuur gemonteerd op inbouwdozen. Met die frame-bouw met gipsplaatwanden is dat dan ook het meest voor de hand liggend. Voor opbouw heb je heel weinig mogelijkheden. Voor de bulls eye moest ik dus een voet maken waar de lasdoos in paste en als geheel aan een wand kon worden geschroefd. Nu stelt die houten voet niets voor maar ik laat er wel wat foto's van zien omdat het waarschijnlijk leuk is om te zien hoe anders dagelijkse dingen in Amerika zijn. Omdat ik met het verstekzagen niet in de tafel wilde zagen heb ik de latten op een stukje triplex gelegd.
De opbouw van de voet is een kader van 1x2 in verstek. Als bodem een stukje 1/2" multiplex en als deksel 1/4" triplex. De lasdozen zijn er in staal of plastic. Er zijn diverse uitvoeringen en ik prefereer de versie met losse trekontlastingen. Metalen lasdozen moeten geaard zijn, daarvoor is de groene schroef. Je kan met lasdoppen werken maar ook met opschuifklemmen. Je kan massief koper maar ook getwist koperdraad samen onder een lasdop draaien. Omdat er na de oorlog een reusachtig overschot aan aluminium (hier zegt men aluminum) was kom je ook electriciteitsdraad met aluminium tegen. Alleen moet dat een stap dikker zijn. En je mag het niet door elkaar gebruiken, dus niet gemixed in één lasdop.
Vergeleken met Nederland zijn sommige zaken minder veilig en andere weer meer.
 

Bijlagen

  • PA101217q.jpg
    PA101217q.jpg
    80,9 KB · Weergaven: 246
  • PA101218q.jpg
    PA101218q.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 245
  • PA101219.jpg
    PA101219.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 246
  • PA101220q.jpg
    PA101220q.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 246
  • PA101221q.jpg
    PA101221q.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 245
  • PA111222q.jpg
    PA111222q.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 247

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
creatief hoor
je bent wel lekker bezig in je kelder
zijn al je spullen al over ?
 

WR1944

Oud hout
M'n spullen zijn op 17 september met een containerschip in New York aangekomen. Vervolgens is de container inhoud door de douane geinspecteerd. Twee dagen terug kreeg ik bericht dat de spullen door de douane waren vrijgegeven. Ik heb mijn aandeel van de douanecontrole direct overgemaakt. Nu is het nog een kwestie van een aantal dagen tot het voor de deur staat. Ik ben absoluut niet materialistisch maar aan sommige dingen ben ik wel gehecht. En natuurlijk kan ik het diverse gereedschap natuurlijk goed gebruiken. Enkele klussen heb ik afgehouden tot m'n CMS-tafel in m'n basement staat. Ik wil een flinke kast maken met lades voor schroeven en ander klein goed. Dat zijn tientallen plankjes met identieke afmetingen en daar is de zaagtafel ideaal voor.
De hoofdverlichting zit er in, alleen nog de ruimte waar de olietank in staat. Het is letterlijk een verschil als dag en nacht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.