Cirkel en ellips maken in hout?

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Ik wil een cirkel en een ellips maken in hout.
Maten cirkel: buitenmaat = 1m, binnenmaat = 0.80m (breedte is dus 10cm)
Maten ellips: buitenmaat = 1m tot 2m, binnenmaat 0.76m tot 1.64m (breedte is dus 12cm tot 18cm)

De dikte van het hout zou 3cm zijn.
En ik zou in 2 lagen werken waarbij ik de beide lagen overlappend lijm (dus dat kruising van laag 1 niet overeenkomt met kruising van laag 2

Nu is de vraag:
Ik wil dit in massief hout maken, maar in hoeveel richtingen leg ik het hout?
Bij 1 is er 1 houtrichting,
bij 2 zijn er 2 richtingen (90°)
bij 6 zijn er 6 richtingen (60°)
bij 8 zijn er 8 richtingen (45°) (wel niet volledig getekend, maar je snapt wel wat ik bedoel.

Ik heb wel enkel binnencirkel getekend, buitencirkel heb ik er niet op gezet kwestie dat het duidelijker is.
2bivz.png
 

tuoh

Oud hout
Heel belangrijk bij deze constructies is de lengte van de houtvezels, die moeten zo min mogelijk doorgezaagd of gefreesd worden. Hoe korter de houtvezel hoe makkelijker er breuk optreed.
Bij tekening 1 en 2 is de lengte van de houtvezels op sommige plaatsen veel te kort.

De enige aanvaardbare oplossing is tekening 8, voor de cirkel tenminste, voor de ellips is dit zelfs nog niet voldoende. Die moet je eens op ware grootte uitekenen, hier ga je minimaal 10 à 12 segmenten nodig hebben voor de gegeven afmetingen, de segmenten zijn ook niet allemaal dezelfde maat, de platte kanten van de ellips mogen uit langere segmenten bestaan (flauwere bocht = langere houtvezel)

De segmenten kunnen wel koud verlijmd worden omdat je met twee lagen werkt, maar laat dan wel beide lagen verspringen ten opzichte van elkaar. De voegen moeten dan de helft van een segment verspringen. Voor de cirkel wil dit zeggen dat je uiteindelijk een 16 hoek construeert.

Mvg,

André
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Zou dit werken als ellips?
De hoeken staan er in, en de latten zijn ook getekend.
Qua referentie: de latten zijn 60mm breed.
Oh en ellips is breedte 120-60 ipv de 180-120 zoals in openingspost.

4A28U.png
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Tekening 1 is op papier de betere oplossing, toch voor wat de grote bochten betreft. De korte bochten uit één segment gaat niet lukken, dat is niet sterk genoeg. De ideale verdeling is een combinatie van tekening 1 en 2. Maar om zeker te zijn moet je de ellips eens op ware grote tekenen. Je kan dan een stuk hout op de tekening leggen om te zien of de segmenten niet te groot genomen zijn. Hangt ook een beetje af van het hout, heb je stukken met gekromd draadverloop dan kunnen de segmenten groter genomen worden. Op voorwaarde tenminste dat de draad van het hout de kromming min of meer volgt.

Je ziet zo al op de tekeningen dat een bocht met meer segmenten een mooier draadverloop heeft en een mooiere verdeling geeft. Dus korte bochten 2 segmenten per bocht, de grote bogen 3 segmenten per bocht.

Hou er ook rekening mee dat de onderste laag een andere hoek- en segmentverdeling gaat hebben dan de bovenste laag, dit door het verspringen van de voegen.
Dat word dus wat pas- en meetwerk.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Bovenstaande tekeningen zijn van de 2 nivo's van het materiaal.
Ik kan moeilijk in de korte bochten meer onderverdelingen doen, want dan komen de naden te dicht tegen elkaar.

Zal eens tekening op ware schaal maken.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Welke hout breedte wil je gebruiken om de cirkels er uit te halen? dan zal ik is gaan rekenen voor je en tekenen. Ik heb voor me werk wel is meerdere ronde kozijnen en boogen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Bovenstaande tekeningen zijn van de 2 nivo's van het materiaal.
Ik kan moeilijk in de korte bochten meer onderverdelingen doen, want dan komen de naden te dicht tegen elkaar.

Zal eens tekening op ware schaal maken.


De naden van de onderste laag zouden idealiter juist in het midden van twee bovenliggende naden moeten vallen. Hoe meer overlap hoe sterker. Tenslotte mag de hele ellips eens gelijmd geen zwakke plekken vertonen. Bij een overlap van maar enkele cm is dit zeer te vrezen.
Maar een tekening op ware grootte zal al veel verduidelijken.

Mvg,


André
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Welke hout breedte wil je gebruiken om de cirkels er uit te halen? dan zal ik is gaan rekenen voor je en tekenen. Ik heb voor me werk wel is meerdere ronde kozijnen en boogen.

Hout breedte zou +-60mm zijn (balken van 65mm geschaafd)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.